USAMTIDIGE STYRESYSTEMER
Bevidsthed versus opmærksomhed - under udarbejdelse
Mankind is poised midway between the gods and the beasts Plotinus
|
Mennesket kan sammenlignes med en gammeldags radio.
For at modtage signaler optimalt skal en sådan radio have både en antenne og en jordforbindelse.
Radioens antenne repræsenterer i denne analogi vores immaterielle
bevidsthed, vores 'ånd'.
Radioens jordforbindelse er vor, i opmærksomhed sansede, krop.
Meditation.dk skelner konsekvent mellem
opmærksomhed og
bevidsthed. Disse
to begreber er
definitorisk sat som to radikalt forskellige bio-operativsystemer.
Bevidsthed er en
generaliserende betegnelse for de nyere og nyeste udviklede overlevelsessystemer.
De ældre biologiske systemer,
helt tilbage til de nematoder, der står for vor appetitregulering,
er samlet under begrebet
opmærksomhed.
De to operativsystemer arbejder sjældent så harmonisk sammen, som tilfældet er det i en gammeldags radio.
De kommer ofte i indbyrdes konflikt.
Mennesket står Plotinsk som det umulige balancepunkt mellem de to
systemer.
|
For overskuelighedens og inspirationens skyld har jeg
fremstillet et aldeles uvidenskabeligt og pseudofreudiansk skema, der i generaliserede træk sætter forskellene mellem opmærksomhedens og bevidsthedens
styresystemer
op over for hinanden.
Rodeo-munken
Bevidsthedens himmelflugt fra entropi Det lader
til, at livets 'bestræbelse' på at undslippe entropiens varmedød, på at
skabe orden i universets tiltagende kaos, udvikler skrøbeligere og
skrøbeligere 'konstruktioner'. Skrøbeligheden er en direkte konsekvens af
livsystemernes stigende kompleksitet. Den kompenseres ved hjælp af samme
kompleksitets expanderede intelligens og vågen bevidsthed. Disse overlevelsessystemer pakker vore hyperavancerede,
men sarte
nervesystemer ind i stadig tykkere lag af beskyttende civilisatorisk vat.
Den menneskelige bevidste vågenheds instabilitet kan også forklares ud fra, at evolutionens
sidst udviklede overlevelsessvar af gode grunde ikke er blevet testede i
tid. De er som nye computeropdateringer de mest avancerede, men fulde af
fejl, der først opdages når programmerne i betaversioner møder virkeligheden. De dyriske
monstre, vi sidder på, er heroverfor langt ældre. De har gennem
millioner af års eksistens udviklet det gennemprøvedes erfarne hårdførhed.
Stress og vågenhed
Denne kropslige robusthed og inerti gør, at vi gang på gang under pres
blindt kommer til at løse
fremtidens problemer med fortidens erfaringer.
For i pressede situationer er det første, vi
mister, det evolutionært sidst udviklede.
I tilfælde af livskriser er vågenheden og de højere kognitive
funktioner, der udspiller sig i dens spejlrum derfor det første, der lukker ned.
Stress rammer først den rene spejlbevidstheds vågne klarhed, og når
vågenheden falder i søvn, overtager de lavere, rudimentære instinktive
overlevelses-operativsystemer som autopilot førersædet. Hidtil slumrende
arkaiske og rudimentære bevidsthedstilstande vækkes nu til dåd for at
varetage overlevelsen. Uden vågenhed
kan vi
stadig præstere mentalt og fysisk, men næppe på nobelprisniveau.
Kun i afslappet supervågenhed i flow har vi evnen til at udtrykke det sublime,
ikke i generel forstand, men det sublime forstået som det absolut bedste vi
kan præstere inden for vore egne naturgivne rammer.
Stress gør os med andre ord til søvngængere.
Det første kendetegn på, at vi er under pres, er, at vi fyldes af alt for mange tanker og blinde instinktive reaktionsmønstre. Stress
rammer først og fremmest de højere kognitive funktioner, med den konsekvens,
at tankemæssig kvalitet erstattes af kvantitet. Spundet ind i ubrugelige
bekymringstankers endeløse strøm af fortællinger om forestillede
trusselsscenarier bliver bekymring en kronisk tilstand.
På samme måde vil samfund i krisetilstande være i fare for at regrediere tilbage til tidligere udviklingstrin.
