MEDITATIV PIXELLERING AF DEN INDRE KROP
Jeg'ets frigørelsesrejse
- II
Dette kapitel lægger sig som en uddybning af det foregående, der
handlede om
spatialisering af den indre krop.
Jeg vover nu i supervågen Meditation at
række hånden ud gennem ordene
med spørgsmålet:
Hvad er opmærksomhedens sansninger
egentlig i sig selv - altså før tankerne har oversat dem til et
sprog, som vor verbalbevidsthed kan forstå. Hvad er en
følelse som kærlighed eller vrede egentlig, før den blev navngivet i
bevidstheden?
Forestil dig et digitalt billede
af djævelen. Hvis du bliver ved med at zoome ind på dette billede,
vil det til sidst bestå af neutrale pixels. På samme måde
går den i Meditation opmærksomt pixellerede sansning hinsides
vore vante begreber om ondt og godt.
Set og følt ud fra denne virkeligheds abstrakte urgrund eksisterer der ingen
evaluerede forskelle
eller grænser. Her er vi alle et
flydende kontinuum, et grænseløst liv.
Meditativ pixellering
Jeg kalder den proces, hvor man i vågen bevidsthed identificerer en
hidtil kendt og kategoriseret følelse som en
indre abstrakt sansning, for
Meditativ pixellering.
The river that flows in me also flows in you Kabir
If the doors of perception were
cleansed,
everything would appear to man as it is, infinite.
William Blake
Det er min udfordring til den, der seriøst har lyst
og mod til at
udforske den indre sanse -og følelsesverden i introspektion:
Enhver
følelse eller sansning vil, uanset hvor behagelig eller
ubehagelig den er navngivet til at være, til slut opløses i ren
neutral sansning for den, der bliver ved med bevidst at opmærke
den.
Kun den supervågne kan gennembryde begrebsmuren
Meditativ pixellering minder i den forstand om
kvantefysikkens jagt på mindre og mindre partikler. Kvantefysik
og meditativ pixellering deler også det forunderlige faktum, at
iagttageren påvirker det iagttagede. En følelese, en sansning
vil ændre sig i samme øjeblik vi bevidst opmærker den i
meditation. Intensiteten i denne proces er proportional med
bevidsthedens og opmærksomhedens kvantitative potens og
kvalitative klarhed.
Dette kræver et samarbejde
mellem vore to vigtigste styresystemer,
opmærksomheden og
bevidstheden. Når de
er kultiveret og forædlet gennem Meditation, når
de arbejder i tandem, kan de bringe os ind i et tilstand af
supervågenhed.
Medmindre din opmærksomhed og bevidsthed er sund, vågen og koncentreret, så vil du ikke kunne bryde igennem og ind
i dig selv. Hvis du er træt, uklar eller stresset, så kan du ikke bryde
muren mellem ord og ordløshed ned.
FEED BACK I DEN BEVIDSTGJORTE OPMÆRKSOMHED
Centralt i alle former for Meditation er tilstanden af
hvilende bevidst årvågenhed fri fra tanker og ydre eller indre
sansninger. Friheden fra ydre objekter opstår i den simple
bevægelse, hvor øjnene lukkes.
Hvad der nu træder tydeligt frem i bevidstheden, er
kroppens mangfoldige
sansninger i opmærksomhed.
I vor almindelige vågne tilstand er bevidstheden kun klar over
en forsvindende lille del af kroppens dunkle opmærksomhedsliv. I
samme øjeblik vi lukker øjnene, så bliver bevidstheden i
stigende grad klar over eksistensen af det evigt
opmærksomme og uendelige sansehav.
Du kan her og nu afprøve denne påstand ved blot at lukke øjnene
i nogle få sekunder.
Det pixellerede tomhedsrum
Når
opmærksomheden vendes mod sig selv,
er der en fornemmelse af
ikke-viden.
Når den vendes ud, skabes det, der kan vides.
Nisargadatta Maharaj
Det næste skridt er nu bevidst at være med alle
kroppens sansninger i uskyldig aha-opmærksomhed. Derved
bliver det indre kropsrum
pixelleret. I denne pixelleringsproces bliver kroppens indre
sanserum forvandlet fra fra være et teatralsk sanse -og tankerum
til at blive et tomt bevidsthedsrum.
Opmæksomheden
vil her, når det indre sanserum består af rene pixels, så et sige
fordampe. Tilbage er et abstrakt sansepixelleret rum, der er klar over
sig selv, men tomt for viden om verden.
Dette rum er inde i din krop. Samtidig er hele verden, inklusive
din krop, inde i dette rum.
Tankerne vil naturligvis kappes om at være i vort
opmærksomhedsfokus. Hvis det lykkes for dem, vil de umuliggøre
pixelleringsprocessen. Tricket er her venligt, men bestemt hele
tiden at ignorere tankerne på samme måde som det er tilrådeligt
at gøre, hvis nogle irriterende personer prøver at provokere en.
Kig aldrig en Indisk gadesælger i øjnene! Det samme gælder for
vores egne tanker.
Hvis man konsekvent og uberørt bliver ved med at vende tankerne
ryggen, så vil de efterhånden forsvinde fra ens
opmærksomhedscentrum og nærmere blive som skyer i horisonten.
Læs i denne
sammenhæng kapitlet
Meditativ pixellering.
Vigtigt at forstå her er endnu engang at huske på at dette pixellerede tomhedsrum
ikke kan forstås og ikke skal forstås.
