MEDITATION, VIDENSKAB & FILOSOFI
I maintain that cosmic religious feeling is the strongest and noblest incitement to scientific research. A contempory has said, not unjustly, that in this age the serious scientific workers are the only profoundly religious people. Albert Einstein - fra: The world as I see it
Meditation.dk er ikke videnskab
De følgende tanker 'forstår' ikke 'sig selv' som videnskab. Ej heller ligger de i kølvandet på det smukke citat af Einstein. Lad mig med det samme indrømme: De følger ikke de gængse kriterier for videnskabelige metoder. Meditation.dk er ikke et site, der baserer sine indsigter på videnskabelige metoder... poetisk fornuft og filosofisk intution, ja ...men videnskab... nej. Det er de meditative shamaner og poeters opgave at være de første intuitive stifindere og udforskere af og i alternative og mere usædvanlige virkeligheder. Intuitionen og hjertet går forrest og følges derefter naturligt op af en egentlig videnskabelig kolonisering af det ukendte. Jeg hilser her den videnskabelige ekspansion ud i det ukendte velkommen! Men hvis videnskabsmanden, i præstelig arrogance, ikke har metabevidstgjort sin egen position som et subjekt, der aldrig vil kunne hoppe over sin egen skygge som fejlbarligt menneskeligt subjekt, så lad ham blive
tilbage som bonde på de marker der allerede har været opdyrkede
i århundrede. Lad ham for guds skyld ikke spille klog herude i
den vilde og fri natur. For her farer han vild uden den shamane
stifinder. For mig var Einstein den ideelle videnskabsmand. Han var på en og samme tid den intuitive shaman og den klare videnskabsmand. Med det
selvbillede videnskaben har i dag, kan den kun følge efter som
bagtrop i kølvandet på den intuitive spejder i det omfang den omskriver sine metafortællinger i ydmyghed.
- ej heller et akademisk projekt!
Filosofferne er sandelig kloge nok, men de
mangler visdom.
Yoka Daishi
Vi vesterlændinge har stor respekt for det akademiske intellekt, og på mange
måder er det også et værdifuld instrument, der hjælper os til at
forstå og dermed kontrollere en lille flig af verden.
Meditation er
imidlertid ganske og aldeles hinsides ords domæne.
Meditation handler om en ganske anden form for intelligens, der
ikke er intellektuel. Måske kunne man bruge ordet visdom.
Visdom kan ikke læres og masseproducerees på
universiteter. Visdom kan ikke forstås og dermed kontrolleres.
Problemet er, at det ordrige intellekt tror, at det kan forstå
og dermed få herredømme over visdommens verden. lad mig give et
provokerende eksempel på dette: Du tror, at du skal være en god
person. Dit sind fortæller dig, at du skal opføre dig
ordentligt.
Det er essentielt alle religioners budskab.
Hvis visdommen ikke lever i dig, så er det selvfølgelig en
rigtig god ting at opføre sig ordentligt.
Når visdommen er i dit hjerte, så er det imidlertid ikke længere
din opgave at være god eller kærlig.
Kærligheden er nu ren, uforståelig agape.
Den går over forstandens domæne. Den kan enddog, med Rumis ord,
komme som en kniv.
En person med visdom i sit hjerte kan virke ilter, nervøs, temperamentsfuld, rasende,
ubehagelig, virke egoistisk på det sind der forsøger at
åndeliggøre sig selv gennem forståelse. Den vises irationelle
adfærd er imidlertid ren kærlighed, ren visdom.
Hvordan skal det lille ego nogensinde kunne forstå det? Ikke
desto mindre forsøger egoet desperat at forstå og kontrollere
visdommens domæne, og her tror egoet, at jo finere, dybere og
flottere ordene er sat sammen og tager sig ud, des mere
visdom indeholder de.
Lad mig her
give et lille eksempel på intellektuelle ords forføreriske potentiale - især
velformuerede akademisk formede ord.
Fra begyndelsen af 90erne og frem var jeg ofte i Luck Now, hvor
den fineste åndelige mester, jeg nogenside har mødt, holdt til.
Hans navn er
Papaji.
Her kom der folk fra hele verden for at blive inspireret af hans
uforudsigelige humor og åndelige visdom. For mig var det
vidunderligt at opleve så mange utilpassede, kreative & rebelske
ånder samlet på et sted. Det var som Papaji som en magnet
samlede min 'tribe', som på en eller anden måde var spredt
ud over
hele kloden. Der var dog et par mennesker her, der fik
nakkehårerene til at rejse sig på mig. En af dem jeg instinktivt
overhovedet ikke kunne lide var
Andrew Cohen. Jeg vil ikke
spilde tid på at beskrive ham i detaljer, blot sige at det var
mig en udsøgt fornøjelse, da Papaji smed Cohen ud af sit hus
med fuld musik. Det gik ikke stille for sig.
Senere samlede Cohen en kult omkring sig ved hjælp af sit
ordtalent. Her er et fotografi af for og bagsiden af en hans
hans bøger.


Det mest interessante her er ikke, at
Cohen er et sølle menneske, der ikke kunne holde til at få magt.
Det virkelig interessante er at se, hvorledes mange af
verdens andre kendte åndlige autoriteter i form af 'guruer' og akademiske notabiliteter roste
Cohens værker og derigennem hjalp med til at bane vejen for, at
han blev i stand til at åndeligt at voldtage så mange mennesker
i sin kult. Mange af disse kultmedlemmer var overikøbet højt
intelligente akademikere, heriblandt vor hjemlige
Peter
Bastian.
Lad mig gennem gentagelse slå fast, hvad det er, jeg vil sige med denne svada.
Det er at ord, især de akademisk formede, intet siger om
hjertets visdom. At se med hjertet er lige så forskelligt fra
ordsmedenes verden som en beskrivelse af månen er fra reelt at stå på dens overflade.
I den akademiske verden tæller det imidlertid højere på skalaen
at kunne beskrive månen end at det reelt at stå på den.
Forestil dig to personer, hvoraf den ene er tavs og vis og den
anden er talende og klog. Et akademisk hjernevasket ego vil til
enhver tid vælge den klogt talende person som sin favorit.
Videnskab uden visdom
Jeg ved, at jeg intet ved Det er bestemt muligt, at Sokrates mente noget andet, end jeg forstår med det berømte udsagn:
Jeg ved, at jeg intet ved. I min optik er der imidlertid ikke andet end
din og min forståelse af verden, der kommer
først, og i forlængelse heraf vælger jeg at forstå citatet lige præcis, som det lyder: Jeg ved, at jeg intet ved.
GUD ER REN FORNUFT
Det forbavser mig at høre diskussioner mellem
religøse og ateister, uden at der på et eneste tidspunkt bliver
spurgt ind til, hvad man overhovedet
forstiller sig ved begrebet gud. Som en
baggrundsforståelse, der aldrig rigtig i sig selv bliver gjort
til genstand for spørgsmål, ligger en flimrende forestilling om
Gud som årsag til det, der ikke kan forklares.
Vi leder blindt og reflektorisk efter Gud i det, der ikke kan
forklares, det irrationelle.
Hvorfor gør vi egentlig det?
Det skyldes, så vidt jeg kan se, de historiske magtkampe mellem
kirke og statsmagt i middelalderens Europa. Her udviklede kirken
sig fra at
have monopol på at forklare verden til at stå
tilbage som en sølle hersker over det, der
ikke kunne forklares. Denne udgrænsning skete som følge af
en magtkamp mellem kirke- og statmagt. Staten brugte brugte her
rationelle videnskabelige forklaringer som skyts mod kirkens
religiøse forklaringer. Hver gang videnskaben kunne forklare
noget, som kirken hidtil havde forklaret religiøst, så tabte
kirken terrain. Videnskaben overtog i denne proces rollen som
forklarende instans og udgrænsede i denne proces religion og gud
til at forvalte det uforklarliges vigende grænser.
På grund af disse specifikt Europæisk historiske forhold søger vi i dag blindt efter Gud i det uforklarlige uden at spørge os selv, hvorfor vi
egentllig gør det.
Man kunne ligesåvel hævde at det faktum, at ting overhovet kan
forklares, ER gud.
Gud er ren logik, ren
logos.
Alt i dette univers følger den fuldkommen usandsynligt
hellige fornufts matematiske og geometriske love. Logos er ren
kærlighed.
Det er derfor, vi ikke kan se Gud. For vi kigger i den
forkerte retning.
Time out... Tænk lige følgende igennem: Vi bittemsmå
mennesker har i vore endnu mindre hjerner en neural
kompleksitet, der er i stand til at indgå i flere kombinationer,
end der er partikler i universet. Vore latterligt små hjerner er
i stand til først matematik át udtænke og siden eksperimentelt
verificere subnukleare afstande, tusind gange mindre end en
atomkerne. Det er simpelthen det største mirakel af alle, at der
findes naturlove, der kan beskrives ved hjælp af matematik. I en
menneskelalder har Higgs bosonen været undervejs alene på de
teoretiske fysikeres kridttavler og papir fulde af x'er og y'er,
hvorefter alle disse ufatteligt avancerede udregninger endelig
60 år efter eksperimentelt verificeres i CERN's monstermaskine.
Dette er for mig et langt større mirakel end forestillingen om
en alfader i himlen, der har skabt alle ting. Dette kan kun lad
sig gøre fordi den menneskelige hjerne er en levende fraktal
kopi af hele universet. It takes one to know one. At
menneskets hjerne er i stand til at 'fortå', at simulere
universets naturlove i et matematisk sprog, peger for mig på det
åbenlyse faktum at Gud er og kun kan være: en projektion af vore
egne højeste muligheder.
At jeg kalder denne matematik for hellig skyldes den
subjektive og ekstatiske ærefrygt jeg føler over dette alt for
åbenlyse mirakel. Denne følelse er ikke ulig den Einstein har
formuleret her:
The most beautiful
thing we can experience is the mysterious.
It is the source of all
true art and all science.
He to whom this emotion is a stranger,
who
can no longer pause to wonder and stand rapt in awe,
is as good as
dead: his eyes are closed.
