I Indien læste læste jeg engang
for mange år siden i en lokal avis, at en baby undfanget på et hospital i New York
havde skreget:
Oh no!... not again!
Østens forestilling om, at menneskelivet
grundliggende er lidelse, skaber længsel efter at undslippe det.
Det gælder om at komme bort fra det anstrengende kropslige liv.
Dette kan man gøre ved at meditere sig ud af sin jordiske
eksistens.
Gennem en åndelig renselsesproces, hvor kroppens tørst efter
liv neutraliseres, transcenderes genfødslernes onde
gentagelse. Ånden er nu fri fra kropslig eksistens.
Derfor er det højeste menneskelige ideal at være fri fra ønsker. Det begærfri
menneske kan enddog triumfere over gud. I Puranaerne står der:
Der er intet guderne frygter mere end et menneske, der
ingenting ønsker.
Paradokset er, at ånden først kan blive fri fra kroppen, når
den har disciplineret kroppen til ikke længere at følge sine
naturgivne instinkter.
Usamtidige brudflader
Både i Østen og Vesten har der siden oldtiden været konflikter
mellem vor biologisk 'dyriske' natur og vor åndelige
ambitioner. Disse konflikter ser i
mit verdenhistoriske udsyn ud til at følge et bestemt mønster.
Vi bliver 'civiliseret' i bølger. Overgangen fra jæger
og
samlertilværelsen til landbrugsliv krævede en radikal
intensivering af evnen til selvkontrol. Transformationen fra agrart liv til
et imperieliv i
større byer fordrede igen en omskoling af vor adfærd.
Sådan kan man kronologisk fortsætte med historiske eksempler.
Især i brudfladerne mellem gamle og nye samfundsordner
har operativsystemerne i os været usamtidigt ude af takt.
Des ældre
biooperativsystemerne er, des vanskeligere har de det i
forandringstider. Ældre systemer er mere
ubevidste, og uden bevidsthed er forandring svær.
Dertil kommer, at de arkaiske dele af os blev gradvist skabt med
æoniske penselsstrøg, ganske fri fra de sidste 50.000 års
accelererende kulturforandringer.
I disse opbrudsfaser har den villige og visionære ånd og den
instinktplagede, liderlige,
frygtsomme og agressive krop stået over for hinanden som hund og
kat. Kun med anvendelsen af større doser sukkerbrød og pisk har
de arkaisk instinktprogrammerede systemer i os 'forstået' og trægt
indlært de nye adfærdskrav, som samfundsbevidstheden har dikteret.
Efter nogle generationer ser det ud til, at den nye kulturlige
adfærd bliver vanemæssigt indlejret som norm med det resultat, at krigen
mellem ånd og krop ender med en kortvarig våbenhvile.
En sådan
våbenhvile ser jeg i 60ernes sexuelle frigørelse. Den moderne
industricivilisation havde endelig fuldbyrdet sin opdragelse af
kroppen. Det var lykkedes at opdrætte en velfungerende industrikrop,
og det var nu tid til at slappe lidt af og give kroppen et
kødben at gnave på.
Ungdomsoprøret og hippiebevægelsen bragte dette øjeblik til fuld
udløsning, men fødte samtidig ud af sit skød en hippie, der
ville styrte samme kultur fra sin nærsanselige hedonisme ned i
et fjersanseligt antiklimaks. Det er i mine øjne ikke noget
tilfælde at Steve Jobs var både LSD-hippie og kontrolfreak. Kun
en sådan anakronisme var i stand til at skabe den afgrund, vi i
dag allesammen stirrer
fjernsanseligt fortabt ned i: smartphonen.
Den illusivt virtuelle civilisationsbølge
Vi står lige nu over for en civiliseringsbølge af så omfattende
karakter, at dens lige måske aldrig er set før. Denne gang
handler det om overgangen fra et industrisamfund til et
forandringsaccelererende højteknologisk kunstig intelligent
globalsamfund.
I dette virtualiserede fluxsamfund er der ikke længere behov for mænd
og maskuline værdier. Især
er redneck-manden dømt ude.
Den klassiske manderolle er, godt hjulpet på vej af
østrogenlignende stoffer og andre kemiske hjælpemidler overalt i vor hverdag,
og Svenske kvinder der tvinger deres drenge til at sidde ned på
toiletbrættet,
i frit
testosteronfald.
Den Amerikanske præsident Trump er set i denne sammenhæng en
grotesk og karrikeret udgave af tidligere tiders glorværdige industrielt
optimerede alfa-han. I en sidste krampetrækning har overvægtige
østrogenforvirrede Amerikanske
redneck-mænd i identitetskrise fået denne dødsstjerne
aktiveret. Det er
imidlertid usandsynligt, at old school mandetypen nogensinde igen får lov til at lede den 'frie'
verden.
For denne gang er krigen mellem ånden og kroppen også en krig
mellem kønnnene, en krig kvinderne og ånden vil vinde - desværre ikke
uden
collateral damage.
Endnu engang er paradokset, at ånden
tilsyneladende først kan blive fri fra kroppen, når
den har disciplineret kroppen til ikke længere at følge sine
naturgivne instinkter - nu med den tilføjelse, at kvinden ikke
kan blive fri fra manden, før han ikke længere følger sine
instinkter.
Både mænd og kvinder bliver i disse dage, hver på deres måde i
raketfart fremmedgjort fra deres kroppe. Cutting, anorexi og
kvinder, der i dagbladet Information skriver om, hvorledes de
blev traumatiserede, fordi en håndværker fløjtede efter dem -
alle fingre peger mod den primitive krop, der med dens ækle
begær i stigende grad truer den digitalt disinkarnerede krystalsjæl.
Kroppens liv er nærsanseligt.
Det er en sump af smag, lugt og følelser.
Bevidsthedens liv er
heroverfor fjernsanseligt
betragtende. I det nuværende forandringscenarie efterlades
kroppen i fortiden, mens bevidstheden halser ud i fremtiden. Fra
sin futuristisk fjernsanselige position kigger den skopofilisk tilbage på
den udueligt usamtidige
krop med alle dens urene kropsvæsker og hæslige begær.
Lacans,
den
Store Anden er gået amok i et rum, hvor selv et forkert
håndværkerblik kastet på en kvinde kan udløse en me-too.
Lad mig her på metaplan minde læseren og mig selv om, at alt
er såre godt. Fremtidens mænd og kvinder vil leve harmonisk
og ligeværdigt sammen og næsten uden kønspolaritet. Disruption
udvikler sig imidlertid ofte med hellig matematisk sikkerhed til
regulær krig. Det ser ikke kønt ud før efter, at røgen har lagt
sig.
Åndens Virtuelle realitet
Internettet, den digitale verden og højteknologien i det
hele taget udfolder et allestedsnærværende og ikke-kropsligt
bevidsthedsrum. Jeg har i dag masser af nære venner overalt på
kloden. Vore kroppe mødes aldrig eller kun sjældent. Vi lever i
et virtuelt åndeligt fællesskab, med større emotionel ladning og
tiltrækning end mødet med kroppe, der tilfældigvis lever tæt på.