MEDITATION ER
BEVIDST SANSNING FRI FRA FORTÆLLINGER Meditation er i denne kontekst det livslange kunstneriske projekt at opmærke
basalsansninger direkte, før
de 'kontamineres' af vor vante ordliggørelse. Meditation er derfor mere end blot metaforisk en rejse tilbage
til urhavets livsformer.
Lad os forestille os en person eller en situation, der har gjort dig ked af det. Når du opmærksomt og meditativt mærke-ser indad, vil du opdage, at det du med dit sind tolkede som 'ked af det', i virkeligheden er et sansefænomen inde i din egen krop. Du føler måske en knude i solar plexus ledsaget af sommerfugle i eller brandmænd maven. Hvis ikke du er vågen nu, så vil du begynde at fortælle dig selv i en dialog mellem dit føle-mig og dit tanke-jeg. De to vil nu skabe det feed back, der, hvis du ikke er vågen, bliver til din evige fortælling om dig selv. Denne fortælling bliver til din virkelighed, en virkelighed hvor du lever og tænker som en frø på bunden af brønden i stedet for en fri fugl på himlen.
Første skridt på vej ud af denne negative spiral er at vende sig
90 grader om inde i sig selv og opmærke-se direkte ind i
basalfølelsen, som den er i sig selv. Dette skridt er både
enkelt og meget vanskeligt at tage, eftersom tankerne hele tiden
forsøger at finde en løsning på følelsen, der instinktivt føles
ubærlig. Tricket er neutralt at vende sig bort fra tankerne og
igen og igen rette opmærksomheden mod basalfølelsen. Når du har
gentaget denne 'øvelse', jeg overdriver ikke, tusindvis af gange, så vil den efterhånden blive indgroet i dine hjernefolder. Næste skridt er at rumme vore indre basalfølelser. Det er heller ikke noget childs play, men nye neuroner skabes gennem gentagelse og som årene går, vil man langsomt blive bedre og bedre til at hvile i sit indre ubehag. Når man er nået så langt i sin indre omprogrammering, at man kan rumme sine basalfølelser uden at vige, er det næste skridt nu at opløse dem til rene abstrakte sansninger. Før vi når tilbage til den oprindelige sansetilstand af rene pixels, vil vi imidlertid støde på de indre sansemønstre. At finde tilbage til urhavet i en selv er i dette perspektiv er altså ensbetydende med at opløse fortællinger til rene basalfølelser og derefter opløse følelserne til deres oprindelige urform som abstrakte sansninger. Denne pixelleringsproces er en af Meditations.dk's fornemste livsprojekter. For det er her, mellem disse tre stadier: abstrakt sansning, basalfølelser og følte fortællinger, at vort liv leves, uanset om vi ved det eller ej. Vi bliver til i den proces hvor bundter af sansede følelser bliver til i bevidsthed og ord.
Er du klar til at ridse nye riller i din hjernebarks evige
grammofon?
Drama-lidelse versus pixelleret lidelse
Kun supervågenhed kan balancere vor utrolige rejse i
et univers fuld af ufattelige
kosmologiske konstanter.
Der findes ikke en spirituel vej, der ikke er smal som et
barberblads klinge.
Den del af New Age scenen, der tager kroppens liv alvorligt, er fuld af
drømmende teaterlidelse. Her bliver drama-fortællingen om alt
det, der har gået en imod opført i gråd og tårer. Især de
ny-spirituelle ayahuasca scener er fulde af drama-gråd, hvor
deltagerne hidser hinanden op til uanede højder, under
ledelse af en eller anden sydamerikansk Indiansk shaman udklædt
med farvestrålende fjer. Shamanen aner i øvrigt ikke en bjælde om vor
komplicerede vesterlandske psykologi.
Det fælles narrativ er her, at vi går så frygtelig meget ondt
igennem, hvorefter vi kommer rensede ud på den anden side. Der
er stor sandhed i denne katharsis. Problemet er bare, at den
meget let bliver selvforstærkende, så at man i stedet for at
blive fri, fortæller sig selv ned i en evig lidelseshistorie.
Sentimentalitet er at 'følelsesgøre' en følelse.
Sentimental lidelse er et i Meditation uhensigtmæssigt loop,
hvor den første og sande lidelse, i stedet for at stå nøgen
bliver indfanget af en fortælling, der nu i sig selv skaber
lidelse. Den første og sande sansning er den, der ser tigeren
komme. Den sentimentale sansning er den, der forestiller
sig tigeren komme og nu som om ren forestillet tanketiger lander
i den følende krop og plager den med imaginære monstre.
For mig, og det er selvfølgelig et rent individuelt synspunkt,
så kommer ingen musik tættere på den udramatiske og derfor
sande lidelse end den Russiske komponist og pianist Rachmaninov.
Hør ham
her spille sin egen musik, hvor han spiller sin stærkt
følelsesfulde musik uden selv at sentimentalisere noderne gennem
overdrevne udtryk. Han underdriver sin egne fingres tolkning
gennem en næsten mekanisk fremførelse.
For at lidelse skal være rensende, må lidelsen
først og fremmest selv renses. Den skal i supervågenhed renses for ord og fortællinger,
så den står tilbage som ren krop.
En ny tids bevidsthed
Intueret i mit indre bevidsthedslaboratorium... En ny begivenhed er netop i
denne tid ved at finde sted. Det er vågenhedens rejse tilbage til den krop
den måtte forlade for at genskabe sig selv. Den, der har modet
til at tænke og handle i overensstemmelse med dette nye,
vil komme på en opdagelsesrejse, der vil føre til nye indre
åndelige kontinenter.
Som tidevandets bevægelser er vi nået til et stadie, hvor bevidstheden gennem eveolutionær modning, men
også gennem flugt fra kroppen har udviklet en ny styrke.
