The river that flows in me also flows in you
Kabir
If the doors of perception were
cleansed,
everything would appear to man as it is, infinite.
William Blake
Opmærksomheden indeholder en vidunderlig evne
i sin oprindelige mørke energetiske form. Jeg taler her om evnen til spontant og uden skelnen at opleve sig følt
ét med det, der ligger uden for kroppens af huden satte grænser.
Denne evne er sandsynligvis skabt ud fra vort evolutionære behov
for at føle samhørighed.
Som tidligere nævnt, så er denne form for opmærksomhed tæt beslægtet med
kærlighed.
Vort positive følelsesregister blev udviklet, ikke som en dialektisk modpol
koblet direkte til overlevelsesfrygt, men ud fra behovet for at arbejde, jage og leve sammen i grupper.
Behovet for stammefællesskab som overlevelse
udviklede behovet for at føle samhørighed med noget uden for sig
selv. Kærlighed til slægten, til klanen er derfor alle senere former for
kærligheds moder.
Livslykken ligger således ikke i at akkumulere overlevelsestryghed,
men i overskridelsen af ens egne kropsmure.
Lykken og kærlighedens væsen ligger i at være noget for andre, for helheden, for noget uden for sig selv.
Evnen til at i opmærksomhed at sanse den indvendige krop er i
virkeligheden også evnen til at sanse verdens krop.
I det følgende vil jeg vise, hvordan vejen ud i virkelighed er
vejen ind.
God enjoys himself in all things.
Eckhart
Verdens kød -
Opmærksomhedens organisk forbundne netværk
Lær at se!
Indse at alt er forbunder sig med alt andet.
Leonardo Da Vinci
I simpel uskyldig opmærksomhed, i sekundet før bevidsthedens efter-tænksomhed kan nå at 'modulere' opmærksomheden, er vi sansende chair, kød, og derigennem også chair du monde, verdens kød.
Jeg vil her invitere dig til et lille eksperiment i det eget indre shamanistiske laboratorium.
Til dette lille eksperiment skal du bruge en partner. Sid ved siden af hinanden, hold hinanden i hænderne og luk øjnene. Opmærk nu den indre og ydre sansning af hænderne i uskyldig aha-opmærksomhed.

I denne uskyldige opmærksomhedssansning af hænder, der holder hænder, vil du sandsynligvis opleve, at hænderne bliver tunge, lette, kriblende, stikkende, prikkende, varme eller kolde. Reducér nu alle disse sansninger til det abstrakte ord energi. Mærk uskyldigt uden at analysere. Lad enhver tilbøjelighed til at analysere blive kortsluttet af forklaringen: energi. Læg mærke til at sansningen, energien, tager til i styrke, når den bliver næret af den rene opmærksomhed.
Undersøg efter et par minutter nu følgende med den indre
bevidste opmærksomhed: Undersøg hvor grænserne, mellem din egen hånd og
den hånd du holder, går. Hvis energien er kraftig, vil du
sanseopleve, at du ikke kan skelne din hånd fra den hånd du
holder. Du kan med den indre opmærksomhed ikke finde
adskillelsens mur mellem dig og din fælle.
Lad os et øjeblik konsultere vor filosofiske bevidsthed om konsekvenserne af denne simple opdagelse.
Vor sansede berøring i opmærksomhed er, hvis den jævnfør Blake-citatet er 'renset', i min optik uskyldigt fri for konceptualisering, ét med verdens kød, med chair du monde.
Gennem års
bevidsthedskultivering af kroppens simple
indvendige opmærksomhed er man i sin spontane oplevelse af verden altid ét med den. Selv om vi altid er det er vi imidlertid ikke klar over det. Kun gennem meditativ bevidsthedskultivering bliver vi imidlertid klar over det som altid er.
Friørelsen af det større 'Jeg'
Vi er og var altid chair du monde. Det er min personlige erfaring lige her og nu. Jeg er ét med den sofa jeg sidder på. Jeg er ét med lydene der kommer ind gennem mit åbne vindue. Jeg er ét med altanerne over på den anden side af vejen.
Som en tennisbold, der pludselig har vendt vrangen ud, er jeg
frydefuldt ét med verden! I indre bevidst opmærksomhed er jeg ikke
længere i verden. Verden er i mig - ligesom jeg er
i dig!

Vi er alle forbundne gennem det kropsligt sansede og sumpede rodnet, der nærer alt liv.