Jeg elsker at føre lange dybe whatsapp-samtaler med min ven
Sanatan fra New Delhi. Min ven Justin fra Los Angeles kæmper med prostatakræft. Jeg ser
hans sørgmodige ansigt real-time på min smartphone og vores
samtaler gør os begge glade. Min kæreste bor i Prag. Det ville
ikke være muligt at have en kæreste i Prag og bo i København for
15 år siden. I dag er det hurtigere og billigere for mig at
flyve derned end at tage toget fra København til Kolding.
Tid og rum imploderer ind i vidunderteknikkens ormehuller.
Lægger mobilen og går til købmanden. Jeg smiler forlegent
og lader som om, jeg har travlt, da min overbo forsøger at
inddrage mig i en diskussion om den sidste udvikling i Vild
med Dans eller Den store Kagedyst.
(bare rolig - jeg har også venner her i
nærheden!)
Er den virtuelt talende videosekvens af
Justin
mindre virkelig end min overbos snik snak?
Det er i den sammenhæng interessant, at flere
indflydelsesrige personer, bl.a.
Elon Musk, med videnskabelig evidens i
ryggen er overbevist om, at den virkelighed vi lever i, er en
simulation. Den er faktisk ikke virkelig.
Den overordnede
tanke, der samler dette kapitel er, at den digitale verden vi
suges ind og i stigende grad lever i, er
kropsnegerende.
Grundlæggende behøver vi
a la Matrix ikke nogen krop for at være digitalt
opkoblede.
Derved kommer den mental-digitale åndsverden i sin anti-kropslighed til at gentage
en gammel Indisk virkelighedsforståelse:
Verden er en illusion
DET INDISKE 'FRIGØRELSES'PROJEKT
Når jeg, som ung rundet af 60ernes frihedsdrømme for over 40 år siden læste om middelalderens og oldtidens
indre kampe mellem sjæl og krop, så virkede det underligt
fremmed. For os unge var kroppens frigørelse lig med åndens og
omvendt. Paradoksalt nok ser jeg fra dette ståsted,
hvorledes historien i dag gentager sig selv. Kroppen og ånden er
igen på kollisionskurs.
Senere gennem mine ophold i Indien i 90erne
fik jeg indblik i en gammel
polaritet mellem krop og ånd, der i den Indiske
tidsmaskine havde overlevet i små isolerede lommer helt op til
idag. Her mødte jeg, langt fra turisternes ruter,
resterne af en åndelig kultur, der sansynligvis var tusinder af
år gammel.
I Indien fik jeg lejlighed til at
møde mennesker, hvis liv
var radikalt forskelligt fra alt, vi kan se i fjernsynet og
på nettet. På en måde var det som at møde aliens fra det ydre
rum.
At hente i vsten total ukendt software til min egen
virkeligheds- og bevidsthedskonstruktion hos disse mennesker
blev til en passion i adskillige år.
Selvom Indien i dag er hinduistisk, så kan man i beskrivelsen af
dets åndelige DNA ikke komme uden om Buddhismen. Indien var i
århundreder overvejende domineret af Buddhismen, der på mange
punkter er vidt forskellig fra Hinduismen.
Den statsbuddhistiske middevej
Buddhismen overtog, men rekonstruerede illusionsforestillingen i
begrebet samsara.
Buddhismen, som den kom til
udfoldelse i Indien under
Ashoka,
var et af verdens første forsøg på at konstruere en
massecivilisatorisk selvkontrol. Den blev til på den frugtbare
Gangesslette, der fra 700 f.Kr. oplevede en radikal økonomisk
fremgang, der ville vare i århundreder. Denne økonomiske opgang
var et resultat af opkomsten af verdens første transkulturelle
megacivilisation,
silkevejscivilisationen, der med sit net af bycivilisationer
som perler på snore forbandt 70% af verdens befolkning i
tiden mellem Buddhas og Kristi fødsel.
Den nye velstand satte Hinduismens feudale kastekultur på
kollisionskurs med de nye megabyers disruptive smeltedigler. For
storbyens stofskifte og langsdistancehandlen via sårbare silkeruter forudsatte,
at alle, uanset kaste, kultur, nationalitet og sprog kunne omgåes fredeligt
i frihed, lighed og broderskab.
Buddhismens leveregler kan i denne sammenhæng koges ned til
følgende twitter:
Opfør dig ordentligt - også over for mennesker, der
ikke tilhører din klan.
Det er derfor ikke noget tilfælde, at Ashoka, emperiesbuddhismens
grundlægger, placerede alle sine over 100.000 stupaer langs
handelsvejene og klostre i alle større byer. Hertil kom de
berømte Ashoka-søjler med næsten moderne moralske indskifter,
der blev opført nærmest som trafiklys i alle
karavanekrydspunkter. Ashoka oprettede verdens første
munkevæsen. Disse munkes opgave var ikke som de Hinduistiske
sadhuers at trække sig tilbage i huler i Himalaya for at søge
personlig frigørelse. Munkeinstitutioner blev en integral adfærdsregulerende del af handelsruternes langstrakte infrastrukturrelle
stofskifte. Her inspirerede munkenes, for alle synlige, demonstration af kroppe i negation af
begær silkevejscivilisationen til ikke-voldelig og nøjsom adfærd.
Buddhas første fire læresætninger giver i den sammenhæng næsten
alt for god samfundsøkonomisk mening: Der er lidelse - Lidelse
skyldes begær - begærets ophør er lidelsens ophør og endelig
den selvkontrollerende konklusion: Middelvejen er vejen til
Nirvana. Buddhismen lagde i den forstand et præventivt
mentalt beskyttende felt af åndelig selvkontrol ud over den
poliskultur, der som perler på en snor forbandt Østen med
Vesten. Ashokabuddhismens handelsimperiale mission var i et
krydsfelt mellem pan-religiøs opdragelse gennem munke som
rollemodeller og animistisk foketro a la Big Buddha is
watching you, med til at gøre folk mindre tilbøjelige til at
overfalde de sårbare handelsruter.
I dag er Buddhismen forsvundet fra Indien. Dens spirituelle dna
lever imidlertid videre.
I Indiens fattigste stat, Uttar Pradesh, er der selv den dag i
dag et socialt system, hvor hellige mænd, sadhuer,
i livslang
vandring for en tid bosætter sig i et landsbytempel. I templet
er der enten et hermetisk lukket rum eller et dybt hul gravet i
jorden, beregnet til den hellige mands oftest månedlange
meditationer. Landsbyen oplever det som en stor ære at få besøg
af sådanne sadhuer. De er nu sikre på at få regn til deres
afgrøder. I tilfælde af at karma har bestemt, at det
alligevel ikke skal
regne, har sadhuens liv en anden vigtig lære til landsbyboerne:
Vi lever i sult og nøjsomhed, men se den hellige mand
i hullet! Han er
lykkelig, men har endnu mindre end os.
For den fattige bonde og hans familie er det inspirerende at se, hvorledes smerten over det man ikke har, forvandles af hvordan man tar' det. Derfor er det først og fremmest de fattigste mennesker der giver almisser til Indiens vandrende munke, sadhuerne. De
minder nemlig den fattige om, hvor værdigt man kan leve selv uden tøj på kroppen. Faktisk må jeg indrømme at min respekt for Indiens fattige er meget stor. Jeg har ikke noget andet sted i verden mødt en så værdig fattigdomskultur.
For når mennesket i os græder over, hvad det har mistet,
så ler ånden over, hvad den har fundet.