I sin frihed fra kroppen blev bevidstheden de-fragmenteret. Den
voksede sig stærkere på samme måde som et brækket bliver
stærkere end det var før brudet. Den hvilede i sin frihed fra
kroppens larm og fik overskud, som man i en ferie kan få til
igen at vende tilbage til sit arbejde. Bevidstheden har nået et historisk vendepunkt, hvor den evolutionært er blevet så udviklet, at den er i stand til at tage et livtag med kroppen og det personlige livs domæne uden at den derved bliver fragmenteret.
I denne klarere bevidsthedstilstand kan den som vand, der efter
lang tids opvarming pludselig koger, opnå at blive
supervågen. Vi står i en ny situation, der bortset fra i små glimt hist og her aldrig er set før i verdenshistorien. Alene af den grund er det livsvigtigt ikke blindt at følge tidligere tiders åndelig visdom.
Meditationens lyksalige Via Dolorosa
Åndens længsel er af gammel vane rettet mod det hinsidige, men
skal den følge de nye impuser, vil den lyde kaldet fra jordens og mørkets kraft.
Og Hvad vil ånden i kroppen? Hvad er det vigtigste for den her?
Den vil, hvad vi vil mindst af alt. Den
vil lidelsen. Og i samme sekund den vil
lidelsen, så er kan den ikke finde den. Lidelse er og kan kun være det man ikke
vil.
For gennem den transformerende omfavnelse af lidelsen vinder ånden en
lyksalig dybde, en tredimensionalitet, den aldrig har været i besiddelse af før. Det englene i deres himle allermest 'misunder' os for, er vores evne til at lide.
Den meditative frigørelse af jeg'et føder i
fortællingsløs smerte logos i kroppen. Platons Ånd synker fra
hovedet ned i kroppen og ud i lemmerne. Her bringer den
vågenhedens sjælevand ud til de fjerneste egne af kroppens mørke tørstende
cellulære rodnet.
Kun den, der har
overvundet frygten for dødens drage, kan rejse i dette bevidsthedens spejlfartøj hinsides tid og rum
og her ind.se og føle sig selv som fundamentet for alt - fra
galakser til atomer.
Hvi forlod du så brat de stier, mennesker trådte,
For med svage hænder, om end med modigt hjerte
At trodse den glubske drage i dens hule?
Værgeløs som du var, o hvor var da
Visdom, det spejlende skjold?
Percy Bysshe Shelley 'Adonais'
Bevidsthedens brændsel På engelsk hedder en følelse emotion.
Emotion
er i familie med ord som motion og motivere. Følelser motiverer os til aktivt at handle. Alene af den grund giver det mening at fællesbetegne alle kroppens forskellige
indre sansninger med ordet 'energi'. De byggesten, som følelser er skabt af, motiverer ikke blot vort kinetiske bevægeapparat. De giver også bevidstheden næring. Opmærksom sansning er selve den platform hvorpå bevidsthedens trone står. Kroppens sanseenergi er som vekselstrøm. Den får bevidsthedens glødetråd til at lyse, men kun med halv styrke, hvis vi fornægter den negative strøm, forstået som ondt over for godt. Des mere
neutralt opmærksomme vi er, des mere vil bevidstheden
vågne i lys. Alle kroppens sansninger, ubehagelige som behagelige, kan anvendes som brændsel for bevidstheden for den, som årsagsløst føler alt som er. Hver enkelt sansning er i sig selv et signal fra et ældre, stadig funktionelt operativsystem i menneskekroppen. For at vi kan være virkeligt vågne og leve vort fulde potentiale som vågenbevidste individer, er det nødvendigt med nærkontakt med alle
kroppens sansede søanemoner, ringorme, slanger, aber og stenaldermennesker. Meditation er en måde at leve på, hvor man ganske langsomt vænner den sidst udviklede og derfor skrøbelige vågenbevidsthed til at sameksistere med kroppens ældre operativsystemer. Des mere vågenbevidstheden er i stand til det, des mere brændsel vil den have til sin rådighed. Første skridt på denne indre rejse består i at
be-vid-stgøre og op-mærke følelser, ikke som de opstår, når sindet allerede har navngivet dem, men
neutralt at opfange og lokalisere dem på et dybere niveau: nemlig det sted, hvor de opstår som sansemønstre i den indre krop.
|
Oh Friend! Understand The body is like the ocean Rich with hidden treasures.
Mirabai
Det har gang på gang slået mig, hvorledes vi på den ene side lever vort liv i, af og ud fra følelser, men på den anden side
ikke er særligt klar over, hvor i kroppen disse følelser
som rene sansninger holder til. Første skridt på den vej, der fører til selverkendelse, starter med
bevidst opmærksomt i meditativ introspektion at undersøge, hvor
i kroppen følelsernes elektrokemiske sansemønstre hører til.
I det følgende vil jeg derfor præsentere korte og fragmentariske
stikprøver fra den indre krops sanse- og følelandskaber, som de
rent fænomenologisk opmærkes i mit indre meditationslaboratorium. Gennemgangen er på ingen måde tænkt som et færdigt katalog.
Det er nærmere et subjektivt og fragmentarisk oplæg, der kan
tjene som en op- eller udfordring til den, der er modig og
interesseret nok til selv at tage på opdagelsesrejse i dette
nærmest ukendte indre sanseland.
Først af alt må vi blive meditativt fortrolige med vor indre
krop.
Det skulle ud fra det foregående nu stå klart: Vi føler i
hudløs opmærksomhed både den indre og den ydre verden.