Vi lever stadig på spidsen af en nål
Alt hvad vi betegner som virkeligt, består af ting, som ikke kan blive betegnet som virkelige. Niels Bohr
The fundament upon which all our knowledge and learning rest is inexplicable. Arthur Schopenhauer Vi lever på spidsen af den nål, hvor der i middelalderen sad talløse engle. Vi tæller stadig, nu ikke længere engle, men andre ting der i bunden er lige så ukendte som engle, når man kigger lidt nærmere efter. Vi står stadig i halsen til ukendthed, men fornægter det på den platform hvor vi tror vi ved, at en plus en er to. Men ligesom
med begrebet rødhed aner vi i grunden ikke hvad tallet
et er, ej heller kan vi bevise at en plus en er to. Det er blot noget vi antager. Hvad ved frøerne på bunden af brønden om fuglenes liv på himlen?
Hvis en abe var menneske for en dag, hvad ville den
efterfølgende kunne fortælle til sine fæller?
The more unintelligent a man is, the less mysterious existence seems to him. Arthur Schopenhauer
Vi ved skræmmende ... eller vidunderligt lidt Det er grundliggende frygt for at falde ud over nålens spids, der får os til at bilde os selv ind,
at vi ved meget og at en teori om alting, TOE, er lige rundt om hjørnet.
At indse, hvor lidt vi i virkeligheden ved om os selv, universet og især om hvad bevidsthed egentlig er, er skræmmende for den, der gerne vil have kontrol. De bedste af os, videnskabsmænd, poeter som lægmænd har indset denne fundamentale ukendthedens mystik, der omgiver vor selvdefinerede lille nålespids af viden. De har samtidig erkendt denne uvidenhed som selve den vidunderlige kilde til frydefuld undren og ærefrygt.
Zum Erstaunen bin ich da. Goethe
Einstein og Bohr var efter min mening sådanne personer:
The most beautiful
thing we can experience is the mysterious. It is the source of all
true art and all science. He to whom this emotion is a stranger, who
can no longer pause to wonder and stand rapt in awe, is as good as
dead: his eyes are closed. Albert Einstein At erkende denne fundamentale ikke-viden giver anledning til en ærefrygt og ydmyghed. der grundliggende er religiøs i sin kerne. Denne religiøsitet er vidunderligt fri fra religion.
Hvad driver os mennesker til at spejde ud i denne ærefrygtindgydende uendelighedernes uendelighed? I mit tilfælde er det en udefinerlig længsel, men også nysgerrighed.
Så enhver udforskning af grænseområderne mellem universets vildmarker og vort selvskabte lille kosmos hilses velkommen i det omfang udforskeren har erkendt hvor lille han er i forhold til det han opmærker og kigger på. I en hvilken som helst spejden, hvad enten den er videnskabelig eller kunstnerisk, må man være parat til at falde ud over nålekanten og ud i det ukendte. Molekylær bevidsthed Der hvor den intuitive poesi og filosofi må give op - der fortsætter den i meditation udvidede bevidsthed. Meditative bevidsthedstilstande kan, vel og mærke efter tabet af 'jeg', følge med de biologiske livsstrømme helt ind i kroppens DNA. Der findes her millioner af cellulære processer i kroppen, der i intensiverede bevidsthedstilstande kan opmærkes og indses.
Vor almindelige Jeg-bevidsthed er med sine civilisatorisk tegnede begrebsmønstre ikke i stand til at penetrere, hvad der er millioner af år ældre end det selv. For at få et udbytte af Meditation, der ligger ud over wellness og mindfullness
i sig selv værdifulde tilstande, må man acceptere den mulighed, at der findes bevidstheds- og opmærksomhedstilstande af så stor intensitet, at det er umuligt at forstå for den, der ikke har oplevet det selv. I disse tilstande føres man hinsides alt, hvad man kan erfare inden for jeg'ets vanlige koordinatsystemer. Værdifulde tanker i ydmyghed
En grundpille i den traditionelle Meditationslære er, at tankeaktivitet er årsagen til, at vi ikke er i stand til at komme i kontakt med vor bevidsthedsessens.
Dette er efter min overbevisning kun den halve sandhed.
De traditionelle meditationsretninger har ret i den
forstand, at vi i selve Meditationsakten forsøger at opnå ren tankefri bevidsthed. Denne kultivering står imidlertid ikke frit svævende i luften. Den forudsætter tanker... gode og essentielle tanker.
Der er en tid til at tænke, og der er en tid til ikke at tænke. Tanker er, som det følgende vil vise, ligeså vigtige som stilhedsspejlet.
Den gode tanketjener
Den tankebaserede erkendelses første og vigtigste opgave er i denne sammenhæng at indse sin egen ubetydelighed og uformåenhed. Jeg må frem for alt som Sokrates erkende: Jeg ved, at jeg intet ved.
I et meditativt levet liv er man i princippet i stand til at slå tankerne fra og til på samme måde, som man betjener en lyskontakt. Når du har fundet kontakten, så forvandles tanker fra frygtelige herskere til venlige tjenere.
Når det bevidste tanke-jeg har erkendt sin plads som ydmyg tjener, tvunget i knæ i ærefrygt over at være en mikroskopisk del af et ufatteligt
univers, har kontrol-egoet en mulighed for at forvandles fra stiv
personlighed, til flydende individuel
essens.
Efter den erfarede erkendelse, af hvor lidt vi i virkeligheden kan fatte med sprog og intellekt og hvor stor dyb og mystisk en verden vi lever i, er den næste opgave at indse nødvendigheden af en total omprogrammering af vor urgamle overlevelsesprogrammerings opdeling af verden i gode og onde
kræfter.
Universitetsmiljøernes talking heads
Filosoffer har gennem tiderne brugt meget energi på at finde ud af, hvad livets mening er. Det simpleste svar forsvandt
under teleskopets søgefelt, der var rettet mod tankehimlens
stjerner. Som tiggeren der hele livet sad på en guldskat spejder
vi i bevidsthed efter det, vi allerede er i opmærksomhed.
Filosofferne skabte på denne måde selv den adskillelse af krop
og ånd, de efterfølgende selv teoretisk diskuterede.
Filosofien forsøger primært at indse ting i bevidsthed og forudsætter som sådan fremmedgørelse fra kroppens liv. Læg her mærke til Wittgensteins formulering. At tro på Gud betyder at se, at livet har en mening.
(min understregning)
Wittgenstein leder med synssansen i bevidstheden efter indsigter. Svaret findes ikke her, men ordløst i opmærksomheden, der imidlertid ikke kan råbe stands! til den overophedede bevidsthed. Et andet eksempel på bevidsthedens næsten komiske blindhed over for opmærksomheden kan findes i Lacan's beskrivelse af forholdet mellem mor og barn. Dette beskrives skopofilisk, altså som et visuelt fænomen. Bevidstheden elsker den fjernsanselige synssans, hvori man kan ind-se ting.
Barnet derimod elsker og næres af følelsen af hud mod hud.
I det hele taget er den franske filosofi, på trods af værdifulde kim til dyb indsigt noget af det mest kropsløse jeg har set.
Intet sted er opmærksomhedens nærsanselige kæmperige så
forbigået som i den franske filosofi's ordekvilibristiske
selvreferende og selvbekræftende similakraer.
Akademiske
autoriteter og enhjørninge Des mere vi fodrer vor bevidsthed med energi, des højere tanker vi tænker, des mere vi på universiteter kultiverer vor kognitive evner, des større fare er der for at vi bliver til talking heads, til talende hoveder uden krop. Her er den indre kilde ringeagtet i forhold til de ydre kilders autoriteter. Kroppens indre erfaringslaboratorium tages ikke med på råd. I stedet står de filosofiske autoriteters grundpåstande som udokumenterede totems plantet i den rene luft. De spænder så det kropsløse rum af falsk sikkerhed ud, indenfor hvor man kan forklare, forsvare og kritisere:
Men hos os er filosofi og teologi stadig på det middelalderlige før-psykologiske stade, hvor der kun bliver lyttet til påstande, der bliver forklaret, forsvaret, kritiseret og diskuteret, medens de autoriteter, der fremsætter dem stiltiende anses for at være uden for diskussionens område. C.G.Jungs forord til Bardo Thodöl, Den tibetanske Dødebog
Kun autoriteterne har lov til at hente, hvad jeg vil betegne som enhjørninge, ind i dette falske rum, hvor logik hersker uden at vide, at det står placeret i ren tomhed og ikke-viden. Et eksempel på en sådan enhjørning er Freuds fallossymbolik. Når først Freud har hentet denne enhjørning ind i de kildeciterende hoveders absurde diskussionsklub, ja så er der ingen, der mere stiller spørgsmål til, om der overhovedet er videnskabelig dokumentation for denne påstand. Penismisundelse er en anden absurd enhjørning. Lacan og de franske filosoffer er verdensmestre i at hente enhjørninge ind i det akademiske rum og her give dem et reelt liv, gøre dem til newtonske naturkræfter, der som tyngdekraften selv er uden for rationel tvivl. Denne stenalderligt indkodede autoritetstro findes overalt i de akademiske kredse, kredse hvor den mindst af alt burde høre hjemme. I teologien skaber Wittgenstein rammerne for en måde at tænke på, som de færreste af hans tilhængere stiller spørgsmål til. I stedet tilegnes og accepteres de af Wittgenstein opstillede spilleregler for diskursen som de var newtonske love. Når enhjørningen først er ført ind som skakbrik på den akademiske arena, er der ingen kære mor i forbindelse med tab af logisk stringens i diskussionen af, hvor mange engle der sidder på spidsen af nålen.
Det akademiske kosmos er i virkeligheden rent kaos skabt af angsten for at dø.
Men kan man overhovede filosofere, før man har overvundet angsten for døden?