Des mere kompliceret den sociale interaktion i et samfund bliver, des større
er faren for regression.
Bevidsthed og opmærksomhed er feed back systemer Centralt for forståelsen af opmærksomhed og bevidsthed er at de begge er feed back
baserede kommunikationssystemer. Denne grundliggende evne
til feed back, i indbyrdes interaktion og med omgivelserne skaber en fælles
platform, hvorfra disse systemer varetager deres vigtigste opgave: overlevelse.
BEVIDSTHEDENS
CIVILISATORISKE MAGTOVERTAGELSE
På trods af, eller måske nærmere netop på grund af sin skrøbelighed har bevidstheden i det moderne menneske taget
eller nærmere narret magten fra opmærksomheden. Som munken på billedet har vi sat os
selvkontrollerende oven på os selv.
I vesten begyndte denne gradvise magtovertagelse symbolsk med Odysseus, da
han lod sig binde til masten af sit skib for at kunne modstå Sirenernes sang.
Selvkontrol kom udefra
Vigtigt i denne sammenhæng er, at den første indre selvkontrol,
blev udviklet på grund af behovet for ydre selvkontrol. For at blive i stand til at indgå i socialt komplekse
samarbejdsstrukturer, i videre forstand at leve civiliserede, bliver vi nødt til at tage hensyn til hinanden.
Bevidstheden er lille, men vågen. Den er skrøbelig, men snu. Den narrer kyklopen i os ved at forbinde sig
i komlekse netværk til andre individers bevidstheder. Den pakker sig selv ind i
beskyttende dyner af civilisation. Højere grader af civilisation
fjerner risikoen for katastrofiske situationer. Vi beskytter os
selv og hinanden gennem civilisatorisk klogskab og selvkontrol. Kroppen er stadig et dyr. Dette dyr sidder i maven. Dets operativsystem er følelser i opmærksomhed. Det er efterhånden skræmt til døde over bevidsthedsoperativsystemets civilisatoriske konstruktioner. Vi har siden Odysseus forsøgt at
slavebinde det med bevidsthedens eftertænksomme nervetråde.
Den nærsanselige middelalder
I middelalderen levede det almindelige menneske i langt
højere grad ud fra en spontan udlevelse af dets nærsanselige eksistens.
Dette umiddelbare og nærsanselige, men også usikre liv blev levet uden
tanke på mulige følger. Nød, fangenskab, nederlag, sejr, lemlæstelse,
løssluppen lyst, sønderknusthed, religiøs bod og anger blev udlevet og
oplevet i kroppens ordløse og nærsanselige rum. Overvågning og straf kom
udefra ved hjælp af kirkens og øvrighedens verdslige institutioner - ikke indefra.
Udsnit af et maleri af Bruegel
Helt op til Holbergs oplysningstid var det normalt, at en mand hilste på en kvinde ved at føle på hendes bryst.
I dag ville det udløse en ren
me too. Det umiddelbare, urefleksive og derfor uhæmmede i direkte at smage, lugte og føle var det førindustrielle menneskes privilegium.
Denne nærsanselighed har jeg med egne øjne observeret i
Indiens slumkvarterer. Den civilisatoriske selvkontrol er fraværende til fordel for
instinktmæssig nærsanselig overlevelsesadfærd. PÅ
VEJ MOD DET FJERNSANSELIGE BEVIDSTHEDSMENNESKE Fra middlalderen og op til i dag er menneskets fjernsanser blevet udviklet på bekostning af den umiddelbare nærsansning. Gennem middelalderen blev vi langsomt gennem kirken opdraget til at syndiggøre og dermed distancere os fra vort kropsligt opmærksomme nærliv. Vi lærte samtidigt fjernsanseligt at læse bøger og lytte til kloge ord fra autoriteter, der før i højere grad havde ladet sværd tale folket til rette. Senere i et eksponentielt spring fik vi TV. Med det fik vi bogstaveligt
et fjern(t)-syn. Denne ekspansion af information og navigation
i et fjernsanseligt rum forberedte os til at kunne interagere med computernes visuelle interface. I dag er vor synssans klisteret til de små skærme på vore smartphones.
Vi er på vej mod en global
kropsløs symbiotisk bio-chip opkobling med computerkredsløb?