Det er derfor på tide med et time out, hvor du inviteres til at foretage din egen opmærksomme
undersøgelse inde i dig selv. Med mindre du har gjort dine egne erfaringer, så vil du her på Meditation.dk bare se alt for mange ord. For den, der ikke er vokset op i Kina, ser alle kinesere ens ud. Efterprøv derfor mine påstande!
Brug dem som vejvisere og se for dig selv, hvordan havet ser ud i din del af verden. I det
følgende vil vi med et indadvendt og opmærksomt følt blik undersøge os selv i vort eget indre kropslaboratorium. Denne indre undersøgelse svarer metaforisk set til kvantefysikernes jagt efter universets mindste byggesten. Når vi mediterer, er vi åndelige videnskabsmænd på arbejde i vort indre laboratorium. Her er en kaffekop ikke nødvendigvis en kaffekop. På denne odyssé er det nødvendigt både at mærke i opmærksomhed og vågent vide i bevidsthed.
For den søvnige er der kun søvn her.
Opmærksomheden er som åndedrættet. Vi kan påvirke åndedrættets rytme og dybde med viljen, men overlader for det meste vejrtrækningen til sin egen rytme. Opmærksomheden følger på samme måde sit eget operativsystem med et fokuspunkt, der flytter sig spontant, når vi eksempelvis hører en lyd eller får ondt et sted i kroppen. Opmærksomheden lader sig også i et vist omfang dirigere af den bevidste viljes valg. Du kan eksempelvis vælge at være opmærksom på noget bestemt som f.eks. dine hænder. Lige nu ...vælg med uskyldig aha-opmærksomhed at sanse dit maveskinds kontakt med dit tøj. Efter et stykke tid vil du sandsynligvis opleve, at det følende oplevelsesfelt af sig selv trænger dybere ind i din krop. Følesansen er i stand til at dykke ind i selve kroppen. Du får her informationer om din krops tilstand gennem en form for sensationer, der er beslægtet med følesansen i huden. Alt i denne indre kropslige verden består af sansede følelser. Du har aldrig set sommerfuglene i din mave. Du har følt dem.
Kroppen set forfra og bagfra Kroppens sanseradar er fremadrettet. Det indre sanseliv kommunikerer fortrinsvist med forsiden af kroppen. At vi bærer vore
bevidste følelser foran os, giver god mening. Vi kommunikerer med forsiden af kroppen, for det er nu engang bedre set i et overlevelsesperspektiv at stå ansigt til ansigt med en fare, en fjende eller en ven. Kroppens bagside er heroverfor som The dark side of the Moon. Det vise sprog fortæller os om, hvordan ubehagelige oplevelser og følelser kommer bag på os.
Bagsiden af kroppen styres overvejende af ældre og derfor mere ubevidste og reflektoriske operativsystemer. Det betyder ikke, at bagsiden af kroppen, der ikke føler i ordets egentlige forstand ikke har sansninger. Vi kan alle mærke noget i eksempelvis nakken, skuldrene eller lemmerne. Dette noget er blot ikke samlet i grundfølelser i vor pattedyrhjerne og derfor heller ikke begrebsliggjort af bevidstheden. Kroppens mørke bagside er derfor et egnet sted til at dumpe emotionelt affald, bl.a. i form af muskelspændinger i nakke, ryg og lænd, ja selv ned af bagbenene. På massagebriksen viser overkontrol sig ofte i form af en spændt bagside. Forsiden af kroppen er i naturlig forlængelse heraf skueplads for de grundfølelser, vi er bedst til at bevidstgøre og dermed sprogliggøre. Disse 'energier' peger, hvad enten det er genitalernes seksuelle ophidselse, vor maves sult eller uro, kærligheden eller sorgen i brystet og hjertet, fremad som kompasnåle. Vi bærer så at sige vore følelser foran os. Torsoens indre sanserum er subjektivt oplevet større end kroppens reelle størrelse og det strækker sig fremad - ikke bagud. Du kan kort efterprøve dette ved at lukke øjnene og for en stund scanne din indre energikrop. Tag en tur i maven, når du er sulten. Det bioelektriske sansemønster vi i bevidstheden navngiver med ordet sult, vil opmærket i det indre faktisk føles som værende større og rækkende længere ud end mavens aktuelle størrelse. Vore sansninger og grundfølelser udspilles på en teaterscene, der strækker sig 15 til 30 cm ud foran kroppen.