Hvad kan man tænke i fravær af sansningen af verdens kød
og dermed opmærksomhedens massive tilstedeværelse? Bevidsthedens kastration af opmærksomheden er efter min mening den fremmeste årsag til, at filosofien sjældent når frem til den vidunderligt simple konklusion at alt er såre godt. Intellektuelle projicerer nemlig deres egen i angst grundede blindhed over for kroppen og den tilhørende følgesygdom, fremmedgørelse, ud i deres forskning. Den fremmedgørelse de finder i mennesket og samfundet er i virkeligheden deres eget kropløse skrig om hjælp. Alt er såre godt I livets samlede udviklingsbillede er der imidlertid intet forkert. Bevidsthedens midlertidige overkultivering på bekostning af den nærsanselige opmærksomhed er kun at betragte som en midlertidig usamtidighed i et perfekt uperfekt billede, der maler sig selv og sin egen titel. Denne titel har jeg gjort til Meditation.dk's hovedtama. Den siger at: Alt er såre godt. Molekylær bevidsthed Verden er et fraktalt billede, der ud af ren matematisk nødvendighed og skønhed skaber sig selv i en evig dans mellem kosmos og kaos. For at se denne Shivas dans er det en god ide i Meditation at kultivere, hvad jeg vi kalde molekylær bevidsthed. Når den meditative bevidsthed er stand til at følge og gennemtrænge molekylernes matematisk dansende nødvendighed i skabelse og destruktion, da ses, nej erfares, at alt er såre godt. Denne optimisme har jeg på denne måde grundet i min egen meditative erfaring. Den er hentet fra den indre kilde og ikke lånt, citeret fra andres kilder. Den er en ren intuitiv opmærket indsigt, født som den første bølge ud af ren subjektiv bevidst og opmærket tomhed i det indre laboratorium. Hver gang denne første impuls ud af en dyb meditation har manifesteret sig, altså før jeg som jeg har haft tid til at fabrikere selvfortællinger, har den altid spontant været ledsaget af en ufattelig optimisme.
Dagligt gennem 35 års meditation har den bekræftet at: Alt er såre godt. Alle disse ord på denne side er ikke beregnet til ved hjælp af argumenter og valide kildehenvisninger til at overbevise dig om at jeg har ret. Hvis du imidlertid på nogen måde ligner det jeg her skriver, så vil du bedst af alt blive inspireret til at søge ind i det eget åndelige laboratorium og her søge dit eget svar.
Den intuitive spejder
Fools act on imagination without knowledge, pedants act on knowledge without imagination. Alfred North Whitehead
Den symbolistiske forfatter
Sophus
Claussen skrev engang i en
anmeldelse af en teaterforestilling at en af skuespillerne
havde dette
Hamletske skraa Blik, der synes at komme helt oppe bag fra
Hjernen.
Sophus Claussen blev
efterfølgende kontaktet af en læge, der spurgte, hvorfra Claussen
vidste, at lægevidenskaben lige for nyligt havde fundet ud af, at
synsnerverne var befæstede til det bageste af Hjernen og nu
vilde den lærde Læge på ingen Måde tro, at jeg ikke havde læst
en Tøddel derom.
Langs den grænse, hvor den ekspanderende logiske intelligens
møder det ukendte den måske allerede i morgen har erobret,
spejder filosoffer, poeter og mystikere. De er de frontløbere, som bevæger sig
over the line of control og ind i det ukendte.
Her kaster
poeter og mystikere som fiskere deres net, og med sig 'hjem'
bringer de antydninger og ideer til i hvilke retning og på hvilken måde den
videnskabelige bagtrop kan avancere ind i det ukendte.
De følgende tanker er derfor
skrevet i en form, hvor intuition, fornuft og filosofi hele tiden giver plads til hinanden, dog med intuitionen som frontløberen. Analfabeten fra Bombay
En sådan frontløber var analfabeten, cigarethandleren og vismanden
Nisargadatta Maharaj.
Han mente at Universets eneste formål var at udvide, bevare og
beskytte bevidsthed.
Endemålet
er i følge Nisargadatta at hele universet bliver bevidst om sin egen eksistens.
En
identisk position indtages af videnskabsmanden og filosoffen
Ray
Kurtzweil.
Kurtzweil har blot skiftet bevidsthed ud med
intelligens.
Først af alt er det på sin plads at minde enhver videnskabsmand om, at der ikke findes nogen objektiv videnskab. En absolut objektiv videnskab ville forudsætte, at videnskabsmanden ville kunne hoppe over sin egen skygge og udradere sig selv som erkendende subjekt. Hvad end der anses for at være objektivt, kan ikke isoleres fra selv den lille indflydelse videnskabsmandens morgenfordøjelse, kæresteforhold og sociale status har på hans forskningsresultater. Hertil kommer den kultur og historie han er placeret i. Jeg har f.eks. talt med verdensberømte indiske kvantefysikere og matematikere, der i fuld alvor hævdede, at de var reinkarnationer af den og den person fra fortiden. Det var tydeligt at disse videnskabsmænd ikke var uddannet i vidensmiljøer, hvis sociale paradigmer var skabt af kampe mellem kirke og kongemagt. Så selv selve ordet objektivitet er underlagt historisk subjektivitet og vilkårlighed. Men tilbage til hovedsporet... Objektivitet er noget man ideelt kan og bør stræbe efter, men aldrig kan opnå.
Hvem er jeg Det store og for forstanden uløselige spørgsmål i Meditation er: Hvem er jeg Dette 'jeg' er klædt i ukendthed. Vores små øer af viden flyder rundt i et Stillehav af uerkendthed og iagttages af menneskeøjne, der selv efter flere tusinds års tankemæssige anstrengelser ikke engang kan give et tilfredsstillende svar på spørgsmålet: Hvad er 'rødhed'?
Videnskaben bør først af alt erkende, at den på lige fod med religion grundliggende er omgivet af absolut uerkendthed. Det skulle være klart, at denne uerkendthed især omfatter det mysterium, der gemmer sig inde bag nethinden på det observerende subjekt.
Langt mindre end 'rødhed' ved vi noget om, 'hvem' der iagttager denne rødhed.
På samme måde som ingen præst kan bevise guds eksistens, så kan ingen videnskabsmand ej heller bevise at én plus én er to. I begge tilfælde er der tale om antagelser solidt plantet i en grundløs urgrund. Videnskaben opererer for inden nogle rammer, nogle axiomer, som på forhånd skal antages som 'virkelige.' Herefter konstruerer man deduktive paladser .
Videnskabens antagelse om, at en plus en er to har vist sig at kunne være i stand til at forsyne os med brød på bordet. Præsterne antagelse om guds eksistens har i modsætning hertil i bedste fald endnu ikke været i stand til at give mennesket fred i sjælen. Videnskaben er med andre ord en fornufts- og evidensbaseret religion. Den har i højere grad været i stand til at levere varen end de traditionelle religioner, nemlig at sikre eksistensen af et liv før døden. Jeg er derfor bestemt tilhænger af denne trosretning, dog med den vigtige forudsætning at den som Niels Bohr, Einstein og mange andre ydmyge videnssjæle ikke holder fast i videnskab som et absolut erkendelsesværktøj. 'Absolutter' er fanatikeres adelsmærke, hvad enten de hedder Osama eller har hvide kitler eller titler.
Enhver kulturideologi, fra troen på videnskab til troen på religion, anskues i denne kontekst som kollektivt funderede overlevelsesstrategier. Alt er forbundet med alt Hertil kommer, at intet kan studeres i reagansglas som om det var isoleret fra sin kontekst. Alt påvirker alt. Derfor findes der ingen Meditation, som kan løsrives fra den sammenhæng den indgår i. Selv noget så simpelt som at sætte sig ned og uskyldigt mærke sin indre væren kan ikke ankues som et isoleret fænomen. Meditation studeres i disse dage ivrigt af forskere der putter munke i hjernescannere og måler almindelige menneskers metabolismer i forbindelse med 12 minutters daglig Meditation. Denne forskning er nødvendig. Jeg hilser den velkommen, men kan dog ikke lade være med at synes at den også er lidt naiv. En stor del af de videnskabelige forsøg hviler stadig på den naive antagelse at man kan isolere og studere Meditation i et reagensglas. Efter mere end 30 års Meditation vil jeg hævde: Meditation er uadskilleligt fra hype. Selvfølgelig er der en direkte fysiologisk målbar effekt af Meditation forstået som det at sætte sig ned med lukkede øjne og mærke sig selv i en en selvbevidst intention om at være opmærksom. Right time, right place, right people Men effekten af denne handling er uhyre afhængig af det gruppedynamiske virkelighedsnet af tanker, følelser og forestillinger der lever i det individ der praktiserer denne handling. Sufierne siger: Right time, right place, right people. Meditation handler om timing. Da Transcendental Meditations guru, Maharishi Mahesh yogi engang for mange år siden erklærede at nu var det muligt gennem Transcendental Meditations teknikker at flyve, at ophæve tyngdekraften, så fik vi menige medlemmer af organisationen dette blanke blik i øjnene der gjorde at de små daglige meditationsøvelser, der faktisk var begyndt at blive lidt kedelige, måske sad man lidt og nikkede med hovedet på vej fra åndens ind i søvnens rige - ja, disse hverdagsmeditationer blev nu pludselig fulde af den dybde og intensitet som et højere fælles formål skænker - lige fra sieg heil til de smukkeste kollektive gerninger mennesker har udført. Alle måleapparaternes nåle dirrede nu helt oppe i det maksimale felt. Aldrig havde Transcendental Meditations teknikker været så videnskabeligt dokumenteret de mest effektive. Meditation er ikke nogen isolerbar objektiv 'teknik' selv om både de meditative organisationer og videnskabsmændene er enige om at det ser sådan ud. Alene af den grund er det interessant at se forskellige meditative organisationer kappes om at få de bedst dokumenterede videnskabelige undersøgelser. For den meditationsform der vil vinde denne konkurrence er den hvis organisation har den for medlemmerne mest overbevisende og hypede selvfortælling. Den meditative proces er et socialt fænomen, et ritual der mere eller mindre synligt forbinder en gruppe af mennesker i en motiverende fælleskabsfølelse. Selv en hermit i Himalyas huler er forbundet med tråde af fortællinger til andre hermitter. Uden ledsagende narrativer vil en livslang meditationspraksis næppe kunne eksistere. Ikke desto mindre har den meditative handling en paradoksal mulighed i sig. Den i sig selv næsten betydningsløse meditative handling forstået som at sidde meditativt stille med lukkede øjne, er i sin essentielle tomhed den perfekte gral for den fylde der ligger i følelsen af meningsfuldt socialt samvær og i forstillingen om at være i kommunikation med 'noget højere'. Den meditative handling er et ideelt fysiologisk ritual for inderliggørelsesprocesser. I Meditation er det faktisk muligt at kultivere en inderliggørelse så intens at den som en kerneproces i en reaktor kan nå et energetisk point of no return. Brændslet i denne reaktor er narrativer, først og fremmest i form fortællinger der binder mennesker sammen i et stærkt fællesskab. Grunden til at netop den meditative handling i langt højere grad end bøn eller fællesang kan skabe dette point of no return er at Meditation rent fysiologisk er et feed back fænomen. Hvis en videnskabsmand uden større personlig erfaring med Meditation og de sammenhænge den indgår i giver sig i kast med at undersøge en Meditationsform lige i det øjeblik den er perfekt timet med sin organisations hype, så vil resultatet blive at neop denne meditationsform har meget tydeligt målbare fysiologiske effekter. Hvis videnskabsmanden ville lave en måling af den samme meditationsform på et andet tidspunkt, hvor måske lederen af organisationen var død, ville resultatet blive helt anderledes. Sat på spidsen kunne man lige så godt have målt virkningen af nazihilsner i 30erne. Hvis man med det engelske folk som kontrolgruppe havde målt de tyske metabolismer efter at Hitler havde holdt en brandtale, ville man med sikkerhed være kommet frem til interessante resultater. Meditationsvidenskab som factishisme bliver tydelig i undervurderingen af narrativernes betydning for Meditation. Meditationvidenskab bør derfor altid foretages i en antropologisk og historisk sammenhæng og i en erkendelse af at vi i vort forsøg på at kortlægge havet såmænd endnu ikke er nået ud over første revle.