Jeg ved at det er et farligt synspunkt jeg fremfører her. Indiens ekstremt fattige underklasse er på en måde mere lykkelig end den ofte selvfede nyrige Indiske middelklasse, ja selv lykkeligere end os her i vesten.
(Dette gælder dog kun for fattige på landet og ikke for byernes
fattige) For åndeligt set er de os på en måde overlegne. De har set indad i forsagelse og her overvundet de dyriske instinkter og følelser der udløses af sult, elendighed og social og kastemæssig undertrykkelse af værste karakter.
Hvor var Capt. Lal Chand?
Intet sted er forestillingen om at livet er en illusion mere
udtalt end i de Indiske åndelige traditioners forhold til
kroppen.
Hvor vi i det sækulære vesten kalder ånden for en illusion
eftersom den ikke kan måles og vejes, så kalder Indien den
fysiske verden for en illusion.
En udbredt meditationsteknik er at gentage uendeligt:
Jeg er
ikke kroppen.
I 1995 boede jeg et lille års tid i Nordindien i en Ashram langt fra de new age spirituelle hovedfærdselsårer.
I de næste 6 år vendte jeg med jævne mellemrum tibage til dette
sted. Her havde jeg lejlighed til gennem længere tid at være sammen med mennesker, som hver på deres unikke måde havde viet deres liv til Meditation. En af dem var Kaptajn Lal Chand som havde kæmpet i 2. Verdenskrig på Englændernes side samtidig med at han udelukkende i Meditation fokuserede på bevidsthedens totale frigørelse.

Lal Chand som 90 årig |
|
I de ofte lange samtaler jeg havde med ham,
hævdede han, at hans bevidsthed i den periode var så frigjort
fra kroppen, at han ikke havde den fjerneste ide om, hvad den
foretog sig under krigen. Da han efter et par år igen lod sin
bevidsthed stige ned i kroppen og sansernes verden, fandt han
sig selv udstyret med en Engelsk fortjenstmedalje for tapperhed
for sin krigsindsats. Gennem en periode på næsten tre år havde
han som en søvngænger været ren sovende opmærksomhed på
autopilot, mens hans bevidsthed kun var klar over bevidsthed som
to spejle, der ikke spejlede andet end sig selv.
Eksemplerne på denne adskillelse mellem krop og ånd er
mangfoldige i Indien.
Kun i bevidsthed er vi vågne. I opmærksomhedens
ældre og mere dyriske operativsystemer sover eller halvsover vi.
Vi er imidlertid i opmærksomhedens reflektoriske søvngængertilstande faktisk i stand til at udføre de fleste hverdagsopgaver, herunder tilsyneladende at vinde en engelsk tapperhedsmedalje.
Kaptajn Lal Chand havde dog næppe i denne periode været i stand
til at tænke nye kreative og usædvanlige tanker eller indlære ny
adfærd.
Lal Chands ekstreme liv tjener til tydeliggørelse af, hvor langt
bevidstheden faktisk er i stand til at fjerne sig fra kroppen.
Lal Chand var her i Punjab, langt fra alfarvej, imidlertid ikke noget enkeltstående tilfælde.
En forbavsende ting var at disse åndelige oldinge, jeg mødte her i
Hoshiarpur i 95 - på trods af det faktum at de i mere eller
mindre grad havde trukket deres bevidsthed 'op' og ud af
kroppen, så de som Lal Chand, forbavsende lykkelige og sunde
ud. Deres reflekser var hurtige som hos unge mennesker. De var
overraskende, vittige og fulde af flydende intelligens.
Jeg har faktisk aldrig set noget lignende andre steder i verden.
Den stinkende Stationsforstander
Ligesom jeg nu var kommet frem til den konklusion, at alle disse
superoldinge var venlige, mødte jeg
Stationsforstanderen.
Efter et besøg hos
The
Station Master, som han blev kaldt, omfavnede jeg ham som en
spontan tak for det åndeligt inspirerende, men rystende besøg. Vismanden, reagerede på min omfavnelse
med følgende sarkasme:
Hvorfor omfavner denne mand denne krop?
Min kone siger, at den stinker!
Mit
forsøg på at give vismanden et knus ansporede ham til en yderligere svada mod
mig. 'Jeg var den stereotype vesterlænding, der i den grad var tilbøjelig til give
efter for min i virkeligheden ikke-eksisterende krops nonsens!'

The Station Master
Mere
om ham her |
Ja, faktisk så han helst, at jeg ikke besøgte ham igen.
Det
ville være spild af tid, både for mig og ham. Han henvendte sig
irriteret til Bhaharadwaj, som
havde taget mig med herhen: Hvorfor bringer du alle disse useriøse fok
hen til mig? Og hvorfor bliver du øvrigt selv ved med at komme her? Ved du
ikke at Gud også er i gaden udenfor?
Station Master sad i den hede førmonsuntid i et lille lufttæt
klaustrofobisk rum uden at tænde for casablankamøllen. Da jeg spurgte, om vi
ikke kunne sætte viften i gang, hånede han mig igen for at være en slave
af
kroppens jagt efter behag.
|
Han sad med korslagte ben på sin spartanske seng i sit lille kvælende varme
og mørke rum. Her i havde han siddet de sidste tolv år næsten uden at
flytte sig. Station Master bad mig komme helt hen til hans seng. Han fik fat
i min arm og trak mig med overraskende styrke helt ind foran sig, så vore
ansigter næsten rørte hinanden. Jeg indåndede den søde, næsten rådne
svedlugt fra hans krop.
Har du et spørgsmål? Hvis ikke, er det bedre at du går nu!
Uden at vente på mit eventuelle spørgsmål fortsatte han:
Du må vælge. Der er ikke nogen mellemvej. Der er enten
denne verden eller GUD!
Han tog nu en kniv frem og fægtede med den foran mit ansigt.
Derefter rettede han ryggen op og placerede kniven med æggen ind mod sit adamsæble.
Jeg sad i lotusstilling med denne kniv foran min strube i ti år! Jeg sagde: Oh kropsind! (bodymind) Hvis du forsøger at friste mig med dit illusive spind af tanker og begær så bruger jeg kniven!!
 |
Station
Master er et af de mest intense mennesker, jeg har mødt i mit liv.
Hans krop var så mager og furet af ælde, at den så mere død end levende ud,
altimens hans næsten blinde øjne brændte som projektører. Jeg tog nogle billeder af ham, men han opdagede blitzen med sine halvblinde øjne og truede mig med ulykke, hvis jeg nogensinde offentliggjorde billederne.
Jeg vaklede ud i lyset igen, halvt forbandet og halvt svævende i en bevidsthedsboble af klarhed. Jeg besøgte ham aldrig igen, men
mindes ham som et af de mennesker, der har rystet og inspireret mig mest.
Station Master havde faktisk fornægtet kroppen i en sådan grad, at han
så sig selv som hinsides enhver dualitet. |
Selv om han ikke så sig selv som en del af en eksisterende tradition, så mindede hans udtalelser mig om
den Indiske Advaita
Vedanta-filosofi, der hævder at kun DET, lig med det
åndelige selv, eksisterer. Dualismen bliver her så ekstrem, at den bliver til monisme.