Kroppen i et længdesnit Menneskekroppen er ikke blot usamtidigt sammensat af flere evolutionære aldre fra for til bag. Også betragtet i et længdesnits perspektiv, fra bund til top, kan vi udgrave flere arkæologiske lag. Kroppen så at sige rejser sig fra arkaisk ubevidst opmærksomhed i halebenet til moderne vågenbevidsthed i hovedet. Som ofte nævnt er den vågne bevidsthed evolutionært vort sidst ankomne styresystem. De opmærksomme og derfor ældste styresystemer sidder fra anus, og op til struben. Centrum er her maven, hjertet og lungerne. Disse tre områder er grundfølelsernes hjem. Resten af kroppen har ikke følelser, men 'kun' sansninger. Torsoen Torsoen rummer den vigtigste del af
sansekroppen. Sansede følemønstre lever og udfoldes her fra halebenet og op til struben. Herfra kan de stråle ud i hoved, arme og ben som føletrådene på en vandmand. En lille del af disse sansemønstre er samlet i grundfølelser som sult, glæde, kærlighed, vrede osv. Arme, ben og hoved har også vigtige energicentre, men kendetegnene for disse er, at der ingen grundfølelser er - kun sansninger. Halebenet Det eneste sted på bagsiden af kroppen vi har kraftigere sansede følelser er i halebenet og området omkring det. Dette skyldes sandsynligvis, at der her stadig sidder en masse rudimentære nerver, som vi artshistorisk brugte til at styre vor i dag tabte, men i vor tid som træklatrende væsner uhyre vigtige balanceskabende hale. Hver gang vi kigger ud over en afgrund eller i det hele taget føler os ude af balance eller livets balance truet, så vil dette områdes følemønstre aktiveres. Halebenets følelser er tæt på blot at være noget, at være energetiske sansninger. De minder mest af alt om en form for elektriske 'isninger'. Du kan selv efterprøve disse påstande i dit eget kropslaboratorium. Næste gang du står og ser ned i en afgrund, så gå så tæt på den som muligt, mens du opmærksomt scanner dit halebensområde. Anus Ringmusklen ligger tæt på halebenet. Den kan i introspektion opmærkes, sandsynligvis især i det civiliserede menneske, som et nervøst elektrisk sitrende cirkulært følemønster. Ja, faktisk vil det være en god ide opmærksomt i Meditation at gøre sig fortrolig med dette område, især mens du sidder på toilettet. Det cirkulære følemønster i anus er i stand til at føle stor velvære i det afførende øjeblik. Den ubevidste flovhed i dette område kan aflæses alene i det faktum, at du sikkert synes det er morsomt, det jeg skriver her, men når latteren har lagt sig, så prøv at mediter over følgende: Mindst én gang om dagen oplever vi afføringens nydelse, dog uden rigtig at være klar over det. At kunne give slip i det hele taget, på vort livs miserable, men så dejligt trygge tilknytninger hænger intimt sammen med anus medfødte evne til at give slip og oven i købet nyde det! Det meste af tiden er ringmusklens job imidlertid det modsatte af at give slip. Det anale center arbejder sammen med halebenets balanceoperativsystem i den forstand, at det varetager vor selvkontrol. Når vi anstrenger os for at gøre et eller andet målrettet, er det ikke usædvanligt at ringmusklen trækker sig sammen, samtidig med at den hale, vi ikke længere har, står spændt i en bue opad. Vi kniber sprogligt set ballerne sammen, mens vor fantomhale står parat til at genskabe en potentielt truet balance, når vi står i en situation, hvor vi skal præstere for at overleve. Disse to samarbejdende operativsystemer er i deres ordløshed
blandt de mest sovende instinktive overlevelsessystemer, vi er i besiddelse af.
Kønsorganerne
Des mere 'primitiv' energi, der er i en sansning, des sværere er det for vågenbevidstheden at opretholde sig selv i mødet med den. Kønsorganernes sanseenergier er set ud fra dette perspektiv tættere på bevidstgørelse og sprogliggørelse end haleben- og anusområdet. Vi har her betegnende ord som f.eks. ophidselse, begær, lyst, lystfølelse og liderlighed. Begæret er dog stadig dunkelt og skjult. Det er stadig lang vej til Bonoboabernes seksualiserede fredskultur.
Vigtige forstyrrelser i den daglige drift Drifternes fornemste opgave, ud over reproduktion og lyst, er at forstyrre balancen i sociale systemer. Nutid, historie og litteratur er fulde af eksempler på lidenskabens vildveje. Fra de Islandske folkeviser til Mata Hari til Bill Clinton til Strauss Kahn går den rejsningens seksuelle strøm, der som en højere orden i kaos 'bypasser' de etablerede kulturelle og politiske kommandoveje. Sex kan få selv de mest civiliserede mennesker til at gøre 'ufornuftige' handlinger, der påvirker balancen mellem kaos og kosmos. Et kontrolsamfund har derfor som regel fanget kønsorganerne i et mentalt jerngreb. I medierne ser vi 100 gange mere vold end sex. Når Vesteuropa inden for de sidste 20 år er blevet mere og mere puritansk, så ser jeg her - ikke genkomsten af middelalderens skyld og skam - men individer, der med et forældet ego-operativsystem søger at imødegå den nuværende informations- og forandringseksplosion med øget kontrol. Alt det der sker spontant af sig selv, bliver potentielt truende og skal kontrolleres. Det outdatede og overophedede egokontrolapparat performer i stedet spontanitet med det resultat, at mennesket bliver fremmedgjort over for kroppens af sig selv fungerende seksualitet, samtidig med at det udstiller sin performede seksualitet i form af tatoveringer, body building osv, gerne hjulpet på vej i form af photoshoppede facebookavatariske udstillingstrofæer. Når denne kontrolskamredne krop ikke overraskende får vanskeligheder ved at performe sex, så bliver den hjulpet på vej med viagra og