Verden er stor, dyb og mystisk og dog er det vores opgave at udforske den - ikke som stolte erobrere af nybyggerland, men nærmere kravlende, famlende, ydmygt undersøgende en lille ø i evighedernes evighed.
ÅND KONTRA VIDENSKAB Meditation eller meditationslignende fænomener som f.eks. bøn
eller afsondret levevis var en del af
Europas på godt og ondt stærkt religiøst dominerede kultur i
middelalderen.
Men i Europa 'vandt'
videnskaben over religionen i en periode der strakte sig fra
renæssancen
til
oplysningstiden.
Værdifulde åndelige indsigter gik imidlertid tabt i den
nødvendige rengøring der satte Europa i det rette industrielle
gear. Den videnskab vi har i dag, hviler på en
forklaringsmaskine der netop på grund af videnskabens
altgennemtrængende sejr i stort set alle samfundsområder, hører
til de mest naive. Gennem videnskaben vandt det ydre menneske
over det indre menneske i en sådan grad and det subjekt der
eksaminerede objektet aldrig rigtig selv nåede at blive et
undersøgelsesobjekt. Psykologfilosoffen C.G.Jung var en af de
første til at påpege dette bizarre paradoks.
Every science is function of the psyche, and all knowledge is
rooted in it.
The psyche is the greatest of all cosmic wonders and is the
sine qua non
of the world as an object. It is the highest degree odd that
Western man,
with but a few - and ever fewer - exceptions, apparantly pays so
little regards
to this fact. Swamped by the knowledge of external objects, the
subject of all
knowledge has been temporarily eclipsed to the point of seeming
nonexistence.
C.G.Jung - On the Nature of the Psyche, 1946
Den indiske
vismand Ramana Maharshi
anbefalede kun én metode til Meditation.
Det var spørgsmålet: Hvem er jeg...
Med afsæt i det centrale citat af Jung handler de følgende
kapitler om hvorledes videnskaben faktisk har flyttet sig
de sidste 200 år, og lige nu i disse år faktisk bevidstgør sit
eget selvbillede i et bemærkelsesværdigt hurtigt tempo. Flere og
flere moderne videnskabsmand er faktisk begyndt
videnskabeligt at integrere metaspørgmål som: Hvor står jeg i forhold til min
videnskab... Hvem er jeg som videnskabsmand.
Styrkelsen af denne evne til metaerkendelse er det allervigtigste
biprodukt af sand Meditation.
Uden metaspørgsmålet, hvem er jeg, avler videnskab såvel
som religion
megalomani og fanatisme.
Meditation kan først blive en naturlig del af et moderne samfundsliv,
når den er i stand til at tage videnskaben med på sin rejse ind
i menneskets psyke. For at dette møde kan finde sted, må både
Meditation og videnskab ændre deres selvfortællinger. Når dette
møde finder sted vil begge discipliner ændre deres
selvfortællinger.
VIDENSKAB - FRA SELVSIKKERHED TIL YDMYGHED
POSITIVISMEN I
1800-TALLET
Videnskaben og teknikken blev Europas ny religion.
F.eks. var den
positivistiske videnskab i slutningen af
1800-tallet overbevist om at man med indførelsen af præcise
måleinstrumenter havde nået til den perfekte og ufejlbarlige
videnskab. Instrumenterne kunne jo ikke fejle.
Kun hvad der kunne måles og vejes eksisterede fra nu af.
De 'ufejlbarlige' måleinstrumenter skabte grundlaget for
positivismen
Men lad os vende tilbage til positivismen.
De store tekniske landvindinger i 1800-tallet havde medført nye
generationer af langt mere teknisk avancerede måleapparater.
Begejstringen over de nye måleapparater "forledte" forskerne til
at tro, at man kunne minimere forskernes egen subjektive
farvning og indflydelse på de videnskabelige resultater ved at
skyde de avancerede måleinstrumenter ind mellem videnskabsmanden
og hans undersøgelsesobjekt.
Den eksakte, objektive erkendelse var nu inden for forskernes
rækkevidde!

Det objektive fotografi
Som et billede på et efter datidens opfattelse præcist
måleinstrument kan man tage fotoapparatet, der netop
revolutionerede verden i denne periode. Helt tilbage i 1860
begyndte man at inddrage fotografiet som bevismateriale i
retssager. På samme måde som positivismen troede man kunne nå
frem til en fuldkommen objektiv videnskab, kaldte man kameraets
linse for et objektiv. Et fotografi ansås på dette
tidspunkt i modsætning til et maleri for at være et udtryk for
et 100% objektivt og sandfærdigt udsagn.
Videnskabsmanden bliver rollemodel for kunstnere og
filosofoffer
Forfattere og kunstnere deltog begejstret i dette
Moderne gennembruds kroningsceremoni hvor fornuft og
videnskab indtog tronsædet - en udvikling som havde været
undervejs siden renæssancen og senere under den oplyste enevælde.
Videnskabsmanden blev rollemodel for kunstnere og
filosofoffer og romantikkens guddommeligt udvalgte og
inspirerede forfatter blev væltet ned fra soklen.
Videnskaben i det tidlige 1800-tals romantiske periode havde
heroverfor set sig selv i skøn forening med ånden og poesien.
Forfatteren H.C. Andersen og videnskabsmanden H.C. Ørsted var
fætre og de var begge på graljagt efter Ånden i Naturen.
Ude i det store Europa fløj Minervas ugle sammen med Hegel mod
en fælles erkendelse for poeter, filosoffer og videnskabsmænd.
Det moderne gennembruds mænd affejede nu disse tanker som
sentimentalt pladder.
Videnskabelig religionskritik
Feuerbach starter den
videnskabelige bibelkritik som Karl Marx senere bygger videre på
og filosoffen Nietzsche erklærer at Gud er død.
Videnskabsmanden overtager Guds plads
Dybdepsykologen C. G. Jung hævder at alle de begreber der
placerer sig længst væk fra en neutral midte, dybest set henter
deres dynamik fra menneskets religiøse længsel. Når lav bliver
til lavest, høj til højest, eller når tid eller afstand går mod
nul eller uendelig, bliver de til religiøst forankrede begreber.
Des længere en forestilling bevæger sig væk fra midten, des mere
'absolut' bliver den.
Aldrig før i historien havde den religiøse side af mennesket
været så udgrænset. Guds mulighed for at gribe ind i verdens
gang var med 1800-tals
videnskabsmanden Laplace's deterministiske videnskabslove
udelukket.
Men som Kierkegaard
og senere Freud beskrev,
finder det fortrængte altid med dæmonisk lidenskab en vej
tilbage.
Troen på naturvidenskaben var i slutningen af 1800-tallet så
'absolut' at den på en måde overtog Guds rolle.
Den religiøse drift havde med naragtig dæmoni 'besat'
videnskabsmanden og fået ham til at tro at han kunne finde
svaret på alt.
KVANTEFYSIK I 1900-TALLET
Den deterministiske videnskabstro får imidlertid et knæk i begyndelsen af det
20-århundrede.
Der bliver foretaget astronomiske målinger der som sandkvanter
truer med at sætte sig fast i det deterministiske verdensurs
tandhjul. Kvantefysikken bliver født med Max Planck i det
symbolsk smukke årstal 1900.
Samtidig kommer de ufattelige grusomheder begået i
skyttegravsslagene i 1. verdenskrig til at true forestillingerne om
videnskabens ufejlbarlighed. At verdenskrigen kan blive så
blodig, skyldes først og fremmest opfindelsen af maskingeværet
og den kemiske krigsførelse. Disse produkter var netop skabt af den
videnskab som
man hidtil så naivt havde troet skulle frisætte
menneskeheden.
Men i dette Kaos fødes der
dansende stjerner.
Sigmund Freud beskriver en indre ikke-logisk verden. Menneskets irrationelle
driftsstyrede underbevidsthed
bliver kortlagt.
Alt er relativt
I 1916 offentliggør
Albert Einstein General Theory of Relativity. Dermed
kan den Newtonske beskrivelse af den fysiske verden ikke længere
stå som garant for en absolut videnskab.
Einsteins påpegning af alle videnskabelige målingers relativitet
inspirerer samtiden som metafor for menneskets eksistens i det
hele taget.
I 20erne opdager kvantefysikere som Niels Bohr
deres egen skygge
i de måleresultater
der indtil da havde været absolutte sandheder. Forskerne opdager
deres egen tilstedeværelse i selve forsøgsresultatet.
Alt er ubestemt
Kvantefysikeren Heisenberg formulerer i 1926 sit
ubestemthedsprincip, der på peger at det er
umuligt at bestemme både hastighed og position for en partikel
på samme tid.
Som metafor er ubestemthedsprincippet en
vidunderlig sammensætning af to ord der peger i hver sin
retning: ubestemt og princip.
Ubestemthedsprincippet træder med poetisk skønhed ind i et nyt
religiøst rum, hvor
Steven Hawking åbent kan
inddiskutere
begrebet Gud i sine teorier om The Big Bang og kosmologen
og kvantefysikeren
Holger
Bech Nielsen bl.a. bruger ordet mirakel som terminologi i sit kvantefysiske
vokabularium.
Videnskabens objektive og deterministiske
klippegrund blev udskiftet med tynd is.
Døren ind til en mere ydmyg videnskab der indså at alt er
relativt var åbnet på klem.
Kvantefysikken og relativitetsteorien havde en stor del af æren
for opblødningen af
den til fanatisme grænsende videnskabelige
tro på en objektiv testtubeverden.