Wind to Wind
Rejsen hjem er nu rejsen ind.
At gøre kroppens indre mørke bevidst er ikke en skovtur i la-la
land.
Frigørelsen af jeg'et gør ondt.
Det er derfor ofte
mere fristende
for sensitive mennesker i en moderne verden big data verden at genbruge den
gamle Indiske depersonaliseringsteknik, hvor man frigør sig fra sig selv.
Det er næsten alt for let at bruge Meditation til at foretage et spirituelt
flugt by-pass af kroppen og hverdagen.
Et depersonaliseret liv uden integral kropslig eksistens giver imidlertid ingen
åndelig fylde og dybde. Jeg vil gå så langt som at kalde det spild af
liv.
Meditation.dk er for de, der tør tage deres kropslige liv alvorligt trods det
faktum, at det ikke er der for evigt. Ud fra min 40årige erfaring med Meditation
er jeg personligt nået til den konklusion, at det ikke er sundt at betragte
kroppen og livet som en illusion.
Hvad er virkeligt?
Hvad er virkeligt? Hvad er illusivt? Den Indiske visdom hævder, at alt, der er
foranderligt, er uvirkeligt. Følgeligt er kun Selvet virkeligt, eftersom det
ikke forandrer sig. Denne definition gør alt, hvad der observeres, uvirkeligt og
alt, der ikke kan observeres, virkeligt.
Her står Vestens positivisme og Østens spiritualitet i total polaritet.
Et berømt digt af Kipling starter med verselinien:
East is East, and West is West,
and never the twain shall meet.
Den Indiske vismand Data Dayal digtede følgende tilføjelse til denne verselinie, da han i 1930erne besøgte USA:
East is East and West is West.
However one day the East will serve
the West a grand Spiritual feast!
Data Dayals ord er kun sande i det omfang, at vi opgiver
forestillingen om hvilken verdensdel, der fører an i festlighederne. Efter en
total hvorfor-dekonstruktion af Østen og Vestens
søvnigt selvfede grundantagelser om, hvad livet er, er tiden kommet til at skabe
en helt ny spirituel
arkitektur.
Jeg har i forlængelse af min egen dekonstruktion skabt min egen opfattelse af,
hvad virkelighed er. Jeg har intet ønske om, at overbevise dig kære læser om, at
den er absolut sand. I stedet kan du efter en eventuel hvorfor-eksamination af
dit eget verdensbillede helt på din egen måde frit lade dig inspirere og
bruge mine indsigter.
Dette er
open-source
spirituel 'teknologi'.
Hjertet skænker virkelighed
Det er en meget simpel psykologisk
mekanisme, der afgør, om man synes noget er virkeligt eller ej. For de, der elsker
at følge det engelske kongebryllup i TV, er den royale verden virkelig. For andre,
der ikke interesserer sig for kongerøgelse, er det rent eventyr. Det er vort
hjerte, der bestemmer, hvad der er virkeligt. Der hvor vort hjerte er - der er
'virkeligheden'. Det, vort hjerte elsker, bliver virkeligt. Hvis Hjertet knytter
bånd til kroppen, sanserne og den fysiske verden, ja så er verden i tid og rum
virkelig.
Hjertet skænker virkelighed til det, det elsker. At se verden som illusorisk er
derfor det samme som at sige, at man ikke er knyttet til den.
Det afgørende spørgsmål er nu. Hvad elsker hjertet? Her ser jeg fortællingen om menneskesønnen som frigørende.
Menneskesønnen
Mystikeren Eckhart blev dømt af inkvisitionen for at sige: Hvad der er
sandt om Jesus er sandt om ethvert godt og Gudhengivent menneske. Jeg kunne
ikke være mere enig med dette udsagn. Vi er alle Guds sønner og døtre.
I Jesus
længes Gud efter at blive et almindeligt menneske
med alt, hvad det indebærer.
Jesus lever i min forståelse der, hvor det gør ondt. Han er ikke bange for
livets tæsk.
Hvilket mod!
Ja, jeg er ikke i tvivl for mit eget vedkommende... Det smukkeste af alt er
den
af mennesket konstruerede gudsforestilling, der findes i Jesus
Kristus som Guds frivilligt
lidende søn.
Jesus er vores eller rettere min fortælling om den kærlighed, der lever i og mellem
mennesker.