Vi er i civilisationshistorisk perspektiv på rekordtid blevet til selvkontrollerende systemer styret
af visuelle brugerflader. Det fremmede blik, det
Lacan kalder Den store Anden,
er blevet digitaliseret.
Lacan & Den Andens blik: Vi væsner i verdens skuespil
Jacques
Lacan er i mine øjne et typisk
akademisk kropsløst
talking head,
der i bedste Wittgensteinske stil reducerer verden til ord i et kropsløst
erkendelsesrum uden bevidsthed om den omærksomhedens nærsanselighed, der altid massivt er
til stede i os som krop.
Den eneste radikalt effektive kur, der vil kunne helbrede denne i vort
samfund udbredte og ovvebikøbet højt respekterede 'intelektualitis' er ikke
en
dialog med en uenig person som mig, men et solidt LSD-trip, gerne på over 400
mikrogram. Jeg vil til enhver tid vædde min favorit elguitar på, at ingen,
selv ikke det meste genstridigt hjernevaskede akademiske sind, der er kommet
tilbage fra en
større entheogen rejse, kan andet end le overbærende af sit eget, før
løbsk-rullende akademiske bowlingkuglehovede.
Lacan er, når røgen fra denne svada har lagt sig, ikke desto mindre særdeles
interessant at lade sig inspirere af.
Lacan skriver, at vi allerede før vi selv ser, er bevidste om 'den andens'
blik. Eksemplificeret med en personlig anekdote, skriver Lacan, at objektet,
her en konservesdåse, kaster sit usynlige blik i form af lys mod subjektet.
”Det, som er lys, betragter mig (…).”
Konservesdåsen reflekterer det
lys, der rammer den, på os, hvorefter vort syn fikseres på
den.
Vi er altså set, før vi selv ser.
Dette på os evigt hvilende blik kalder Lacan for den store Anden.
Den store Anden gør os til
væsner, der bliver betragtet.
Speculum Mundi
Med sætningen jeg ser mig se mig selv, griber Lacan
essensen af det faktum, at den Andens blik altid kommer før subjektets eget.
I forbindelse med dette seendes frembrud: det mystiske blik, der kastes mod
os som subjekter, skriver Lacan, at der altid er en Andens blik, der kommer
før subjektets eget, før subjektets øje, at et givet-at-se, eksisterer forud
for synet.
Det, som det drejer sig om at
indkredse, ad de ruter til den vej, han [den store Anden] viser os, er
forudeksistensen af et blik – jeg ser kun fra ét punkt, men i min eksistens
bliver jeg betragtet fra alle sider. - Lacan
Subjektet ser fra ét punkt. Dets syn kastes som en koncentreret, fokuseret
lyskegle, alt imens et omnipotent, ubestemmeligt verdensblik bader subjektet
i lys.
Som et bevidst og performende subjekt finder vi tilfredsstillelse i at
påkalde sig den store Andens blik,
Den store Andens blik tildeles af Lacan den
egenskab at vise. Bevidstheden om den andens blik tilrettelægger og
former vort syn og ikke mindst vort eget syn på os selv.
At blikket også
viser, gør, at subjektet altid retter blikket mod det
den store Andens blik er rettet imod: mod den store Andens attråværdige
objekt. Via vores fantasi pålægger vi os selv den Andens blik. Vi
begynder at se os selv som den Anden ser det. Derigennem skaber vi en
antagelse om idealitet, som vi forsøger at leve op til.
Dette speculum mundi, verdens spejl,
tilfører vor eksistens en evig performativ dimension, hvor vi alle
bliver til
aktører i en altseende verdens skuespil. Vi føler os som bevidste
væsner altid iagttaget, ikke neutralt, men adfærdsregulerende. Vi forsøger
altid at leve op til dette bliks skjulte og mindre skjulte forventinger.
I min respektløshed over for
akademiske enhjørninge, vil jeg tillade mig at modificere Lacans
begreb den store Anden. Vi er artshistorisk set flokdyr. Det enkelte
menneskes overlevelse har siden vor tilværelse som aber og siden som
stenalder mennesker på den Østafrikanske savanne været afhængig af flokken,
herunder vores magtposition i flokken.
Flokkens brændende kollektiv-blik
Jeg er enig med Lacan i hans iagttagelse om, at vi altid bliver skopofilisk
iagttaget med henblik på adfærdsregulering. Dette blik er i min optik
imidlertid ikke en stor Andens blik, men de Andres blik. Det
er flokkens allestednærværende kollektive blik. Hvad vil de andre se, tænke,
mene og sige?