VIDENSKABEN EFTER 1960ERNE
Positivismen i dag
Hvorledes ser den moderne videnskabsmands selvbillede i vor tid så ud?
Troen på absolutte fagvidenskabelige sandheder har stadig stor
indflydelse - især i form af ekspertudsagn hvor videnskabsmænd
med specialviden finder isolerede tekniske løsninger på
isolerede problemstillinger. I disse isolerede
reagensglaskulturer er det let at finde enkle tekniske
løsninger. At disse løsninger, ligesom processerne i
reagensglasset, hænger sammen med og har konsekvenser for verden
uden for glassene, er i denne deterministisk prægede videnskabstradition underordnet.
Lykkepiller og andre isolerede, patenterede og kapitaliserede
kemiske formler fremavles her som 'tekniske' løsninger beregnet
på at kurere en videnskabeligt fragmenteret menneskesjæls
lidelser. Denne form for videnskab ser ikke hvorledes den
faktisk behandler sin egen skygge når den opfinder nye piller
til at putte i ned i de af samme videnskab definerede menneskebokse .
Enhver form for kollektiv virkelighedsopfattelse - også de videnskabelige
virkelighedsopfattelser
- har en form for indbygget overlevelsesdrift der på samme måde
som militærjuntaen i Burma vil bekræfte og genskabe sig selv.
De følgende afsnit vil imidlertid vise hvorledes en holistisk og tværfaglig videnskab gradvist
fortrænger eller opbløder 1800-tallets positivistiske
absolutisme.
Den
russiske hjerneforsker Luria
beskriver i En ikonisk Hjerne
en person som kan huske alt og netop derfor ikke er i
stand til at tænke abstrakt. En alt for stor del af denne hjerne
er i følge Luria beslaglagt af hukommelsesarbejde.
Jeg sad engang i toget over for en dansk genforsker, hvis
imponerende specialviden stod i grel kontrast til samme forskers
'absolutistiske' overbevisning om at enhver menneskelig adfærd
kunne reduceres til genetik. Denne forsker står for mig som et
eksempel på hvorledes der ofte er et
komplementært forhold mellem almen menneskelig visdom og
specialviden. Forskeren kunne simpelthen ikke se at det er
umuligt at isolere genforskningens resultater fra resten af
verdens gang. Problemet er at der ofte ikke er intellektuelle
resourser tilovers hvis fagvidenskabsmanden skal gøre sig
gældende inden for sit område. Fagvidenskabsmandens eget område
er altid i fare for som et sort hul at sluge al hans mentale
energi. Det gør det vanskeligt for fagvidenskaben at have
det fornødne intellektuelle overskud til f.eks. at læse poesi
eller studere videnskabsfilosofi - kort sagt at se sig selv og
sin egen fagvidenskab i det større billede. Men når det
større billede mangler, ender vi med DSB med at bestille et
perfekt fremstillet nyt tog der imidlertid ikke har taget højde
for afstanden fra togdøren ned til perronen.
Når respekterede
videnskabsmænd bruger deres specialvidenskabelige autoritet til
offentligt at udtale sig om bredere samfundsmæssige emner, kan
man med Luria i baghovedet forstå hvorfor deres udsagn ofte
skaber associationer til hovedpersonen i Peter Sellers film, Welcome Mr. Chance.
Fagvidenskabens af
venstre hjernehalvdel
dominerede verden afløses imidlertid i 60erne af en mere
tværfaglig, af højre
hjerne halvdel, verden.
Fra postmoderne kunst til postmoderne videnskab
 |
I 1967 udgav The Beatles Sgt. Peppers
Lonely Heart Club Band.
Sgt. Pepper var måske det første egentlige postmoderne
kunstværk i den forstand at det respektløst skabte musik ud fra
flere musikalske stilarter og kulturer der aldrig før havde delt
koncertsal. Vigtige forudsætninger for Sgt. Peppers
collageagtige salatblandingsstil var The Beatles eksperimenter
med bevidsthedsudvidende hallucinogene stoffer og deres interesse
for
østens meditative filosofi i form af guruen Maharishi Mahesh
Yogi. |
I
kølvandet på ungdomsoprørets tværkulturelle kaos
begyndte kunstnere
at (gen)bruge og frit sammensætte kunstværker af alle de
'byggeklodser' historien og verdenskulturen havde
efterladt. Forskellige stilarter, kulturer og historiske epoker
kunne nu med god samvittighed blandes sammen.
I 80erne blev
disse nye kunstneriske eksperimenter ført fra 60ernes luftige
utopiske lag ud i arkitekturen og genskabt i beton. Den
amerikanske filosofarkitekt
Charles Jencks
forsvarede i The Language of Post-modern Architechture
(1978) en ny form for stilsammenblanding hvor man, som vist på
det nedenstående billede af et moderne beboelseskvarter, kunne
genbruge tidligere perioders arkitektur.

Marne-la-Vallée, 1978-82
Nye
hybridkunstværker og hybridkulturer spejlede en stigende
kompleks virkelighed der ikke lod sig forstå eller omskrive
inden for de traditionelle faggrænser. Nye tværfaglige
forståelsesmodeller gav indsigt i en verden hvor alt hænger
sammen med alt.
Regnekraft og vidensdeling gennem computere og internet
Udviklingen blev yderligere accelereret via computernes
øgede regnekraft i 80erne.
En holistisk og fraktal
verden blev synlig netop på grund af ren regnekraft. Ud af simple logiske talrækker voksede
en skøn, kaotisk verden hvor selv sommerfugles flagren i Sydamerika
var med til at påvirke den danske vejrsituation.
CERN -
Tim Berners-Lee
og the World Wide Web
90ernes vidensdeling
gennem internettet er måske den enkeltstående begivenhed der har
haft størst betydning for fremvæksten af en ny form for
tværfaglighed.
www blev faktisk til i et miljø der beskæftigede sig med noget
af det mest virkelighedsfjerne i Newtonsk forstand man kan
forestilles sig. Www blev skabt af en forsker på
CERN, der beskæftiger sig med kvantefysik. I 1989 opfandt
videnskabsmanden Tim Berners-Lee fra CERN the World Wide Web
i et forsøg på at imødekomme netop kvanteforskernes behov for at
dele information globalt. Berners-Lee's grundlæggende ide var at
sammenknytte de enkelte computeres vidensbaser i et
transnationalt netværk, der gennem hypertekstning, kunne gøres
let tilgængeligt for forskere over alt på kloden. Med et slag
var det ikke længere vigtigt hvor i verden en eventuel
information var lagret.
Det varede ikke længe før det gik op for folk uden for den
snævre videnskabelige verden hvilken simpel og epokegørende www
var.
I løbet af ganske få år voksede www ud over CERN til i dag at
være en hverdags brugsting for mennesker i hele verden.
Opbrud
Selv om store dele af videnskaben stadig sætter kursen med
fagvidenskabelige skyklapper,
erkender stadig flere videnskabsmænd nu at de blot udgør en
enkelt stemme i Sgt. Peppers Lonely Heart Club band. Selv
vores uddannelsessystem forsøger med mere eller mindre held at
tilpasse sig den nye situation.
At Co2 udledningen forårsager global opvarmning, at forurening
påvirker dyr og menneskers forplantningsevne, selv så langt væk
som på Nordpolen, er nu erkendelser der ikke længere er forbeholdt udsyrede økoflippere.
Videnskaben er i dag på vej mod at erkende at den selv er en del af samfundsproblemet.
Teknologi producerer 'slagger'.
Den postmoderne informationsverden opfatter ikke
længere en isoleret fornuft og det tilhørende teknologiske
fremskridt som et universalmiddel til helbredelse af alle onder.
Den snævre positivistiske reagensglasvidenskab er på retur til
fordel for nye videnskabstraditioner der gennem holistiske og
langt mere komplekse teori- og regnemodeller sprænger
reagensglassets snævre vægge. Her opstår en kvalitativ ny
tilstand hvor videnskabsmanden bliver i stand til at se sig selv i
et metakognitivt lys: Videnskabsmanden og videnskabens rolle kan
ikke ses isoleret fra de videnskabelige resultater. De skygger
kvantefysikken havde påpeget næsten 100 år forinden er her efter
år 2000 nu synlige i næsten alle forskningsområder.

Mennesket er et netværksvæsen
De mulige kombinationsmuligheder i menneskehjernens neurale
netværk overstiger antallet af partikler i hele universet. De
enkelte hjerneceller er organiserede i forskellige centre med
specialopgaver.
Disse centre er som spaghetti forbundet på kryds og tværs med
hinanden. Både hjernecentrene og de enkelte hjerneceller er
forbundet i et netværk af neuroner.
Dette neurale netværk har
en stor lighed med the World Wide Web. Begge netværk er kaotiske, organiske og multidimensionale med uforudsigelige og uplanlæggelige
vækstmønstre.
The HUB - vinderen samler alle tråde
Især efter årtusindskiftet er der udgivet en sværm af
bøger om netværksteorier.
Det teknoideologiske udgangspunkt i de nye netværksteorier er
hvad man kunne betegne som L´homme net: netværksmennesket. Denne forskning peger på en slående parallelitet mellem den måde Internettet
opfører sig på og naturens og den menneskeskabte kulturs egne
netværk som f.eks. nerveceller, molekyler, sociale
gruppedannelser og transportsystemer.
Alle disse vidt forskellige egenskaber kan tilsyneladende samles
i en enhedsteori kaldet hub-teorien.
I ethvert netværk er der punkter hvor de enkelte tråde
mødes. Nogle af disse mødepunkter samles i større træfpunkter.
De relativt største af disse træfpunkter kaldes for HUB´s. Hvad
enten det drejer sig om celler i mavesækken, søgemaskiner på
nettet eller menneskers sociale netværk så er the name of the
game kun ét: at blive til en HUB, et samlingssted for flest
mulige forbindelseslinier. Det succesfulde menneske defineres i
denne sammenhæng som det menneske der har samlet de fleste
sociale tråde, eller endnu bedre, sociale HUB's i sin hånd.
For netmennesket er succes - også i magtøkonomisk henseende -
ensbetydende med en placering på den konjunktion hvor de største
strømme af information og/eller sociale kontakter finder sted.