Jeg har skabt en Gud fuld af de bedste menneskelige egenskaber.
Kærligheden er den ypperste af disse projicerede egenskaber.
Mennesket har
selv skabt Kærlighedens
sværd. Det er smedet i lidelsens flammer.
Elskerens varme, den gennemtrængende
dybde i hans stemme,
hans ords appel - alt kom fra smerten i hans hjerte.
Hazrat Inyat Khan
Den gode nyhed til de fortabte
Der er i dette setup reserveret en paradoksal og vidunderlig nyhed til alle jer derude, der har oplevet modgang
og lidelse i livet og derfor de af jer, der har mest mulig grund
til at flygte fra kroppen. For des længere væk fra urgrunden man kommer, des mere
fremmedgjort man har følt sig i forhold til den store helhed,
des sødere er hjemkomsten.
Kun mennesker, der har lidt,
kan vende tilbage til den store bagvedliggende Kærlighed med en
ny dybde.
Englenes salighed er perfekt, men flad og kedelig. De kigger
længselsfuldt ned på jorden. Intet er for dem her smukkere end
en hund, der lader sit vand op af en lygtepæl og et menneske,
der har transcenderet sig selv gennem en dybere forståelse af
lidelsens gave.
For lidelsen har gravet en ny empatisk dybde i vor sjæl.
Meditation er for de sorte får og fortabte døtre og
sønner, der har mod og hjerte nok til at pakke gaven ud.
Så fremmedgørelsen var nødvendig som en forudsætning for frigørelsen.
Drama-lidelse versus pixelleret lidelse
Kun supervågenhed kan balancere vor utrolige rejse i
et univers fuld af ufattelige
kosmologiske konstanter.
Der findes ikke en spirituel vej, der ikke er smal som et
barberblads klinge.
Den del af New Age scenen, der tager kroppens liv alvorligt, er fuld af
drømmende teaterlidelse. Her bliver drama-fortællingen om alt
det, der har gået en imod opført i gråd og tårer. Især de
ny-spirituelle ayahuasca scener er fulde af drama-gråd, hvor
deltagerne hidser hinanden op til uanede højder, under
ledelse af en eller anden sydamerikansk Indiansk shaman udklædt
med farvestrålende fjer. Shamanen aner i øvrigt ikke en bjælde om vor
komplicerede vesterlandske psykologi.
Det fælles narrativ er her, at vi går så frygtelig meget ondt
igennem, hvorefter vi kommer rensede ud på den anden side. Der
er stor sandhed i denne katharsis. Problemet er bare, at den
meget let bliver selvforstærkende, så at man i stedet for at
blive fri, fortæller sig selv ned i en evig lidelseshistorie.
Sentimentalitet er at 'følelsesgøre' en følelse.
Sentimental lidelse er et i Meditation uhensigtmæssigt loop,
hvor den første og sande lidelse, i stedet for at stå nøgen
bliver indfanget af en fortælling, der nu i sig selv skaber
lidelse. Den første og sande sansning er den, der ser tigeren
komme. Den sentimentale sansning er den, der forestiller
sig tigeren komme og nu som om ren forestillet tanketiger lander
i den følende krop og plager den med imaginære monstre.
For mig, og det er selvfølgelig et rent individuelt synspunkt,
så kommer ingen musik tættere på den udramatiske og derfor
sande lidelse end den Russiske komponist og pianist Rachmaninov.
Hør ham
her spille sin egen musik, hvor han spiller sin stærkt
følelsesfulde musik uden selv at sentimentalisere noderne gennem
overdrevne udtryk. Han underdriver sin egne fingres tolkning
gennem en næsten mekanisk fremførelse.
For at lidelse skal være rensende, må lidelsen
først og fremmest selv renses. Den skal i supervågenhed renses for ord og fortællinger,
så den står tilbage som ren krop.
Dette er indgående
beskrevet i kapitlet
Meditativ pixellering.
En ny tids bevidsthed
Intueret i mit indre bevidsthedslaboratorium... En ny begivenhed er netop i
denne tid ved at finde sted. Det er vågenhedens rejse tilbage til den krop
den måtte forlade for at genskabe sig selv. Den, der har modet
til at tænke og handle i overensstemmelse med dette nye,
vil komme på en opdagelsesrejse, der vil føre til nye indre
åndelige kontinenter.