Merleau-Pontys teori mennesket som en erfarende krop af kød (chair)
sammenflettet med verdens kød (chair du monde):”The visible world and the
world of my motor projects are both total parts of the same Being
Denne civilisatoriske omprogrammering af vort sansehierarki har flyttet prioriteten og dermed
energien fra opmærksomheden til bevidstheden. Den nærsanslige kropsbevidste opmærksomhed er i
vor overciviliserede verden fortrængt af en bevidsthed, der fungerer netop gennem det at vi afstandsgør os selv og dermed vor egen krop. Kroppen bliver i samme proces underlagt bevidsthedens kontrolapparatur, det jeg i kapitlet
Den indre og den ydre person har kaldt
den ydre person.
Fjern-synsalderen Mange af det moderne samfunds civilisationssygdomme, heriblandt eksistentiel fremmedgørelse, er i høj grad skabt som en konsekvens af den kulturskabte flugt fra nærsansernes umiddelbare liv. Selv det kaos, der findes i en nutidig dansk skoleklasse, kan ses som et udtryk for manglen på nærsanselig tilstedeværelse.
Elektroniske gadgets, især smartphones kobler os op
med vore fjernsanser, høre og synssansen i en grad selv de sidste 50 års TV-alder ikke i sig selv har formået, men har forberedt os til. Indtil den dag, hvor
vi i virtual reality miljøer kan føle, lugte og smage,
fortsætter den accelerende udsultning af vore nærsanselige
behovseksistens. Samtidig bliver vor længsel efter den tabte krop i stadig stigende grad forsøgt tilfredsstillet gennem synet. Som
Narcissus leder vi i det synsskabte spejlbillede efter den fylde som kun den nærsanselige følesans kan tilfredsstille. Vor kultur bliver, spejlet i de utallige små interaktive skærme og i massemediernes produktion af reality et skopofilisk forsøg på at genvinde den tabte nærsanselige fylde og uskyld.
Det nedenstående billede viser en situation de fleste af os nok har tænkt over i vort nye mobile univers. Jeg tænker her på den fremmedgørelse, der opstår, når den digitale verden bliver vigtigere end den virkelige sansede verden af kød og blod.
Vort cellulære mikroliv
Mere afgørende er imidlertid den omprogrammering smartphones og lignende 'devices' skaber i vort mikroliv. De allerstørste civilisatoriske begivenheder foregår ubemærket og hinsides de demokratiske, ja selv de magtøkonomiske beslutningsprocesser. Disse begivenheder foregår på vort livs mikroplan. Mens vi tror, at vort liv ændres gennem afgørende begivenheder og store eksistentielle beslutninger, så 'besluttes' livet i virkeligheden for os ud fra den samlede sum af mikroøjeblikke. Vort mikroliv interagerer med verdens mikroliv og skaber her kæmpebølger af paradigmeskiftende kultur. Ingen bestemmer i virkeligheden nogen som helst - hverken økonomiske magtmænd, politikere eller de såkaldte konspiratoriske illuminati.
De virkelige aktører i fornuftens list er i virkeligheden celler og
molekyler. Teatrum mundi, verdens teater foregår på først af alt på dette
mikroplan, hvor ufatteligt komplekse interaktioner afvikles med matematisk
determinisme. De får eksistensens elefanter til at buldre afsted, mens små
menneskemus i kølvandet på elefanterne stolt gør hinanden opmærksommme på
hvilken larm, de er i stand til at lave.
Mens jeg sad i S-toget i dag, lagde jeg mærke til den ikke usædvanlige situation, at næsten alle passagerer sad og interagerede med deres smartphone. Når man interagerer med en tablet er ens syn altid fokuseret.
Ikke fra min S-togstur, men fra Korea. En ikke mindre end enorm re-wiring af hjernen finder sted hver dag i kraft af vor nye smartphone adfærd. For ikke mange år tilbage var der masser af tid til at stirre tomt frem hen for sig mens, man ventede på eller i toget, bussen, osv.
Familien Obama på smarthone |
I den tid dagdrømte man sandsynligvis, men især vigtigt i denne sammenhæng:
Der var her tid til at mærke kroppens rum. For kroppens rum træder frem i den følte opmærksomhed sammen med et defokuseret blik.