andre kosttilskud. De seksuelle sansemønstres geografi Seksualitetens sansemønstre er meget varierede i form og udstrækning. Seksuel ophidselse kan være koncentreret udelukkende som sansninger i kønsorganerne, men som regel vil den seksuelle energi forplante sig videre opad i torsoen: fra kønsorganerne og helt op til solar plexus. Seksuelle følelser og samleje kan også aktivere områder i kroppen over solar plexus, nemlig i hjerte og lungeområdet. Når det sker, oplever vi kærligt frem for kødeligt begær. Hvis den seksuelle energi når helt op i halsen og hovedet vil vi, lidt banalt formuleret opleve åndelig kærlighed. Der er en intim forbindelse mellem ånd og sex. Den vil blive yderligere behandlet i afsnittet Spirituel lidenskab. Opmærksomt uden skyld, skam eller kontrol, at mærke seksuelle lystfølelser er en vigtig del af et moderne meditativt liv. Mave-
og tarmområde -
opmærksomhedens sultne sandhed
Sproget viser som så ofte før vej ind i kroppens skjulte åbenlysheder. Maven er her ikke nogen undtagelse. Den er faktisk fuld af ord. Formuleringer som, det skal jeg lige fordøje, anvendt i forbindelse med indoptagelsen af nye indsigter, som ikke ligger lige til sidebenet. Når man kommer ud for ubehagelige følelsesmæssige oplevelser, kan man beskrive det som kvalmende. Den engelske formulering gut feeling fortæller om en mave, der føler. Der sidder faktisk en indre følesansehjerne i maven. Den er i form af det enteriske nervesystem besiddelse af lige så mange hjerneceller, som der sidder i den forlængede rygmarv. Mave- og tarmområdet er set ud fra et overlevelsesperspektiv vort måske vigtigste opmærksomheds-centrum og i den sammenhæng endnu vigtigere meditativt at gennemtrænge end det seksuelle område. Mad kommer før sex. Maven er
det primære centrum for kroppens sansuelle registrering af sult. Livets første sandhed er ensbetydende med det kaloriemæssigt at overleve, hvilket er det samme som at være mæt. Sanskritordet sat betyder guddommelig sandhed. Sat betyder også at være mæt. I den forstand er opmærksomheden i maven det sted, hvor mad og 'livets mening' er organisk forbundne. At være opmærksom er ensbetydende med at overleve. Maveområdet er det mest sensitive sted i vores krop. Maven og tarmene er det sted i kroppen, hvor den indre følebeholder har størst dybde og intensitet. Maven er i den forstand følelsesmæssigt rummelig. Vi kan have mavesansninger, der ligger dybt placerede, faktisk næsten helt ind til nyrerne og ryghvirvlerne. Maven er også, måske i kraft af dens knoglemæssige ubeskyttethed, blevet til centrum for den del af vort operativsystem, der varetager de livsnødvendige følelser, angst og aggression. I den kinesiske akupressurfilosofi sidder angsten i tyndtarmsmeridianen. I kapitlet Den indre
og den ydre person er maveområdet beskrevet som vor
indre persons hovedsæde. Bevidstheden og opmærksomhedens erobring mave-tarmområdet er den vanskeligste af alle meditative opgaver, men ikke desto mindre en forudsætning for at 'kende' sig selv. Intet sted i den indre krops landskaber er metaforen til brand- og vandmænd mere passende i forsøget på at identificere sanse- og følemønstre. Eftersom dette overlevelsescentrum primært er knyttet til sansningen af sult, vil mavens opmærksomheds-antenne folde sig ud, når vi er sultne og derfor går på kaloriejagt. Det får os til at gå ind i jægerens urgamle tilstand af ventende spændthed. Denne energi er værdifuld i Meditation, og det er derfor en god ting at meditere på tom mave.
Tarmhjernen
 På billedet til venstre af den Tibetanske' medicinbuddha', Lama Tashi Namgyal,
Buddhaen for healing, ser vi
ham sidde med et solidt greb om den
sorte billardkugle. Kuglen er placeret i maveområdet, lidt under
navlen. Inkafiguren til højre peger ligeledes på maven som et
vigtigt centrum. Her er dette centrum oven i købet fremstillet
som et selvstændigt hoved. I følge ny forskning indeholder vores
tarme omkring 100 millioner hjerneceller! Det er flere
hjerneceller end der sidder i rygraden. Alle
de 30 forskellige signalstoffer, man kender fra hjernen, er
efterhånden også identificeret i tarmen. Denne tarmhjerne styrer
faktisk vort liv i en grad der gør vor hjerne, der ellers tror
den styrer slagets gang, til et appendiks. At fremkalde et smil
på det nederste hoved i figuren til højre er en af den meditative følesansnings vigtigste opgaver!
Tarmhjernen siger: jeg føler -
sommerfugle i maven - altså er jeg. En glad tarmhjerne lever som et barn af to ting: mad og kærlig
opmærksomhed.
Den opmærksomme
maves særlige polaritet
Som nævnt er opmærksomhedens sansninger konfigureret ud fra Darwins første bud: overlevelse.
Sansninger evalueres løbende og lynhurtigt ud fra, om de tilhører
den gode overlevelse eller den onde tilintetgørelse. Der er
imidlertid i den sansende opmærksomhed ikke symmetri mellem positive
overlevelsesfølelser og negative trusselsfølelser. Vi er ikke numerisk set lige så glade for at overleve, som vi frygter at gå til grunde.
Polariteten i sansningen er langt snarere spændt ud mellem neutral mæthed og trusselssansning, altså mellem negative følelser og ingen, eller neutrale følelser.
Opmærksomheden fungerer her lidt som en binær computer i et
regnefelt
mellem nul og minus en.
Drevet alene ud fra mavens grådige krav bliver vi aldrig lykkelige, for når vi når mavens mål får vi lyst til at sove.
Faktisk er det værste, der kan ske for os, at vore ønsker går i
opfyldelse. For så ankommer vi i den meningsløse ligegyldighed, der fik de gamle romere til at begå selvmord af kedsomhed i
deres ellers endeløse orgier.