Som tidevandets bevægelser er vi nået til et stadie, hvor bevidstheden gennem eveolutionær modning, men
også gennem flugt fra kroppen har udviklet en ny styrke.
I sin frihed fra kroppen blev bevidstheden de-fragmenteret. Den
voksede sig stærkere på samme måde som et brækket bliver
stærkere end det var før brudet. Den hvilede i sin frihed fra
kroppens larm og fik overskud, som man i en ferie kan få til
igen at vende tilbage til sit arbejde.
Bevidstheden har nået et historisk vendepunkt, hvor den evolutionært er blevet så udviklet, at den er i stand til at tage et livtag med kroppen og det personlige livs domæne uden at den derved bliver fragmenteret.
I denne klarere bevidsthedstilstand kan den som vand, der efter
lang tids opvarming pludselig koger, opnå at blive
supervågen.
Vi står i en ny situation, der bortset fra i små glimt hist og her aldrig er set før i verdenshistorien. Alene af den grund er det livsvigtigt ikke blindt at følge tidligere tiders åndelig visdom.
Meditationens lyksalige Via Dolorosa
Åndens længsel er af gammel vane rettet mod det hinsidige, men
skal den følge de nye impuser, vil den lyde kaldet fra jordens og mørkets kraft.
Og Hvad vil ånden i kroppen? Hvad er det vigtigste for den her?
Den vil, hvad vi vil mindst af alt. Den vil lidelsen.
For gennem den transformerende omfavnelse af lidelsen vinder ånden en dybde, en tredimensionalitet, den aldrig har været i besiddelse af før.
Det englene i deres himle allermest 'misunder' os for, er vores evne til at lide.
Den meditative frigørelse af jeg'et føder i
fortællingsløs smerte logos i kroppen. Platons Ånd synker fra
hovedet ned i kroppen og ud i lemmerne. Her bringer den
vågenhedens sjælevand ud til de fjerneste egne af kroppens mørke tørstende
cellulære rodnet.
Kun den, der har
overvundet frygten for dødens drage, kan rejse i dette bevidsthedens spejlfartøj hinsides tid og rum
og her ind.se og føle sig selv som fundamentet for alt - fra
galakser til atomer.
Hvi forlod du så brat de stier, mennesker trådte,
For med svage hænder, om end med modigt hjerte
At trodse den glubske drage i dens hule?
Værgeløs som du var, o hvor var da
Visdom, det spejlende skjold?
Percy Bysshe Shelley 'Adonais'
Bevidsthedens brændsel
På engelsk hedder en følelse emotion.
Emotion
er i familie med ord som motion og motivere. Følelser motiverer os til aktivt at handle. Alene af den grund giver det mening at fællesbetegne alle kroppens forskellige
indre sansninger med ordet 'energi'.
De byggesten, som følelser er skabt af, motiverer ikke blot vort kinetiske bevægeapparat. De giver også bevidstheden næring. Opmærksom sansning er selve den platform hvorpå bevidsthedens trone står. Kroppens sanseenergi er som vekselstrøm. Den får bevidsthedens glødetråd til at lyse, men kun med halv styrke, hvis vi fornægter den negative strøm, forstået som ondt over for godt. Des mere
neutralt opmærksomme vi er, des mere vil bevidstheden
vågne i lys. Alle kroppens sansninger, ubehagelige som behagelige, kan anvendes som brændsel for bevidstheden for den, som årsagsløst føler alt som er.
Hver enkelt sansning er i sig selv et signal fra et ældre, stadig funktionelt operativsystem i menneskekroppen. For at vi kan være virkeligt vågne og leve vort fulde potentiale som vågenbevidste individer, er det nødvendigt med nærkontakt med alle
kroppens sansede søanemoner, ringorme, slanger, aber og stenaldermennesker.
Meditation er en måde at leve på, hvor man ganske langsomt vænner den sidst udviklede og derfor skrøbelige vågenbevidsthed til at sameksistere med kroppens ældre operativsystemer. Des mere vågenbevidstheden er i stand til det, des mere brændsel vil den have til sin rådighed.
Første skridt på denne indre rejse består i at
be-vid-stgøre og op-mærke følelser, ikke som de opstår, når sindet allerede har navngivet dem, men
neutralt at opfange og lokalisere dem på et dybere niveau: nemlig det sted, hvor de opstår som sansemønstre i den indre krop.
gunnars@mail.com