Et sekund i denne kropsopmærkede tilstand gør hverken fra eller til, men hvis man begynder at regne på det antal timer der nu går fra denne nærsansede tilstand over i den skopofile smartphonetilstand, så bliver det ad åre til et ganske betragteligt antal timer, hvor hjernen lige så stille gror andre neuronforbindelse end den ellers ville have gjort.
|
Facebooks simulacra-likes kan aldrig erstatte den
overføring af nærsanselig næring, der bliver overført, når en
krop rører en anden. På samme måde som tidens store modedille, kropstatoveringer, er beregnet til at ses på afstand, så bliver vore kroppe set frem for at blive følt. Jeg ser i de nye for psykologien svært forklarlige fænomener som cutting, spisevægring, bulemi og ekstremsport, hvor man skal løbe et Marathon om dagen, som desperate forsøg på at genoprette kontakten til opmærksomheden. Ved at påføre kroppen smerte kan man igen mærke den og således genoprette balancen mellem bevidstheden og opmærksomheden.
Gennem fjernsanselig erkendelse i sprog har vi udviklet et mere
sofistikeret og varieret overlevelsesstrategisk
responsrepertoire. Intet kommer imidlertid gratis. Dette spring
fremad i form af tanke-ordstategier er i vor civilisation sket
på bekostning af opmærksomheden.
. Eksempler på bevidsthedens kropsnegering findes
især i de miljøer, hvor mennesker overprioriterer
bevidstheden. I det omfang livsresurserne forfordeles
bevidstheden, skrumper den i forvejen pressede opmærksomhed.
BEVIDSTHEDENS TOLKNING
AF OPMÆRKSOMHEDEN
I de foregående afsnit er det ofte blevet nævnt
at bevidsthedens kognitive begrebsapparatur kun har erkendt
toppen af opmærksomhedens isbjerg.
Bevidstheden bliver først klar over kroppens liv i det omfang, den har ordliggjort dette liv. Rene opmærkede, 'nøgne' følelser har det svært foran bevidsthedsspejlet. De kan faktisk kun bevidstgøres i det omfang de er iklædt 'tankedragter'. Følelsen kun bevidsthedsspejles i det omfang den er begrebsliggjort.
Når vi siger: jeg elsker dig, jeg føler kærlighed, jeg er
vred, jeg er sulten, så er det faktisk ikke, hvad der rent faktisk sker i kroppen. Du kan forsikre sig om validiteten i denne påstand ved at sætte dig ned med lukkede øjne lige efter, at du for eksempel er blevet vred på en person. Hvis du opmærksomt, undersøgende nu kigger ind i sit indre laboratorium, vil du opdage, at det du kaldte vrede, i virkeligheden er en ubehagelig knude i maven og måske brystet.
Vore vante betegnelser for følelser er i virkeligheden
bevidsthedens tolkninger af kroppens ordløse sansninger. Disse
sansninger er i sig selv biokemiske sensationer. Bevidstheden 'forstår' og kontrollerer på denne måde opmærksomheden gennem tolkning.
Bevidsthed og forandring En af grundene, men ikke den eneste til bevidsthedens analfabetiske forståelse af kroppens signaler er, at den først og fremmest er programmeret til at registrere forandring. En meget stor del
af kroppens energetiske opmærksomhedsliv er imidlertid formet som en konstant
strøm eller af sansninger. Som vækkeurets tikken forsvinder følelsen af ringmusklen, selv om den i opmærksomhed stadig er der hele tiden.
Almindelig væren eller de dele af livet der pulserer som et tog på skinner, eller støj fra et køleskab, unddrager sig vor bevidsthed fordi den udadrettede bevidsthed altid er på jagt efter det der ændrer sig. Alt hvad der er konstant, som f.eks. luften vi indånder eller alt der monotont gentager sig, som f.eks. et gammelt stueurs tikken, forsvinder ind bag det enkle og åbenlyses slør. Forskeren Robert Ornstein har påvist at når ’almindelige’ mennesker uden Meditativ bevidsthedskultivering lytter opmærksomt til et urs tikken, vil deres hjerner efter et stykke tid ikke længere være i stand til at fastholde lyden. Den vil forsvinde. En person der Meditativt har kultiveret sin bevidsthed, vil heroverfor være i stand til konstant at fastholde sin bevidsthed på urets tikken. For den som således er i stand til bevidst at bryde igennem den evige gentagelses sløvende effekt, vil verdens, både indre og ydre, ufattelige skønhed åbenbare sig.