Asperg kaster lys på den nye norm
I HUB-spillets adfærdspsykologiske landskab opstår nye
psykologiske anomaliteter, der indirekte, i tråd med Focaults
tanker i Overvågning og straf, synliggør normalitetens
nye gravitetscenter. En ny modediagnose er eksempelvis
asperger-syndromet. Mennesker med symptomer på på asperger
er ofte højt intelligente, men de mangler evnerne til at aflæse
social adfærd. I den postmoderne tværfaglige verden vi lever i
er behovet for den sociale kommunikation hen over fag- og
landegrænser større end nogen sinde. Følelsernes intelligens, EQ
(emotional intelligence), rykker op i hierarkiet og truer IQ-ens
førerposition.
For blot 100 år siden var aspergere ofte højt respekterede
samfundsborgere. I kraft af deres IQ og et hierarkisk præget
socialt netværk uden de store krav til social intelligens for de der
var placeret øverst i magtlagkagen, var aspergerne ikke diagnostisk
synlige. Det bliver de først i det HUB-samfund der efterspørger
tværfagligt kompetente og holistisk orienterede mennesker med en
høj social-emotionel intelligens.
Den ny videnskab og meditation
Arven fra positivismens er at videnskaben som princip kun kan
anerkende det som kan måles og vejes. Men eftersom
måleinstrumenterne indtil for nylig ikke var avancerede i
forhold til de nye singularitetsnære
måleinstrumenter, ville et
fænomen som f.eks. Meditation næppe være at få til at
eksistere set ud fra et videnskabeligt synspunkt.
De forstenede efterkommere og repræsentanter for disse forældede
måleinstrumenter optræder stadig i medierne hvor de
klassificerer fænomenet Meditation under samme rubrik som
okkulte
pendulsvingere.
Den klassisk positivistiske videnskabsmand og den overokkulte
selvbestaltede clairvoiante er imidlertid begge udsving i den
samme pendulbevægelse. De er med Kierkegaards ord ens,
for så vidt som de er hinandens modsætninger.
I flere kulturbølger, helt tilbage fra slutningen af
1800-tallet, har østens meditative filosofi skyllet ind over
vestens skeptisk logiske verden og skabt både heldige og mindre heldige
hybridkulturer.
En af de første der var med til at 'videnskabeliggøre'
Meditation var Maharishi Mahesh Yogi med sin Transcendentale
Meditation TM i begyndelsen af 60erne. I grel kontrast til denne
videnskabelighed stod imidlertid Maharishiens eget middelalderlige og udemokratiske livssyn hvor såkaldt 'oplyste'
individer er kaldet til at herske over de uoplyste masser.
Men i dag EKSISTERER meditation - fanget i en HUB, et krydsfelt,
af nye følsomme
måleinstrumenter som de første positivister kun kunne drømme om,
og en sokratisk ydmyg og tværfaglig videnskab der oven i købet
er stand til at
meta-synligøre sin egen omfangslogiske status.
Under meditative links
vil du kunne finde links til seriøse videnskabelige test af
fænomenet meditation.
I dag er det muligt at måle faktiske ændringer i hjernen
som følge af meditation.
Den nye postmoderne videnskab peger på vejen ind i en fremtid
hvor højre og venstre hjernehalvdel arbejder sammen og hvor
udøvere af Meditation sammen med Michael Moore kan sige: We
have become mainstream.
|
I moderne Meditative subkulturer indtager kvantefysik
ofte
en helt speciel rolle. Kvantefysikken har i høj grad, både med
og mod kvanteforskernes vilje været med til at forme nye
fortællingsrammer for Meditation.
The Tao of Physics
Videnskabsmanden
Fritjof
Capra
skrev i 1975 The
Tao of Physics. Denne bog
var i 70erne med til at åbne op for den
begejstringsbølge af mystik og paranormalitet der skyllede ind
over en videnskab der på det tidspunkt af ungdommen sås som værende i lommen
på politik og kapitalinteresser.
David Bohm
begyndte i samme periode serøst at finde kvantemekaniske
forklaringer på
Uri Gellers
TV-hypede tryllekunster der ligeledes bjergtog et nyt
TV-massemedieret verdenspublikum.
Den kolde krig var på sit højdepunkt og på begge
sider af koldfronten blev der forsket seriøst i muligheden for
at få adgang til militære hemmeligheder via paranormale metoder.
Den tværfaglighed som computerne og Internet muliggjorde i
80erne, blev på denne måde forberedt i de 'flippede' 70ere.
Maharishi Mahesh Yogi,
Transcendental
Meditation, var en af de første
Indisk-vestlige yogier der i stor stil indoptog den kvantefysiske
terminologi i sit meditative salgsvokabularium. Senere har flere
andre New Age organisationer indoptaget kvantefysikken i deres branding.
Misbrug af kvantefysik
I iveren efter
at
legitimere New Age videnskabeligt blev og bliver
kvantefysikken ofte misbrugt. En
del New Age bevægelser bruger kvantefysik til at
markedsføre deres egne okkulte forestillinger.
De gode gamle afslapningsprodukter bliver nu solgt i ny sproglig
indpakning som f.eks. kvantemassage,
kvantemeditation, alt sammen en kvanteønsketænkning der gør
at man på kvantemirakuløs vis kan få penge til at købe sin nye Porche. Den
babyboomede amerikanske jegfikserede forbrugergenerations drøm
om individuel frihed til rigtigt at shoppe igennem overføres via
denne New Agekultur med kvanteglidecreme til et pseudospirituelt
univers hvor kvantemeditative bøger af bl.a. Deepak Chopra bliver et nyt
middel til spirituel ego-gratifikation.
Om ikke andet medfører denne Holywoodske drøm om
egoet som konge af Nirvana at Deepak Chopra og lignenede
loveguruer, oplever et kvantespring på deres bankkontoer.
Nye galaktiske fredsmetaforer
Kvantefysikken lever intet bevis for meditation og Meditation
leverer intet bevis for kvantefysik.
Men selv ikke
misbruget af kvantefysikken kan opløse det dybe slægtsskab der
er mellem disse to så forskellige verdener. I forsøget på en
opdateret omskrivning af Meditations selvfortællinger
kommer man ikke uden om de sprogblomster kvanteposien har
plantet i vejkanten hinsides tid og rum.
Kvantefysik er faktisk i stand til at levere nye smukke og
poetiske metaforer til at beskrive Meditation og Mystik - og det
omvendte burde også være tilfældet. Dette ta-selv bord kan nemlig forsyne en ny
generation af meditative, metabevidste forandringsmennesker med friske ord
og billeder - uden bindinger til fortidens
religiøse
magtmonopoler.
Den mystiske fisker og kvantepoesien
Langs den grænse hvor den ekspanderende logiske intelligens
møder det ukendte den måske allerede i morgen har erobret,
opstår filosoffer, poeter og mystikere der som frontløbere bevæger sig
over the line of control og ind i det ukendte. Her kaster
poeterne og mystikerne som fiskere deres net og med sig 'hjem'
bringer de antydninger og ideer til i hvilken retning og på hvilken måde den
videnskabelige bagtrop kan avancere ind i det ukendte.
Kvantefysikken og
kosmologiens interesse for Mystik
At der eksisterer en bemærkelsesværdig metaforisk bro mellem
mystik og den moderne fysik afspejler sig på forskellige måder
helt tilbage til de første 'transnewtonske'
videnskabsmænds tanker. Det er tankevækkende at det faktisk var
den moderne fysiks pionerer der i første omgang inviterede mystikken op til dans. Albert Einstein var en af de første
videnskabsmænd der ikke havde berøringsangst over for det ukendte.
The
most beautiful thing we can experience is the mysterious.
It is the source of all true art and all science.
He to whom this emotion is a stranger,
who can no longer pause to wonder and stand rapt in awe,
is as good as dead: his eyes are closed
Albert Einstein
Niels Bohr var også i besiddelse af en også en
naturlig åbenhed over for det 'mystiske'. Bohr havde næppe nogen
erfaring med meditation eller dybere kundskab til den Taoistiske
filosofi. Men pointen er, at det heller ikke er nødvendigt, for
at se den smukke metafor der opstår når Taoismens Ying-Yangtegn
genopstår i sin helt nye kontekst på Bohrs våbenskjold:

Robert Oppenheimer, skaberen af atombomben, var
stærkt inspireret af den indiske mystikertradition:
'Access to the Vedas is the
greatest privilege this
century may claim over all previous centuries.'
J. Robert
Oppenheimer
Kvantefysikken og relativitetsteorien havde en stor del af æren
for opblødningen af
den til fanatisme grænsende videnskabelige
tro på en objektiv testtubeverden.
Oppenheimers måske endnu mere berømte elev,
kvantefysikeren David Bohm, hentede ligeledes inspiration i mystikken:
In some sense man is a
microcosm of the universe;
therefore what man is, is a clue to the universe.
We are enfolded in the universe.
David Bohm
Den analfabetiske kvantepoet fra Bombays
slumkvarterer
Cigarethandleren, analfabeten og mystikeren
Nisargadatta Maharaj udsagn er interessante fordi hans
analfabetisme og følgende mangel på kontakt med eksterne
informationskilder gør ham til et interessant sandhedsvidne fra
menneskets indre laboratorium.
Nisargadattas kvantepoetiske udsagn kommer alene fra
introspektion:
Selve den omstændighed, at der finder en iagttagelse sted,
forandrer iagttageren og det iagttagede.
(Nisargadatta
Maharaj,
Jeg er det
s.27)
Alt er afhængigt af alt
En af de smukkeste poetiske broer mellem mystik, kvantefysik og
de fraktale kaosteorier
er forestillingen om kosmos som et net af interaktive dynamiske
relationer. Mystikere har til alle tider intuitivt påpeget at
alt hænger sammen. I de Indiske Vedaer står der at selv den
mindste tanke får hele universet til at 'skælve' .

Min favorit cigarhandler fra Bombay, Nisargadatta
Maharaj udtrykker denne enhed
således:
Enhver årsag forgrener sig over hele universet.
(s.105)
Enhver årsag er universel. Selve din krop ville ikke
eksistere,
uden at hele universet bidrog til dens skabelse og overlevelse.
s.150
Fysikeren og systemteoretikeren
Fritjof Capra
beskriver denne sammenhæng på følgende måde:
The
Eastern mystics see
the universe as an inseparable web, whose interconnections are
dynamic and not static. The cosmic web is alive; it moves and
grows and changes continually.