Jeg kom til at tænke på den Indiske Advaita traditions måske
fornemste repræsentant, Ramana Maharshi. Han kaldte
verden for en sygdom og kroppens liv for en sygdom i sygdommen.
Kroppen er set som illusion i illusionen en dobbelt illusion.
Station Master var bestemt på bølgelængde med dette synspunkt.
Selv må jeg sige, at jeg skal have en ordentlig dosis DMT for at kalibrere
disse bevidsthedstilstande.
Ramana sad i årevis i den meditative trance Inderne kalder for
God-intoxication.
Senere sagde han om denne periode.
Nogle gange, når jeg åbnede øjnene gik
solen op. Andre gange gik den ned.
I den indiske optik skal kroppen med alle dens længsler og begær negeres, for at sjælen kan blive fri. Vi finder spor af den samme tankegang i vesten, især i kirkefaderen Augustin af Hippos livssyn. Blot har Inderne altid været
langt mere radikale, når det drejede sig om fornægtelse af kroppens liv.
Diogenes i kostalden I Indien er den illusive virkelighed symbolsk gengivet i gudinden Maya. Hun spinder sit net af drøm ud over mennesket.
I Hoshiarpur besøgte jeg også en eneboer, som havde skiftet sin hule i
Himalaya ud med en betonkostald midt inde i byen Hoshiarpur. Her sad
hermitten nu med et saligt smil
med lukkede øjne i den usunde luft af frisk opført beton og komøg i en bås på noget halm sammen med køer og bøfler.
Dette var forhold ingen dansk landko med respekt for sig selv ville have accepteret. Jeg kom til at tænke på Alexanders møde med Diogenes i tønden, ikke i den forstand at mit liv i øvrigt er sammenligneligt med Alexanders, men på grund af den
værdighed eneboeren udstrålede siddende i sin bås. Flyt dig! sagde Diogenes til Alexander... For jeg har forsaget mere end du har erobret.
Jeg spurgte hermitten, hvorfor han havde skiftet den smukke åbne
himalayanatur ud med køers selskab i dette lille mørke rum. Hans svar var, at det ikke betød noget eftersom verden alligevel var en illusion.
Hvad du ser er Maya, sagde vismanden til mig fra sin bås.
Bland ikke virkeligheden ind i, hvad du ser her.
Bevidstheden alene eksisterer!
Overalt i Indien, fra Kanya Kumari i Syd til Gangesflodens i Himalayabjergene, finder man folkefortællinger, digte og filosofiske skrifter, der alle som tema har livets ubestandighed og foranderlighed. Moralen er: knyt dig ikke til din kone, dine børn, dit hus, i videre forstand til dit liv, for før du ser dig om, så er det
hele forbi. Giv slip på livet før det giver slip på dig. Livet er flygtigt som en dugdråbe om morgenen. Argumentet i disse belæringer om verdens illusive natur er, at alt som forandrer sig ikke er virkeligt. Kun det der er uforanderligt er virkeligt. Ud fra denne argumentation er det klart at ingen fænomener i tid og rum kan være virkelige.
Selvets, bevidsthedens allestednærværende perspektiv fremstilles heroverfor i sin tidløshed og uforanderlighed som den eneste virkelighed. Inderne kalder denne tidløse, uforanderlige tilstand for Brahman, eller Selvet. Kun Brahman er for brahminerne virkeligt. Brahman er defineret som bevidstheden i sig selv.
Ikke at være sjæleligt afhængig af kropslig komfort har i Indien udviklet
sig så langt ud, at selve demonstrationen af kontrol over kroppen bliver et
middel, hvorigennem man viser sin styrke, sin overlegenhed, ja selv i
forhold til gud. Kropskontrol kammer her over i kropsforagt. Sadhuen, den vandrende hellige mand, hvis hånd vi ser på nedenstående billede, tilhører en sekt, som bliver ved med at holde armen oppe, dag og nat, indtil armens blodtilførsel stopper og den visner
og falder af.

Ung mand med løftet arm i Rishikesh, Nordindien - 2006
ILLUSIONEN SOM OVERLEVELSESSVAR PÅ KATASTROFER
Kulturers formes
af deres møde med katastrofen.
Hvordan tackler et lands indbyggere
fattigdom, sult, sygdom og krig?
Intet land, måske bortset fra Rusland, har mig bekendt været
udsat for så mange regelmæssigt tilbagevendende katastrofer som
det Indiske samfund. I Europa har vi haft pesten i 1300-tallet
og 30-årskrigene. I Indien har monsunen slået fejl omtrent hvert
tiende år de sidste to tusind år og skabt katastrofer i en grad
vi i vesten slet ikke har kendt til.
Der er genetikere, der mener, at Inderne på grund af historisk
tilbagevendende sultkatastrofer har udviklet et specielt overlevelsesgen
der gør, at de kan leve længere end nogen anden race uden mad. Til gengæld
kan de så ikke tåle det nye velnærede middelklasseliv. Hvert tredie diabetes
tilfælde i verden er en Inder. Inderne har verdensrekord i hjertesygdomme,
især hos helt unge mennesker. Sultgenet stiller sig i vejen for den
nyindiske forbrugsfest i deres gode mad.
Tankevækkende i denne sammenhæng er det, at Indien er det
eneste 'civiliserede' land, hvor man i større historiske prioder har tyet til
organiseret
menneskeæderi for at overleve. Forældre har spist deres børn og
omvendt for at overleve.
Når jeg holder denne historiske evidens frem for
Indere, fornægter de det naturligvis. I den store sultkatastrofe
i 1631, der parakdoksalt skete året før Shah Jehan påbegyndte
konstruktionen af det, set i kontrasten til hans millionvis af
undersåtter uden tøj på kroppen, vulgært overdådige Taj Mahal,
foregik der i følge flere Europæiske rejsende i Indien
organiseret salg af menneskekød i de større byer.
At lidelse og sult er intimt forbundne ses helt tilbage til de mere end
2000 år gamle Buddhistiske
Jatakafortællinger, der gang på gang
stiller den tomme mave op over for den moralsk rigtige handling.
I fortællingen Utaknemmlighed Straffet er vi sogar
vidne til vi en
Bodhisattva, der er med til at spise sine
brødres koner for at overleve.
De sidst rester af denne menneskeæderkultur finder i hos Agorierne, som den
dag i dag kan findes i byer som varanasi hvor de lever på kirkegårde og
rituelt spiser kød fra de afdøde for derigennem at demonstrere at verden er
en illusion.
En 'agorsik'
forklaring på konstruktionen af den Indiske illusionsteologi ligger lige for. I en katastrofisk kultur kan
det ikke betale sig at investere livvsenergi i et kropsligt
'jordisk' liv.
Den indiske kultur har som overlevelsessvar i
stedet
specialiseret sig i at frigøre bevidstheden fra kroppen. Ånden alene eksisterer - for kroppen er alligevel væk før
dugdråberne om morgenen er fordampet fra livets skrøbelige siv.
KASTESYSTEMETS FRAGMENTERING
Katastroferne alene forklarer imidlertid ikke hele billedet. En
anden vigtig faktor er det Indiske kastesystem.
Indien var (og er stadig) med dets kastesystem en af verdens mest fragmenterede kulturer. Selv de fire grundkaster er opdelt i flere hundrede subkaster.