Alene af den grund er det næsten umuligt for bevidstheden at erkende og forstå den del af opmærksomhedens sanserige. Ikke desto mindre udgør sansninger hinsides ordherrernes kongedømme, en meget stor, hvis ikke den største del af vort værende liv! I meditation trænes bevidstheden spontant i at registrere det som er uforanderligt. Des mere bevidstheden bliver i stand til at vide det uforanderlige des mere bliver kroppens mørke energi synlig, bevidet og derigennem også mulige at ordliggøre. Det at være, det vi kalder den
menneskelige væren, er en ikke mindre end enorm masse af uforanderlig tilstedeværelse der var og altid er:
There
is no greater mystery than this -
that being the Reality ourselves, we seek to gain Reality. We think that there is something binding
our reality and
that it must be destroyed
before the reality is gained.
It is ridiculous!
A day will dawn when you will
yourself
laugh at your effort.
That which is on the day of laughter
is also now.
Ramana Maharshi
OPMÆRKSOMHEDEN SLÅR IGEN
Stress får mennesker til at falde tilbage i gamle mønstre og vaner, de havde for flere år siden. Når vi er under pres, kan vi let blive ofre for det man i psykologien kalder for regression.
De ældre operativsystemer, der forvalter kroppens biologiske liv, truer vor
evolutuionært unge og endnu skrøbelige bevidsthed. Denne falden tilbage skyndes at hjernens evolutionært sidst udviklede bevidsthedsbiologi er den mest sårbare. Des flere år et et givent menneskeligt bevidsthedsoperativsystem har på bagen, des mere robust bliver det. Det mest skrøbelige vi har, er vågenbevidsthedens spejl. Er vi virkeligt vågne i alle døgnets lyse timer? Efter min egen erfaring, nej. Det meste af tiden går vi rundt i en tilstand af autopilot og dagdrømme, der indimellem afløses af et klart øjeblik, hvor vi har muligheden for at stoppe op og virkelig se og føle os selv og den verden vi bevæger os i. Et liv kultiveret i meditation vil imidlertid øge antallet af de kostbare supervågne øjeblikke. Grunden til, at der kun er få øjeblikke af ægte klarhed, er at vågenbevidstheden i sin evolutionært nyfødte skrøbelighed let fragmenteres i mødet med kroppen den lever i, når denne krop møder sig selv og verden omkring den. Alt for let bliver vore sidst udviklede bevidsthedsspejl splintret i kastevinde fra følestorme i det indre kropslandskab. Vi mister i denne storm vor vågenhed og træder i stedet ned ad vor biologisk-historiske evolutionsstige for her at falde ned i de tidligere bevidsthedsformer vi havde som stenaldermennesker, ja selv som dyr. Vi vågner på denne måde op på lavere udviklingstrin, når vi falder i søvn på de højere.
Det er derfor vi mister vor bevidstheds klarhed, når vi bliver grådige, angste, vrede eller liderlige. Det samme sker, når vi forbindes i flokke, hvad enten det er i form af rockkoncerter, fodboldkampe, ny eller gammelreligiøse organisationer, virksomheder eller politiske partier. I tusindvis af år har vi overlevet som flokdyr. I flokke forbindes vi, ikke via bevidsthed, men derimod gennem kropslig opmærksomhed. Det er følelser, der binder os sammen. Der er masser af historiske og nutidige eksempler på hvorledes nationale følelser kan gribe os mennesker i en sådan grad at det set udefra vågenhedens perspektiv bliver fuldkommen grotesk. Nazityskland er et godt, men fortærsket eksemplet på, hvorledes et helt folk af fornuftige og ordentlige mennesker kunne falde i søvn i lidenskabelige følelser. I Nordkorea vil jeg gætte på, at ingen tilhængere af styret behøver kemiske stimulanser på samme måde som vi har behov for det i vort mere vågne, men fra kroppen fremmedgjorte vesten. Alle tilhængere af den elskede leder er høje af det regressive fald ind i den sovende kollektive malstrøm af stærke følelser. Oftest får disse følelser ekstra styrke gennem indre og/eller ydre fjendebilleder.