Modern physics, too, has come to conceive of the universe as
such a web of relations and,
like Eastern mysticism,
has recognised that this web is intrinsically dynamic. The
dynamic
aspect of matter arises in quantum theory as a consequence of
the wave-nature
of subatomic particles, and is even more essential in relativity
theory, where the
unification of space and time implies that the being of matter
cannot be separated
from its activity. The properties of subatomic particles can
therefore only be
understood in a dynamic context; in terms of movement,
interaction and transformation.
Fritjof Capra, The
Tao of Physics
Singulariteten - fra en græsk skildpadde til The big Bang
The Big Bang forudsætter en singularitet der
går forud for alle naturlove og er transcendent i forhold til
disse. Denne singularitet kan således ikke forstås ud fra
naturlove, men er ikke desto mindre det absolutte grundlag og
forudsætning for alle love i kosmos.
Sådan er det måske i dualitetens
verden, men i virkeligheden er der kun kilden,
der i sig selv er mørk, men som får alting til at stråle.
Uerkendt forårsager den erkendelse.
Nisargadatta Maharaj
Det er præcis
som analfabeten og vismanden Nisargadatta Maharaj fra Bombay har
intueret:
Væren behøver ingen beviser. Den beviser alt andet.
(s.81)
Det
faktum, at videnskaben hviler på en platform af absolut
uforståelighed, bliver af store dele af videnskaben undgået med samme
skyklapagtige blindhed som vort lille jeg-kosmos forsøger at
undgå at se sig selv.
Vi er derfor ikke nået ret meget videre end de græske filosofer
da de spurgte sig selv om hvad der holdt jorden oppe. Deres første
svar var, at det gjorde Atlas. Hvad stod så Atlas på? Jo, han stod på
en skildpadde. Hvad står nu skildpadden på? Det svar har
kvantefysikerne nu fundet. Den står på singulariteten. Jeg har
imidlertid en tilføjelse til denne opdagelse. I dyb Meditation
har jeg set at singulariteten faktisk står på en ny skildpadde.
Og skildpadder ... det er hvad den samlede sum af evigt
ekspanderende viden i kosmos altid i sidste ende vil stå på.
Fremtiden påvirker nutiden lige så meget som fortiden
En af kosmologen og kvantefysikeren
Holger Bech Nielsens teorier
er at både fremtiden og fortiden skal regnes ligeligt med i
bestemmelsen af det tomme rums masse. Partikler så at sige
pendulerer gennem tidsophævende mikrokosmiske ormehuller frem og
tilbage mellem fortid, nutid og fremtid. Fra Nisargadatta
Maharajs indre, intuitive kosmologi lyder samme retrokausale udsagn:
Fremtiden påvirker nutiden lige så meget som fortiden.
At Nietzsche blev kendt for netop
dette citat tæller i min karakterbog ikke så meget.
Nisargadatta kun havde sit eget ursind som reference. Nietzsches
citat var heroverfor tanker i et krydsfelt af en hel verdens
litterære og filosofiske strømninger.
Lad os vende tilbage til Holger Bechs partikler på overarbejde
hinsides tid og sted. Her kommer Nisargadatta igen
kvantefysikken til hjælp med et rammende billede:
Som blyantens tynde spids kan tegne utallige billeder, således
tegner
opmærksomhedens dimensionsløse punkt indholdet af det grænseløse
univers.
s.150
Selv om videnskabsmanden Roger
Penroses antagelser om at hjernen og dermed bevidstheden
bør forstås
ud fra et kvantemekanisk synspunkt hører til et
minoritetssynspunkt, er der næppe nogen fra the mainstrem
science der kan afskrive ham som en New Age Hippie. Dertil
er han alt for betydningfuld. Hvad han ikke har af støtte blandt
sine mere konservative kolleger får han til gengæld fra vores
Indiske gadehandler, der har følgende kommentar til Penrose´
kvantebiologiske overvejelser:
Der, hvor bevidstheden ikke når ud, begynder stoffet.
s.156
Stof og sind er ikke adskilte, de er aspekter af én energi.
s.167
|
Tråden ovenfra
Sokratisk selverkendelse er Meditation.dk's røde tråd. Den er,
beskrevet med titlen på en lille historie af Sophus Claussen om
en arrogant edderkop der bider en tilsyneladende ubrugelig tråd
over: Tråden ovenfra. Efter edderkoppens skæbnesvangre
bid kollapser hele det smukt opbyggede net; for tråden ovenfra
var den tråd edderkoppen i sin tid var kommet fra og som holdt
hele nettet oppe.

Der findes et hav af solide
videnskabstraditioner der netop i kraft af deres succes kun i
meget ringe grad har set kritisk på sig selv udefra.
Selverkendelse er the name of the game, usanset om det
drejer sig om egoer eller organisationer. Overalt hvor der er
koncentration af magt er der fejet skidt ind under de blinde
synsvinklers gulvtæppe. Enhver videnskab der ikke erkender at
den står på en skildpadde avler videnskabsmullaher.
Vore dages latterlige videnskabsmullaher
En videnskabsmullah er en videnskabsmand som tror at han kan
dokumentere, måle, veje sig frem til en objektivitet der kan stå
frigjort fra al subjektivitet. Videnskabsmullahen har glemt den
singulare tråd ovenfra. Han har glemt at ingen videnskabsmand
kan springe over sin egen skygge ved hjælp af sin videnskab.
Metaplanserkendelse - en vej mod tilstrækkelig sandhed.
Hvor der således aldrig vil være et rum for en absolut sandhed i
videnskabelig forstand, er der dog
med Wittgensteins begreb tilstrækkelig sandt (true enough),
altid
en mulighed for at komme tættere på sandheden.
ved at se sig
selv på metaplan.
Hvis edderkoppen havde haft muligheden for at se sit værk på
afstand, ville den sikkert have kunnet se den tilsyneladende
ubrugelige tråds singulare betydning.
Oplysningstiden som forløber
Den positivistiske
videnskab havde som forudsætning Oplysningstiden i
1700-tallets humanistiske frisætning af individet, herunder især
individets ret til at tænke frie tanker.
Denne nye sværm af frie tanker skabte faktisk et problem
fuldkommen tilsvarende til det som internettet står i i dag:
Hvordan kan man skelne mellem skidt og kanel i et hav af
tilsyneladende lige-gyldige informationer. Hvor det før var de
støre magtinstitutioners opgave af forvalte disse informationer
og kanalisere dem ind i fortællingsrammer, kunne nu enhver påstå
hvad som helst. De videnskabelige institutioner løste med hjælp
fra de græske filosoffer dette problem med følgende enkle og
geniale regel: enhver påstand skal kunne dokumenteres.
Den skjulte alliance mellem videnskabelig fornuft og
magtmonopoler
Denne i sig selv frisættende og epokegørende videnskabelige
dokumentationskultur havde imidlertid en skjult side.
Kongemagten brugte den videnskabelige fornuft i sit opgør med
Kirkemagten.
Videnskabelig fornuft og enevældigt diktatur voksede sammen i
den Oplyste Enevælde, hvor diktatoren forpligtede sig til at
regere i overensstemmelse med fornuften. Ikke desto mindre var
han stadig en despot! Senere transformeres denne alliance mellem
konge og videnskab over i det demokratiske samfund hvor
statsapparatet nu omgiver sig med 'eksperter', samtidig med at
industriens produktive udvikling genereres af videnskabelige
landvindinger.
Det historiske skabte catch for de nye magtmonopoler er
at videnskaben pænt holder sin dokumentationstrang inden for
reagensglassets vægge. Sat på en spids der i vore dage
bliver mere og mere synlig for flere og flere mennesker: Vi
producerer galoperende vanvid i et uhelligt samarbejde mellem
skyklappede videnskabsmænd og store magtmonopoler. Her
dokumenterer videnskabsmanden kun at granaten virker, ikke at
den dræber børn. Her producerer vi stadigt mere avancerede våben
og sælger dem til dem vi lidt senere går i krig mod. Her fælder
vi verdens lunge i Sydamerika - alt sammen med naive
videnskabsmænds hjælp der ikke spørger til andet om der er
dokumentation for at det nye skovfældningsredskab nu virkede
efter hensigten. Halvdelen af et årsbudget for krig i Irak kunne
frelse den hele junglen i Sydamerika permanent.
The ability to perceive or think
differently
is more important than the knowledge gained.
David Bohm
Gunnar Mühlmann -
Gunnars@mail.com
'Jeg' kan ikke hoppe over sin egen skygge
En videnskabsmand, der kritisk gennemlæste dette
kapitel,
spurgte mig: Hvad skal videnskabsmanden da gøre rent konkret?
Mit svar vil være: Al erkendelse hviler på en urgrund af absolut
ukendthed. Det eneste den vestlige videnskab derfor behøver, er
set fra mit skrøbelige ståsted på samme urgrund, at meta-erkende
denne sandhed. Lad mig gentage - også for min egen skyld: Intet
menneske, ej heller en videnskabsmand kan som erkendende subjekt hoppe over sin egen skygge.
Hvad der er sandere
Intet
kan derfor være absolut sandt. I stedet må vi nøjes med det næstbedste, hvilket er
det, der er sandere, dvs. sandere end det jeg troede var
sandt nok i går.
Selv om intet er absolut objektivt, kan man stadig kontinuert
stræbe efter højere grader af både intuitiv og
fornuftsbaseret sandhed og med sig selv
metavide, at absolutter er en magelig hovedpude, som kun dogmatikere kan
tillade sig.
Lad os derfor være åbne over for at modtage åndelig
I-landshjælp. Selv om vesterlandsk videnskab er og har
været i en imponerende udvikling, så er der der stadig
inspiration i ydmygt at hente inspiration fra østens fremmede synsvinkler.
Niels Bohr havde indoptaget det taoistiske symbol i sit
våbenskjold.
Den
positivistiske videnskabstradition har i for høj grad domineret
udforskningen af bevidsthedsfænomenet.
Bevidsthedsforskning kræver nu engang mere end at sætte strøm
til et frølår og er nærmere en
udfordring, der burde løses i et bredt teamwork mellem
kvantefysikere, filosoffer positivister og øster eller
vesterlandsk inspirerede
mystikere. I dette tværfaglige arbejde burde Meditation være
integreret, ja
sogar burde det være obligatorisk at inddrage entheogene
synsvinkler, da de i sig selv er formidable til at få os
mennesker til at metaerkende de skræmmende små tankebokse vi færdes i.