Da den muslimske afghanotyrk Muhammad Gori i 1192 stod foran Lahores byporte ved solnedgangstid og iagttog sine fjenders hær, måtte han undrende spørge sine militære rådgivere: Hvorfor er der så mange små bål?
Hans rådgivere svarede: Det er køkkenbål, for der laves mad nu.
Men hvorfor i alverden er der så mange små bål i stedet for nogle få store som hos os?
Det er fordi Hinduerne er opdelt i kaster. Disse kaster kan og vil ikke spise sammen.
Muhammed Gori smilede og sagde. Så har jeg vundet krigen! For kan man ikke spise sammen, kan man heller ikke slås sammen. En krigerkultur må nødvendigvis være monoteistisk for effektivt gennem
'kirker' og kanoner at kunne udvide sit forretningsimperie.
I Indien lægger kastesystemet sig ind som en ekstra
fragmentering
af et i forvejen stærkt opdelt klassesamfund. Det oprindelige ord for kaste er varna, hvilket betyder farve. Kastesystemet er en form for avanceret apartheid,
der har vanskeliggjort dynamisk social forandring i en grad, der er ukendt i Europa.
Indien blev et ta' selvbord for invasorer. På grund af den sociale hyperfragmentering kunne Inderne ikke holde krudtet tørt.
Kastesystemets ekstreme overopdeling af befolkningen gjorde det umuligt at
mobilisere et fælles overlevelsessvar over for både krig og omskifteligt
vejrlig.
Katastrofer kan kun løftes i solidaritet og fællesskab.
Når man i den grad
er blevet ramt af hungersnød og/eller invasionshære
udefra uden at være i stand til at mobilisere et adekvat
overlevelsessvar, så giver det god mening at vælge at se verden som et
lidelsesfyldt sted, hvor det at blive genfødt ikke er en
velsignelse, men derimod en forbandelse det gælder om at
undslippe. Det Indiske overlevelsessvar er tydeligt selv den dag i dag. Det hedder: mig først! og kan iagtages i enhver indisk kø, selv i internationale lufthavne, hvor jeg hvis jeg selv står i samme kø skal tage mig i agt for at blive snigløbet, selv af respektable indiske damer på min egen alder. Selv i det moderne indien kan man se den illusive overlevelsesstrategi afspejlet i det flegmatiske hinduansigt man som en fraktal møder igen og igen på sin vej gennem masserne. Dette ansigt synes ordløst at sige: når lusingen rammer uventet næste gang, gør det ikke så meget... jeg er jo ikke rigtig til stede, for hvorfor skulle jeg være det her i denne illusoriske verden.
Tilbage er en verden man ikke rigtig behøver at rydde op i -
Hvorfor skulle man dog gøre det?
Tyggegummi og ikke tilstedeværelse
På vej til Indien i 1992. Kun med Air India kan man opleve at en toiletdør hænger og dingler i ét hængsel. Tilbage på min plads glider mit blik nervøst undersøgende ud til jetmotoren på vingen. Både motor og vinge sad heldigvis hvor de skulle. Mon Air Indias mekaniskere havde lånt en bolt fra toiletdøren til at holde motoren på plads? Indien er fuld af her og nu hovsaløsninger. Jeg kalder dem tyggegummiløsninger, døbt efter en oplevelse af hvordan el-ledninger under mit TVskab på hotellet var 'fixet' med en stor klat tyggegummi. Med denne tyggegummiklat i fingrene og de bare fødder på marmorgulvet fik jeg oplyst som en pære en af mine helt store åndelige oplevelser.
På det femstjernede hotel Clarks i Varanasi, faldt hanen til det varme vand
af i mit febrilske forsøg på at skruede på den stående under bruseren. I et
andet femstjernet hotel kom der skoldende varmt vand ud af begge haner i
karbadet. Det er ikke første gang at dørhåndtag, stikkontakter og vandhaner
falder af, når jeg rører dem her i dette vidunderligt eventyrlige land fuld
af drømme og illuioner. Engang på en motorcykeltur i Sydindien syede en skrædder nogle knapper i min nye indiske skjorte, der allerede efter en måneds brug var klar til indlæggelse. Skrædderen sang sange til ære for sin
Gud, mens han pegede ind i himmerrigets nåleøje. Da jeg fik skjorten tilbage, opdagede jeg, at de nye knapper sad på den forkerte side af skjorten!
En skrædder!!! Nu stopper festen.
Alle disse vidunderlige håndværkspræstationer er lavet af den
samme illusive Inder, der ikke rigtig ser nogen idé i at være til stede her i verden, dels fordi verden er en illusion, dels fordi han er foragtet netop fordi han laver håndens arbejde. Han kan derfor naturligvis heller ikke rigtig tage ansvar for kvaliteten af sit håndværk.
Hvis man ser verden som Maya,
så bliver den til Maya.
I al sit fravær af tilstedeværelse i form af nymalede husfacader, gode asfalterede veje og elforsyning uden strømafbrydelser har Indien faktisk fundet en charmerende løsning. Den hedder ro - stoisk ro og accept af enhver situation. Den er udsprunget af illusionsideen i forening med den skæbnetro der gør det enkelte individ 'karmisk' ansvarligt for alle detaljer og begivenheder i livet. Nedenstående billede tog jeg, mens jeg sad fast i en trafikprop i new Delhi. Læg mærke til den værdige fred den tilsyneladende tilfældige komposition af mennesker i billedet udstråler.
 Intet sted viser tidløsheden sig så tydeligt som i en traffikprop i New Delhi. Her en gruppe cykelrishaws i cyklonens stille centrum.
Vishnu - opretholderen af universets balance
Var i 1989 vidne til et forbløffende Vishnuritual i Sydindien. En tonstung statue af guden Vishnu bæres rundt på to lange, armtykke bærestænger. To statuer i mindre størrelse er med på vognen som Vishnus koner. Ti svedende og stønnende mænd kæmper for at holde fodfæstet under stengudens vægt. Vihsnu, Laksmi og Mahadevi er prægtigt klædte dukker med masker lavet af flere kilo rent guld. På hovedet bærer de store tunge guldkroner. Foran hele processionen går en landbetjent i fuld uniform med en trukket stav. Et alvorligt ansigt bag en hævet knippel i en ekstatisk menneskemængde vogter over den kostbare gud. De ti bærere og deres guddommelige byrde slingrer nu rundt om ritualets og universets centrum, en stor stensøjle der er en gengivelse af guden Shivas avlende fallos. I loftet hænger de de talrige kulørte lampers elektriske ledninger og slasker ned. Når processionen går ind under el-ledningerne, er guldkronerne på guderne ved at blive raget ned og hver gang må de ti bærere under de største anstrengelser bukke sig helt i knæ for at undgå dem. Nogle gange er Guderne tæt på at styrte. Musikken akkompagnerer dramatisk hver gang ledningerne nærmer sig. Det virker nærmest som om Inderne synes,
at det er sjovt. Det er også lidt morsomt at tænke på, at det netop er guden Vishnus opgave at sørge for at balancen her i universet opretholdes - og her slingrer han faretruende rundt i sit eget tempel. De lavthængende ledninger accepteres af tilbederne som guddommelige forhindringer, som hellige indiske (bil)køer på vejen. Ingen,
udover mig, tænker på, at det ville være enkelt at hæve ledningerne en smule.