Solar plexus Solar plexus er stedet hvor den store mellemgulvmuskel er fæstnet på undersiden af brystbenet. Dette område er sædet for, hvad man kalder 'lavere' følelser såsom aggression og vrede. Jeg regner her mellemgulvsmusklen med til solar plexusområdet. Måske vil du kunne nikke genkendende til den kildrende fornemmelse, der kan opstå i mellemgulvsmusklen i forbindelse med spændende eller spændte situationer. Især vil sansninger i dette område aktives i forbindelse med bevidste og ubevidste spændinger forårsaget af konflikter og magtkampe i sociale sociale hierarkier. Mellemgulvsmusklen påvirker gennem dens vejrtrækningsfunktion sansemønstrene i lungeområdet. Maven er imidlertid også stærkt påvirket af mellemgulvsmusklens energetiske aktiviteter. Solar plexus er derfor på en måde også et krydspunkt hvorigennem mavesansninger kan gå i feedback med vejrtrækningen og dermed sansemønstrene i lungerne. Et typisk feedback i dette område er at angst i tarmene bliver vendt til aggression i solar plexus og det nedre lungeområde. Brystregionen I brystregionen finder vi to vigtige organer, henholdsvis lungerne og hjertet.
Lungerne Lungerne er gennem vejrtrækningens dobbelte funktionsmåde, hvor vi er i stand til at trække vejret både ved hjælp af mellemgulvet og ribbenene, skueplads for både 'højere' og 'lavere' følelser. Det er alment kendt, at vejrtrækningen spiller en afgørende rolle for ens sindstilstand. Et gammelt mundheld siger at sorgen bor i lungerne. Ud fra min egen erfaring vil jeg hævde, at kærligheden, som af traditionen har fået henvist en plads i hjertet, mindst ligeså meget hører til her. Gamle vendinger, som i vor mere kyniske tid har mistet deres relevans, vidner om brystets rolle som bærer af følelser: brystet svulmede af kærlighed.
Hjertet Hjertet, er blevet en universel metafor for kærlighed, dog en kærlighed hvor hjerte også kan rime på smerte. Vi kan føle os lette og tunge om hjertet. Hjertet er historisk set, blevet den altdominerende metafor for den højeste af alle følelser i opmærksomhed, nemlig kærlighed. Sådan som jeg erfarer det i det introspektive laboratorium, så deler hele forsiden af brystregionen, altså både hjerte og lunger, en hel vifte af følelser, der i højere grad end andre steder i kroppen er bevidstgjort gennem navngivning. Rent artshistorisk giver det god mening at vore følelser af kærlighed sidder i brystet. For det er her vi siden tiden hvor vi var aber har holdt vort afkom ind til os. Følelsen af kærlighed skaber den sociale 'bonding', der er med til, at vi kan overleve succesfuldt som flokdyr. I det meditativt bevidste menneskes liv bliver dette operativsystem genbrugt - denne gang ikke for at skabe social bonding med familien, klanen, stammen og nationen, men til at føle enhed med alt.

Halsen Halsens vigtigste funktion er som overgang mellem torso og hoved. Den er en kanal, der sørger for transport af ilt, blod og næring. Alle disse essentielle transportveje bliver truede, hvis struben/halsen, med en kendt vending snører sig sammen. Følelsen af angst i maveregionen er derfor næsten altid ledsaget af følelsen af en knude eller en klump i halsen. Halsens relative sårbarhed har gjort den angstfulde eller ubehagelige oplevelse af ikke at kunne få luft til centralfølelsen i dette område. Dette kvælende følemønster er yderligere blevet cementeret af vor historiske hukommelse om hængninger, halshugninger osv. Halsens polaritet minder derfor om mavens, som den er forbundet med, nemlig fra 'negative' følelser til nul. Det bør lige nævnes at nul her ikke er nul. Det foregår 'noget'. Dette noget vil blive beskrevet i kapitlet
Bevidsthedens frigørelse. Hovedet Den vågne bevidstheden er i det mindste i vor vesterlandske oplevelse af os selv placeret i hovedet. Subjektivt oplever jeg den som en oval sky med form som et æg med centrum i inde i hovedet. Hovedet er i det store hele et følelsesneutralt område. Den stærkeste følelse vi kan have i hovedet er hovedpine. Andre svagere sansemønstre kan være lethed, tyngde og en trykkende fornemmelse. Ansigtet Den mest bevidste del af kroppen er ansigtet. Ansigtet føler ikke i sig selv, men er som den scene, hvorpå vi kommunikerer i sprog og kropssprog, hvad vi føler, både over for os selv og andre. I ansigtet er området omkring munden det mest opmærksomme og sensitive. Individualitet er en ny opfindelse, gjort af det vesterlandske menneske. Menneskets individualitet er nogle få tusind år gammel. Individualitetens signatur står først og fremmest skrevet i et menneskes ansigt. Sprog er ligeledes set i en evolutionær målestok et nyt fænomen knyttet den vågne bevidsthed og udtrykt gennem vort talende ansigt. Ansigtet udtrykker naturligvis også følelser, men i denne grænseflade har bevidstheden større kontrol kontrol over følelserne end noget andet sted i vores krop.
Arme og ben Arme og ben er kendetegnede ved at de, på nær smerte, ikke er skueplads for grundfølelser, men kun kan registrere sansemønstre. Det mest opmærksomme i armene er hænderne og i benene fødderne. Hænderne er som vores vigtigste anatomisk indbyggede redskab uhyre opmærksomme sanseradarer. Derfor er det at meditere på energien i hænderne et godt sted at starte som meditativ nybegynder. Meditation er grundliggende et biofeed back fænomen. Des større sensitivitet, des mere feedback og dermed Meditation.