Faktisk er mit polemisk kritiske afsæt i en videnskabstradition,
der hænger fast i fortiden, netop i disse år ved at blive
forældet. Videnskaben er inde i et paradigmeskifte, der i langt
højere grad skaber nye landvindinger i tværfaglighed, en
tværfaglighed der bl.a. bringer ingeniøren og filosoffen sammen og
dermed tvinger dem ud af deres vanetænkning.
Mind and life Institute er en del af dette
paradigmeskifte - Ray
Kurzweils visionære tænkning ligeså.
Den vestlige videnskab har i sin ikke erkendte i virkeligheden
religiøse tro på egen objektivitet overført 'primitive'
værktøjer og undersøgelsesmetoder, der måske har været velegnede
til at observere simple processer inden for det newtonske
paradigme, og anvender dem nu inden for et undersøgelsesområde, de slet ikke hører hjemme i. At tro, at man kan finde bevidstheden som et fysisk noget
for enden af en måleproces, eller isoleret i et
reagensglas, viser den samme (men i set historisk
kontekst undskyldte) naivitet, som Descartes havde, da han mente, at han
havde fundet sjælen i koglekirtlen.
Jeg har gennem tiden talt med en del højt intelligente
videnskabsmænd, som ikke havde regnet sig selv som absolut
ukendte subjekter ind i deres verden af tal og observationer.
Det er muligt, at
man kan måle og veje indholdet i reagensglasset, men hvem
gør det ... hvem ser det? Ikke at regne
dette X med ind i ligningen er set i den
indadskuende bevidstheds perspektiv en næsten ufattelig
fejltagelse - især så mange år efter Bohr og Einstein. For Ingen
videnskabsmand kan hoppe over sin egen skygge. Det bedste han
kan gøre er derfor at se sin egen skygge, eller rettere ind-se,
at man aldrig fuldt ud kan erkende den, der erkender.
MEDITATION OG RELIGION
The
great religions are the ships, Poets the life boats.
Every sane person I know has jumped overboard.
Hafez
Religioner er
intersubjektive realiteter.
Selv om religioner gerne ser sig selv som autentiske og
uforanderlige overleveringer fra tidernes morgen, er de set i en
historisk lup frem for alt flydende overlevelseskonstruktioner i
evig forandring.
I hvilke sammenhænge findes meditation?
Meditation optræder almindeligvis sammen med især fjernøstlige religioner.
Også flere nyreligiøse og/eller New Age organisationer anvender
meditationsteknikker med rødder i Østens traditioner. Selv inden
for Folkekirken er det i dag muligt at finde New Age-inspirerede
meditative ritualer.
Er meditation og religion siamesiske tvillinger?
Meditation ser, set i et historisk lys, ud til at være tæt
forbundet med religion.
Meditation anvendt uden
tilknytning til religiøse organisationer eller forestillinger er et særsyn.
Hvem bestemmer hvordan Gud ser ud?
Den tidlige Buddha blev fremstillet som en asket. Da
Buddhismen vandt frem i Kina, forvandlede Buddha sig til en
velnæret livsnyder. Da Vikingerne antog Kristendommen, blev Kristus fremstillet
som en bevæbnet, sejrende Viking. Et par århundrede
senere havde en lidende korsfæstet Jesus erobret kirkerne.
Gud skabes i vores billede
Samfundets magtmonopoler havde eneret på at fortælle hvorledes
gud så ud. Og denne fortælling blev tilpasset efter
disse institutioners skiftende magt- og overlevelsesbehov.
Kirkens strategi hed gud og tro. Kongemagten 'brandede'
sig heroverfor gennem videnskab og fornuft.
Magtkampen mellem kirke og kongemagt har formet vore
forestillinger om gud
eller guds fravær eller ikke-eksistens helt op til i dag.
Hvem bestemmer hvordan gud ser ud? Dan Brown eller
Vatikanet?
Vi lever imidlertid ikke længere i en tid hvor samfundets
magtinstitutioner har eneret på at fortælle vores
skabelsesberetning. Et tydeligt eksempel på denne postmoderne
tilstand er Dan Brown's bestseller 'Leonardo Da Vinci
Mysteriet'. Denne roman kommer til at forme
millioner af læseres opfattelse af Jesus - også i en sådan grad
at Vatikanet ser sig nødsaget til at reagere mod bogen. Det er jo
deres fortælling, Dan Brown piller ved. Siden 90erne har
der også været en stigende interesse i det mylder af Evangelier
der eksisterede i den tidlige Kristendom. Det moderne menneske
leder i stigende grad hinsides de etablerede religiøse
fortolkninger på nye måder at være kristne på.
Friheden til at fortælle sig selv
I dag er det ganske op til det enkelte individs personlige valg
hvorledes den religiøse
fortælling kan fortælles eller måske slet ikke er nødvendig at
fortælle.
Det er den enkeltes ansvar at vælge sin meditative
selvforståelse. Selv hvis jeg bevidst vælger at være en del af en
menighed eller organisation som Katolik, Hindu eller medlem
af en snæver religiøs organisation, er det stadig mit
ansvar.
Nogle vælger at se deres meditation som en flugtrute ud af denne
verdens lidelser.
Andre mediterer for at de i større klarhed og opmærksomhed kan
nyde deres Sushi.
Selv oplever jeg at 30
års Meditation nok har gjort mig 'religiøs'. Men
denne religiøse følelse vælger jeg at forstå eller forklare uden
'eksperthjælp' udefra. Den er et vidunderligt livsmysterium der
simultant kan (op)leves uden fortællinger og (gen)fortælles i
alle regnbuens farver i en direkte 'dialog' mellem mit jeg og
det
indre bibliotek.
Meditation i et demokrati
Mange meditative traditioner kommer imidlertid fra
demokratifremmede kulturer. Disse kulturer rækker ofte tusinder
af år tilbage og spejler blot det feudalsamfund de oprindelig
var en del af.
Her tager læreren eller guruen aldrig fejl og det forventes at disciplene
indordner sig i et lodret åndeligt hierarki hvor ens
magtposition er direkte proportional med ens 'åndelige
udvikling'.
Ingen Gud kan få os til at springe over vores egen skygge
Inden for disse forskellige religiøse subkulturer finder vi også mennesker der hævder, at de er
rene kanaler for guddommelige mestre eller religiøse principper.
I en lodret orienteret kultur er det altid en god
overtalelsesstrategi over for fodfolket at fremstille lederen
som ufejlbarlig.
Ingen
meditation, religion eller åndelig åbenbaring kan imidlertid få et menneske
til at til at springe over sin egen skygge.
Hvad end vi som mennesker hævder at (bedre)vide vil vi altid være
bundet til vor egen skrøbelige og uperfekte menneskelige
eksistens.
Denne basale indsigt placerer os i et i princippet
vandret, demokratisk kommunikationsnet hvor alle holdninger er lige - gyldige.
Meditation fri fra autokrati
Ufordringen for meditation er i denne sammenhæng at tilpasse sig
til demokratiets vandrette struktur.
De meditative subkulturer bør stige ned fra deres sokler og
skifte deres middelalderlige kulturelle klæder ud
med nutidige. Inden for New Age kulturen er denne tilpasning til
et moderne samfund allerede i gang.
Meditationslærere i et moderne samfund erkender deres egen
skrøbelighed og behøver ingen gud som rygstøtte når de udtaler
deres holdninger i det kakafoniske hav af ytringer i
det ægte demokrati.
På vej mod en sækulær Meditation - Meditation 'fri' fra religiøse
magtmonopoler
Hvis meditation skal have en fremtid som en vigtig del af et
samfunds immunforsvar mod stress, må
Meditationen frigøres fra religiøse organisationer.
Meditation kan og bør ikke
renses for religion eller religiøsitet. Men den bør stå så frit i forhold til
de oprindelige religiøse fortællinger den oprindelig var en del
af.
På denne måde vil der også være plads til ateisten,
nihilisten, positivisten, aktivisten og den livsnyder der kun er
interesseret i finere kokkekunst.
Moderne Meditation og vore selvfortællinger
Men det vil uden tvivl ændre et menneskes
selvforståelse afgørende hvis det begynder at meditere. Den
'fortælling' vi fortæller om os selv og vores liv, ændres hvis
vi sætter tid af til at meditere.
Dette vil også være tilfældet også for den religiøse ateist der vælger at meditere
uden religiøse forståelsesrammer.
Intet menneske kan gå dybt i meditation og forblive det samme menneske.
Kristen Wellness Buddhisme bliver fremtidens religion
Mit fornemmelse er at en form for Kristen wellness Buddhisme netop i disse år er ved at blive en ny global vestlig universalreligion. Hovedgrunden til dette er at Buddhismen i modsætning til kristendommen ikke har brugt syndsbevidstheden som forretningsstrategi. Buddhismen har i deres Meditative praksis kultiveret den neutrale, men kærlige iagttager netop der hvor vi i vesten føler den dårlige samvittighed. Buddhismen har således allerede i årtusinder kultiveret det bevidsthedsloop som jeg her kalder livs-GPS'en. For er der noget der styrker dette spejl så er det Meditation!
Buddhismen vil imidlertid ændre karakter idet Kristendommen også har noget at byde på i fremtidens religiøse multivers. Kristendommens forestillinger om næstekærlighed er langt mere avancerede end Buddhismens næsten depersonaliserede universalsympati og forståelse af hvad et individ er.
Det sidste vigtige aspekt i syntesen mellem Buddhisme og vestlige værdier er Wellness. I modsætning til mange ortodokse mediterende, såvel inden for Buddhismen som andre traditioner, så tror jeg på wellness. Ser man på i hvilken sammenhæng de oprindelige meditative kulturer opstod så ser man først og fremmest Indien. Indien har historisk set været så plaget af katastrofer at Meditation først og fremmest blev udviklet som en eskapistisk overlevelsesstrategi.
Vi her i Vesten har heroverfor opnået et overskud af velstand og sikkerhed for det enkelte individ der ikke har noget sidestykke i verdenshistorien. For os kan det faktisk godt betale sig at investere lidt lykke i det at være sat i en krop. Det behøver ikke nødvendigvis være ren lidelse som Buddhisterne og Hinduerne hævder. I denne sammenhæng er wellness en koncept der udtrykker den nye krops selvfortælling, en krop der meditativt er blevet kultiveret til at opleve et sted hvor man faktisk kan være lykkelig og tilpas.
|
|