 El-ledninger i Main Bazar New Delhi
Mit vesterlandske skolede sind glemmer helt det smukke ritual i irritationen og forbavselsen over at ingen tilsyneladende har fået den samme tanke som mig: Så få dog for f..... hevet de ledninger op på plads!! Det tager kun en skammel og to minutters arbejde. Da jeg boede i Luck Now i 94 fældede nogle Indere et træ, så det faldt ud på vejen ud for det hus jeg boede til leje i. Her lå det i månedsvis, uden at nogen gjorde mine til at fjerne det selv om det var årsag til traffikkøer i myldretiden og en del mindre traffikuheld især efter mørkets frembrud. Hvorfor slæber ingen træet ind til siden? Hvorfor fjernede jeg ikke træet selv? Det ville ha´ kostet 10 minutters arbejde. Men jeg var allerede blevet en del af den flegmatiske ro der flyder med eller uden om det som er uden at ændre det.

Jeg fik ikke taget et foto af det fældede
træ uden for mit hus i Indira Nagar, Lucknow i 94.
Til gengæld fik jeg taget dette billede nogle år senere.
For retfærdighedens skyld, skal det nævnes at den nye gennem
de sidste 30 år fremvoksede Indiske middelklasse ikke længere anskuer i det
mindste deres egen verden som en illusion. De er lige så meget til stede i
den såkaldt materialistiske 'virkelighed' som resten af verdens af Mc Donald
udformede quarter pounder-mennesker. Den Indiske middelklasse opløser
på en måde kastesystemet, men skaber samtidig en ny kaste, pengekasten, der
anser sig selv for virkelighed, men stadig har et illusivt forhold til
verden, når det kommer til evnen til at ignorere den massive fattigdom, der
stadig lever på den anden side af deres husmure.
Kulturelle (u)vaner dør ikke, men genfødes i nye former. |
God enjoys himself in all things.
Meister Eckhart
Real knowledge, even in this body,
is intrinsically so delightful
that the sum total of created things
is nothing to the joys of pure perception.
Meister Eckhart
God's delights so in this likeness that
he pours out his whole nature,
his whole substance into it, in his own self.
The joy and satisfaction of it are ineffable.
It is like a horse turned loose
in a lush meadow giving vent to his
horse-nature by galloping full-tilt about the field:
he enjoys it, and it is his nature.
Meister Eckhart
Oh Friend! Understand
The body is like the ocean
Rich with hidden treasures.
Open its innermost chamber
and light its lamp
Mirabai
Bevidsthedens rejse ind kroppens mørke
Først en kort opsamling.
Det foregående kapitel handlede om den
gamle østlige frigørelsesrejse fra jeg'et og kroppen. Buddhas finger pegede for
over to tusind år siden på månen og ikke på jorden. Verden blev set som et
illusorisk og lidelsesfyldt sted. Silkeruternes østlige oldtidsmenneske længtes
efter at blive fri fra sig selv og sin lidelse. Ånden måtte frigøre sig fra
verdens sumpede krop for at realisere sig selv. Den samme tendens kan ses i de
Kristne traditioner, men intet sted har ånd og krop stået så stejlt over for
hinanden som i Indien.
Antikkens menneske havde al mulig grund til at flygte fra kroppen. Frihed
fra
jeget, fra den kropslige eksistens gav god mening,
for kun de færreste blev ret meget mere end 40 år gamle og ingen kunne vide sig
sikre på, hvad morgendagen ville bringe af krig, katastrofer, sult og sygdom.
Risikoen for en voldelig død var ekstremt høj. At anskue verden som en illusion
var derfor en adekvat overlevelsesstrategi og det især i et Indien, der på grund
af ofte svigtende monsuner og et alt for kasteopdelt samfund aldrig kunne finde
ud af at løfte udfordringer i fællesskab. Inderne udviklede derfor Meditation
som en anti-kropslig overlevelsesløsning i et grundliggende overfragmenteret,
dysfunktionelt samfund. Logikken i, Hvad udad tabes skal indad vindes,
var drivkraften bag denne Indiske Meditationspraksis, der førte til en form
åndelig frigørelse gennem fremmedgørelse fra kroppens liv.
DEN ILLUSORISKE ILLUSION
Ikke sjældent hører jeg personer, der mediterer, hævde,
at verden er en illusion. Ingenting eksisterer i virkeligheden er et tidstypisk
udsagn anvendt på New Age-kulturens især
Vedantisk inspirerede scener. Her er illusionsfilosofien ikke længere blot en kulturkritik af
vor overfladiske samtid bestående af sofakartofler og realitystjerner. Her omfatter illusionen alle bevægelige dele af tid og rum!
Her ses selve det levede liv som en illusion.
Jeg har også selv sagt og 'ment', at verden er illusorisk. Mit spørgsmål er
nu:
Hvorfor har jeg egentligt sagt det?
I mine 40 år som Mediterende har jeg observeret, hvorledes især de usynlige
dele af den ideologi, der fulgte med Meditationens set og setting,
umærkeligt har været med til at forme min opfattelse af virkeligheden i det
hele taget. Alle de
små
næsten usynlige ting vi gentager i årevis er med til at skabe det
landkort, der både viser os vej i livet og hvor vi hører hjemme. For alle
ting fra mikro til makroplan er information.
Selv de mindste uoverensstemmelser mellem dette kort og vor
'kernepersonlighed' vil før eller siden
skabe forhindringer for os på vor spirituelle vej. Hvis ikke der er
informations-synkronisitet mellem det allermindste og det allerstørste i os,
så vil vi på sigt opleve langsomt at gå i stå.
Hvad livet på New Age scenen har lært mig er, at jeg
alt alt for ofte har overtaget og bygget mit liv på 'sandheder' udefra, der
slap ind i mit system uden først at blive grundigt eksamineret. Jeg overtog
i min blinde og naive autoritetstro kritikløst religiøse eller såkaldt
'videnskabelige' grundforestillinger udefra og opdagede først lang tid efter,
at jeg var fuld af ufordøjede ord, der ikke rigtig var mine egne.
Det er mit mål her, at trække disse udefrakommende forstillinger ud i lyset med en pincet for at undersøge dem nærmere. Min
Meditation skal under skalpellen for at blive dissekeret ned i de mindste detaljer. Kun de kulturfremmede informationer,
der har bestået det vidunderlige intellekts kritiske prøve, får lov til at passere hjernebarrieren og blive til en del af
det nye åndelige DNA.
Så jeg gentager spørgsmålet:
Hvad betyder det egentlig, at verden er en illusion?
Er det overhovedet hensigtsmæssigt at se det, der er foran ens næse, som illusorisk?
Jeg kan med udgangspunkt i egne indre oplevelser bekræfte, at der
findes et galaktisk perspektiv, hvor 'man' så at sige føres ud af det trygge
egos beskyttende kropsmure, stiger op over tage, byer, lande og føres videre så langt ud, at først denne klode vi kalder jorden, dernæst solsystemet og til sidst galakserne ikke synes større end et molekyle i et støvkorn. Herudefra er vort lille
foranderlige liv aldeles betydningsløst og i den forstand en illusion.
Mindre kan også gøre det. Mange vil sikkert nikke genkendende til øjeblikke i Meditation, så stille og dybe, at mange af de ønsker, gøremål eller problemer,
der før syntes betydningsfulde, nu synes ikke-eksisterende.