I den forstand kan man IKKE plukke vågenhedens sidste topskud i fællesmeditation. Fællesmeditationen styrker tidligere mere dyrisk forankrede følelsesorienterede operativsystemer, men ikke lysvågenheden. Vågenhedens vidunderlige og sidst udviklede operativsystem er for de flestes vedkommende kun funktionelt, når de er i ro og sidst men ikke mindst i: i en-som-hed.
Klanabekatte
BEVIDSTHEDENS OG OPMÆRKSOMHEDENS SAMARBEJDE Egoet er det krydsfelt, hvor opmærksomhedens hurtige instinktive og intuitive overlevelsesreaktioner i 'forhandlinger' med bevidsthedens langsommere, men langt mere fleksible tankeoverlevelsessystem mødes for at skelne mellem den gode overlevelse og den onde død og efterfølgende effektuere det godes sejr over det onde.
Ved dette forhandlingsbord er ego-operativsystemet ordstyrer. Opmærksomhedens overlevelsesstrategi er forankret i opmærkede følelser. Alt hvad der får 'mig' til at overleve føles godt. Alt, hvad der truer min overlevelse, er 'ondt'. Des større variation der er i dette følelsesregister, des mere variation er der i de tilhørende instinktive overlevelsesreaktioner. Tankeprocesser er heroverfor den vågne bevidstheds stærkeste overlevelsesstrategi, der enten giver grønt lys til opmærksomhedens følte overlevelsesreaktion eller annullerer den ud fra strategisk kognitive analyser. Ego-operativsystemet er det 'Jeg', som lægger planer og i forlængelse heraf forstiller sig forskellige handlinger, der kan gavne en eventuel fremtidig overlevelse. Hver gang vi føler den berømte konflikt mellem følelse og fornuft, så er det hunden og katten, der ikke kan blive enige og derfor slås om hvilken overlevelsesvej, der er den bedste. Tankeslaverne
Hvem er det nu egentlig, der bestemmer ved dette forhandlingsbord ... tankebevidstheden eller den instinktive opmærksomhed? Vi føler os ofte tyranniserede af vore tanker, men i virkeligheden har tankerne aldrig været herrer. De har optrådt som
stedfortræderkonger for det inderste arkaiske krybdyr, der som forældet genetisk software stadig lever i
bunden af hjernestammen. Dette primitive krybdyrs elementære kraft har demonstreret viljen til at overleve mod alle ods gennem millioner af år. Bevidstheden og i forlængelse heraf tankerne har som hjernebarken beskyttende lagt sig oven på vor primitive hjerne og hjulpet vor inderste rygrads urslange i dens
overlevelsesvilje.
Bevidstheden har i den forstand som en slave blindt overtaget opmærksomhedens dyriske opdeling af alt i den gode overlevelse eller den onde tilintetgørelse.
Denne programmering har været værdifuld alene ud fra den grund, at den har bragt os så langt, at jeg kan skrive denne tekst, og at du kan læse den. Vi er imidlertid nået til et sted i vor evolution, hvor den selvsamme programmering risikerer at spænde ben for vor videre udvikling.
BEVIDSTHEDEN OG OPMÆRKSOMHEDENS SVÆRE SAMEKSISTENS Der findes eksempler på, at mennesker i en farlig situation har været i stand til eksempelvis at løfte en bil for at frigøre en fastklemt person. Vi kan præstere fantastiske ting, når vi føler os truede på vor overlevelse. I sådanne krisesituationer er det imidlertid opmærksomhedens arkaiske og instinktive styresystemer, der træder tager over.
Vort vestlige samfund er i dag på en og samme gang både et legende og et
overreguleret kontrolsamfund. Højciviliserede globalt forbundne urbane informations-teknologiske konkurrencemiljøer fungerer gennem konstant presse at presse sig selv ud over deres egne grænser. Det er denne forandringsvirkelighed der mest af alt har behov for den højere bevidstheds kognitive funktioners sublime og kreative evne til nytænkning. Paradokset er at samtidig med at denne samfundsform har skabt forudsætningerne for en intensiveret bevidsthed i flow, så er det også gennem dette samfunds konstante indre pres, at selvsamme bevidsthedsflamme gang på gang pustes ud.
Med venlig hilsen Gunnar Mühlmann
Feed back modtages gerne:
gunnars@mail.com
|