'HØJERE' OG 'LAVERE' FØLELSER Intueret i mit shamanlaboratorium, så sidder de ældste og mest 'primitive' følelser placeret i den underste del af kroppen. Des højere op i kropstræet vi bevæger os, des mere kompleks og nuanceret bliver følelsesregisteret. Allerøverst troner bevidstheden. Hovedet tjener som hjem for bevidsthedens tænkende vågenhed. I den forstand er rejsen fra fod til isse rejsen fra arkaiske bevidsthedsformer til det nyeste og mest vågne lag af bevidstheden.
I vort daglige sprogbrug taler vi om højere og lavere følelser. Vi kan have en høj moralsk standard. Hvis nogle handler uretfærdigt over for os, kan vi finde på at udbryde: hvor lavt!
Et hoved i bevidsthed - en krop i opmærksomhed Platon mente, at hovedet var den mest oplyste del af mennesket, fordi denne legemsdel var tættest på himlen og derfor det sted, hvor logos gjorde sin entre. Inspireret forlængelse af Platons iagttagelse kommer jeg atter tilbage til træet som et egnet billede på det mennes-kelige nervesystem. Den arkaiske opmærksomhed er her at ligne med træets usynlige rodnet Heroverfor blomstrer den menneskelige bevidsthed som træets krone.

Den øverste del af brystet, fra solar plexus og op til struben, vil for det heldige menneske som har realiseret åndelig selvkærlighed, kunne føles nærmest som en varm radiator. Hvis man ikke tager det indiske chakrasystem alt for bogstaveligt, så kan det tjene som en glimrende billedlig fremstilling af opmærkede og bevidste centre i det menneskelige nervetræ. I hovedet sidder i følge de fleste spirituelle østlige traditioner Den tusindbladede Lotus, symbolet på den fuldt udfoldede bevidsthed. Fra hjertet og nedefter har vi forskellige centre, der varetager vor overlevelse i opmærksomhed.

Hvor banalt det end kan synes, så ser det faktisk ud til, at vort livstræ forsøger at vokse ind i himlen i den forstand, at de mere primitive forplantnings og overlevelsesfølelser sidder placeret i den nederste halvdel af kroppen, fra solar plexus og ned til ringmusklen og de mere udviklede følelser heroverfor hører til i den øverste halvdel, nemlig fra solar plexus og op til struben. Lige i midten, mellem det underste og det øverste land er hjerte-lungeområdet. I chakrafilosofien er hjertechakraet placeret lige i midten, med tre chakraer forneden og tre foroven. Hjertet kan som chakraernes balancepunkt kommunikere både nedad og opad i det menneskelige sansetræ. Hjertet kan i den forstand tale udtrykke både kroppen og ånden. Rent sprogligt kan vi føle os både lette og tunge om hjertet. Disse sproglige formuleringer giver i sig selv et fingerpeg om, hvor disse følesansninger kommer fra.
Kroppens baggårde
Vore hjem er en spejling af vort indre fragmenterede sind. Kælderrum og pulterkamre er sædvanligvis ikke er ryddet så godt op som vor dagligstue. Forhaver og husfacader er ofte pænere end
baghaver, baggårde og baghuse. Hvad enten det drejer sig om det
indre eller det ydre liv, så kræver det overskud at rydde op.
På lignende vis gentager klaner,
klasser og lande spejlingen af sindstilstande kollektivt. Nyrige U-landes middelklasser har
velordnede huse og haver, omkranset af en mur. Deres affald
smider de over på den anden side af muren, mens EU dumper
giftigt affald i Afrika.
Celler i blade kan ikke skille sig
af med affald, men deponerer det i stedet internt i en vacuole,
så bladet langsomt bliver mere og mere bittert efterhånden, som
sommeren skrider frem. Dyriske celler og dermed også mennesker har i modsætning til planteceller et udskilningssystem. En krop er i den forstand et cellekolonialiseret samfund, der på
samme måde som lande gemmer affald ved at skubbe det nedad og
bagud, så det til sidst havner i de ældste og mest ubevidste
dele af samfundskroppen. Således udlever og lider de ældste dele af vor krop konsekvenserne af vort daglige livs konflikter
og mangel på overskud, der som emotionelt og fysisk affald
sætter sig i de anatomiske zoner, hvor vi er mindst bevidste. Ting, som ikke kan omsættes eller udskilles,
bliver i stedet deponeret og isoleret der, hvor ingen ser det.
Som årene går, så bliver vi langsomt fyldt op af gamle
ubrugelige celler.
Des hurtigere vor civiliseringsproces foregår, des større bliver
usamtidigheden mellem nye og gamle operativsystemer i os.
Konsekvensen er at vi bliver fremmede over for vores egen
urkrop. I bladets anaologi så skubber vi stadig flere og flere
døde celler bagud og ned i kroppen. Dyret i os lider og en hel vifte af nye psykopatologiske
selskadende adfærdsformer opstår, hvor det overciviliserede
overkontrollerede menneske kommer i fare for at praktisere selvskadende adfærd.
Meditativ bevidst opmærksomhed kultiveret i kroppens indre rum
er i min optik her et fantastisk healende redskab, idet
Meditation forstærker vor evne til udskillelse af gamle celler,
gamle operativsystemer og forældet vanetænkning.
Jeg tager min egen krop og mit eget liv som
dokumentation for denne påstand.
Man kan ikke rydde op i
et mørkt rum. Meditation er at tænde lys i de mørkeste dele af
vor eksistens. Kun
vågenbevidsthedens lysende operativsystem vil kunne rydde op
i de singulært voksende udfordringer, som det enkelte individ og
dets kollektivt forstærkede laveste fællesnævner bestående af
ren ubevidsthed har skabt.
|