Det skulle imidlertid nu stå klart, at jeg nu ikke længere er sikker på den absolutte sandhedsværdi i
forståelsen af verden som en illusion.
Har vi virkelig fået en krop og en verden for at forlade dem til fordel for et depersonaliseret åndsperspektiv? Så vidt jeg kan se, skabes en selvforstærkende ring af følgeslutninger i forholdet mellem illusion og ikke-tilknytning: Vi forlader verden, fordi den er en illusion. Når vi forlader verden, bliver den til en illusion.
Den åndelige ivrighed efter at kalde vort kropslige liv for en illusion gør mig derfor mistænksom. Hvad er motivet for denne nedprioritering af kropstid i rum?
Det filosofiske argument er, at alt, hvad der ændrer sig, er illusorisk. I
dag er du sund og rask. I morgen er du alvorligt syg. I dag elsker din kone
dig. I morgen har hun forladt dig.
Knyt dig ikke til livet, for det er samsara, foranderligt, og det
foranderlige skaber lidelse. Knyt dig derfor til det uforanderlige i form af
Evigheden, Gud, Selvet, Ånden, Nirvana, Urgrunden eller Bevidstheden. For kun det
uforanderlige kan betragtes som virkeligt.
Nu er mit spørgsmål. Holder den Indiske følgeslutning, at
'noget' ikke eksisterer, fordi 'det' forandrer sig?
Kunne dette argument mon i virkeligheden dække over manglende lyst til at leve livets lusinger?
Hvorfor er det egentligt så frygteligt at lide? Hvorfor ikke i stedet se det
som en integral del af et
foranderligt, men vidunderligt liv mellem solskin og skyer? Jeg
tillader mig derfor at
se det illusive livssyn som et muligt udtryk for virkelighedsflugt.
For hvorfor har vi fået en krop, hvis hele spillet blot går ud på at forlade
den? At se verden som en illusion gør det lettere at løbe fra det eksistentielle ansvar over for det som er... her og nu ... lige foran næsen. At kalde noget for illusivt er det samme som at nedprioritere værdien af det. Lidelse er lettere at 'overleve', når det blot alligevel er en illusion.
Jeg kalder det frigørelse gennem fremmedgørelse.
DEPERSONALISERING SOM OVERLEVELSESSTRATEGI
Selve ideen om, at verden er en illusion
i den forstand, at den ikke altid er, hvad den giver sig ud for, er i sig
selv en vidunderlig filosofisk og erkendelsesmæssig opdagelse.
De nye videnskabeligt funderede tanker om, at
verden i virkeligheden
er en simulation er epokegørende.
Jeg ser det ikke som noget tilfælde, at den vestlige verdens elite netop i
disse tider begynder at genopdage illusionen i form af simulationsversionen. For som nævnt i
starten af dette kapitel, så er kroppen og ånden igen på krigsstien.
Den illusive filosofi kan, så længe den blot stiller kritisk
tvivlende spørgsmål til den fadølseksistens, som vi automatisk antager for
givet, have potentiale til at udvikle frihedsteologi.
Problemet opstår først, når denne filosofi bliver til norm, et
dogme, en uanfægtet og uigennemtænkt grundantagelse, hvorpå så resten af
eksistensens fortælling konstrueres, en fortælling der oftest praktiserer,
hvad Buddha ville kalde tørst efter liv.
Det spirituelle by-pass
En japansk zenmunk holdt et foredrag om Meditation på den øverste etage i et højhus i Tokio. Pludselig fik et mindre jordskælv bygningen til at svaje faretruende. Folk fik panisk travlt med at komme ud af bygningen. Kun zenmesteren blev siddende tilbage. Da jordskælvet var ovre kom publikum tilbage til foredragssalen hvor zenmesteren sad ubevægelig i ophøjet ro med lukkede øjne. Da folk spurgte ham, hvorfor han ikke også var flygtet, svarede han:
Mens I flygtede ud, så flygtede jeg ind.
I Meditation lader man verden være verden og tilpasser sig i stedet.
Det kolossale frihedspotentiale i denne 'flugt' er svimlende og
ærefrygtindgydende.
Frigørelse gennem fremmedgørelse
Alt er imidlertid et spørgsmål om balance. I mange år af mit yngre liv
flygtede jeg ind, hver gang jeg havde problemer i mit ydre liv. Når jeg
havde problemer med en kæreste, så flygtede jeg ind i Jeg er ikke kroppen-Meditation.
Var det en god ide? Næppe... Problemerne forsvandt ikke ved, at jeg
praktiserede strudsemeditation. Tværtimod gik der mange års kostbar tid,
hvor jeg i stedet kunne have lært at navigere livets drilske malstrømme
som menneske. I valgte jeg i perioder med ondt i livet at depersonalisere mig selv til ren ånd.
Jeg har i løbet af mit liv set denne overlevesestrategi anvendt utallige gange
af moderne vestligt konditionerede mennesker.
For mennesker med ondt i sindet og dagliglivet er det alt for fristende at genbruge
eller måske misbruge gammel østlig åndelig DNA til at frigøre sig gennem
fremmedgørelse.
NEW AGE - Illusion eller
Ferrari?
New Age organisationerne vokser i dag videre ud fra Østens
religiøse DNA i den forstand, at
de fleste moderne meditationsretninger i sig stadig i en eller
anden form har Buddhismens eller Hinduismens
oldindiske trang til at komme væk fra den besværlige
eksistens som menneske. Samtidig markedsføres
kroppens lykkedrømme på en sådan måde, at det kan være svært at finde ud af, om projektet
drejer sig om welness eller negation af det jordiske liv. Alle mulige
efterkonstruktioner forsøger forvirret at finde vej i et
landskab, hvor man det ene øjeblik skal hæve sig op over den
illusionære krop og følgeligt ikke tager egolivet seriøst
og det næste øjeblik gør alt for, at kroppen skal føle sig
ekstra godt tilpas ved hjælp af terapi, massage, personlig
udvikling, tantra, mindfulness og lækre restaurantbesøg.
Hertil kommer den Amerikanske drøm om, hvorledes mindfull og positiv tænkning er
vejen til den Ferari du altid drømte om.
Et arsenal af popsmarte levebrødsguruer snikker og snakker, men lige lidt nytter
det. For selve fundamentet, som kun sjældent stilles spørgsmål
til, er gammelt og
vaklende, især hvis det skal understøtte en drøm om materiel
succes. Lad mig understrege at der i og for sig ikke er noget galt i at ønske
sig en Ferari. Det er det selve det meditative kultursoftwares inkonsistens, der
er problemet.
Hvorfor?
Min Gadget-Guru Steve Jobs blev ved med at spørge folk, der
arbejdede i forskellige forretningsorganisationer:
Hvorfor gør I
som I gør? Ingen kunne rigtig svare på det. Det
eneste svar var: Vi gør som vi plejer, som vi har fået besked
på. Steve Jobs havde
nok vågenhed til at
genemskue rutinesøvnen i disse svar, og med denne indsigt
var han i stand til at ændre på arbejdsprocedurer, så de
blev meningsfulde.
Vi hænger ubehjælpeligt fast i vaner og søvn.
Det er i denne
sammenhæng ligegyldigt, om det drejer sig om et
forretningsimperium, en akademisk institution eller en religiøs organisation.
Alene af den grund burde alle traditionsbaserede
meditationsorganisationer tage sig selv op til en grundig
revision.
Dilemmaet i Meditative kredse om, hvorvidt kroppen er værd at
investere i, eller den er en illusion man bør transcendere, er
imidlertid reelt nok.
Frigørelsen af jeg'et
kan ofte være ubehagelig. Den smerte, der er et grundvilkår ved at leve
i en krop og i kroppes interaktion med hinanden og med verden, er der jo
stadig, selv om man flygtede fra den ind i åndens verde. Det giver god
mening for sensitive mennesker i en moderne verden big data verden at genbruge den
gamle Indiske depersonaliseringsteknik, hvor man frigør sig fra
sig selv. Det er næsten alt for let at bruge Meditation til at
foretage et spirituelt by-pass af kroppen og hverdagen.
Et depersonaliseret liv uden integral kropslig eksistens giver imidlertid ingen
åndelig fylde og dybde. Jeg vil gå så langt som at kalde det spild af
liv.
Som nævnt i det foregående kapitel
Frigørelsen fra jeg'et,
så er kroppen og ånden, efter en lang periode fra 60erne og op
til årtusindskiftet igen på kollisionskurs.
Det
eneste jeg derfor i denne sammenhæng er kritisk ude efter, er
den manglende meta-bevidsthed i konflikten. De sovende
meditative miljøer mangler flere rastløse Steve Jobs arketyper
til at stille spørgsmål om alt mellem himmel og jord.
Jeg er ikke kroppen - jeg er en cyborg
I en tid som vor, med svimlende forandringshastigheder i vor
selvforståelse og i de brugerflader vor metamorphoserende identiteter
naviger i, står kroppen som en skilpadde forstenet tilbage, mens haresjælen
i os har travlt med at iføre sig nye virtuelle kroppe.
Denne adskillelse sker allerede nu og på mikroplan i det sekund du glemmer,
at din krop føler sig trist, fordi du fik et like for et lækker
dessertbillede på facebook.
Det er i denne
sammenhæng ikke noget tilfælde, at Steve Jobs tog til Indien på meditativ
dannesesrejse i sine unge dage og resten af livet var venner med bogen En
yogis selvbiografi.
Silicon Valley er om noget et postmoderne
buddhistisk/hinduistisk smeltedigle tilsat
mikrodoser af LSD. Ej heller er det noget tilfælde, at Inderne er så
gode til at programmere. De er vant til at håndtere ingen.ting.
De organiske-kemiske kultur-mutationer mellem den digitalteknologiske
ekspansion og de spirituelle traditioner fra østen er allerede nu utallige og uforudsigelige.
I dette hav af muligheder vælger jeg - i respekt for alle de mulige og
umulige hybrider frigørelsen fra
kroppen kan antage - i en verden hvor ånd med stor sandsynlighed vil aflægge
sit gamle hylstre og tage bolig i cybernetiske organismer - ja, her vælger jeg en
anden vej.
Jeg kalder den frigørelsen af kroppen.
INDIVIDUATION I SUPERVÅGENHED
Det giver i denne sammenhæng
mening at anskue mennesket som et træ. Træets rodnet er vor
ubevidste biologi, der bærer på millioner af års
ophobninger af
biologiske styresystemer. I trækronen findes det i vort liv, der vokser i bevidsthedens lys.

Det meste
af kroppens indre biologiske liv er skjult, ikke
føst og fremmest fordi det er fortrængt, men fordi
det er ordløst
og derfor ukendt og uforståeligt.
Ingen historiske personer, mig bekendt, har peget klarere på de menneskelige
rødders mangfoldige dybde og betydning end psykologen C.G.Jung:
Man's task is to become conscious of the contents that press upward from the unconscious.
C.G. Jung
Jung kaldte den proces, hvor man bevidstgør sig selv for individuation.
For Jung var Individuation imidlertid uløseligt forbundet til
ords forståelsesbetingede verden. For ham var forståelse
et centralt værktøj for den åndelige låsesmeds arbejde med at
bryde døren op til det ubevidste.
Jeg ser en imidlertid en ny hersker, radikalt forskellig fra
ordenes konge, erobre kroppens kontinent!
Denne hersker fødes i et balancepunkt
skabt af supervågenhed.
DEN UFORSTÅELIGT FORSTÅELSESLØSE SUPERVÅGENHED
Der var engang et sted dybt inde i Tzarens Rusland tre munke,
der levede afsondret på en ø midt ude i en stor sø. De havde
næsten ingen kontakt til civiliserede verden. De var ikke særlig
vidende om kristen teologi. Deres eneste bøn var: Vi er tre.
Du er en. herre forbarm dig over os.
En biskop hørte om de tre eneboere og besluttede sig for at
besøge dem. Han roede den lange vej ud på søen indtil han
endelig fik øje på den lille ø. Her tog munkene imod ham med
stor kærlighed og ydmyghed. Biskoppen blev imidlertid dybt
overrasket over hvor lidt de tre kendte til den kristne teologi
og besluttede sig derfor for at blive på øen nogle dage for at
give de tre et crash course i kristendom. Eneboerne var dybt
taknemmelige for biskoppens undervisning og takkede ham mange
gange under afskeden. Biskoppen begav sig nu på sin robådstur
tilbage til fastlandet. Da han var nået halvvejs ud, hørte han
imidlertid munkene kalde på ham. Han vendte sig om og så de tre
komme løbende hen over vandet. Herre, sagde de. Vi har glemt
din lære. kan du ikke gentage hvad du sagde?
De tre hermitters hellige enfoldighed overflødiggør teologi,
i videre forstand selve fænomenet 'forståelse' i en form for
ube-gribe-lig superbevidst visdom. At begribe noget er at gribe det. Hvem
ønsker at gribe det? Det gør egoet, der evigt ønsker at
forvandle ting gennem det at (be)gribe kontrollen. Derfor ønker egoet forståelse.
Forståelse giver magt. I Visdom giver vi derimod slip i alt vi
har grebet.
Den superbevidste motorvej er derfor også den fly over,
der by-passer egoets futile forsøg på at spiritualisere
sig selv gennem selvudvikling. Dermed ikke være
sagt at man kan undvære terapi og psykologisk indsigt, der i
forlængelse med motorvejsbilledet kunne sammenlignes med de
uundværlige indkørselsveje. Meditation.dk
overvældende tekstmasse består i den sammenhæng af
indkørselsveje til den superbevidste motorvej. For denne ordliggørelse
kender sin egen plads som tjener og giver plads til det
vigtigste, nemlig den vågenhed der, når du indånder en
parfume, hvis navn du ikke kender, gør dig
klar over duften.
Supervågenhedens kolonialiserering af kroppens vildnis
Meditation.dk er det kunstneriske livsprojekt, der trin for trin
ordløst superbevidstgør den dunkle opmærksomhedskrop
mikroverden.
Meditation er i den forstand
supervågenhedens psykiske
mikroskop. Den inkarneres i kroppen som et ordløst og
forståelsesløst
spatialt rum af abstrakt
klar over.
Supervågenhedens kolonialisering af kroppen er radikalt
forskelligt fra den ellers i sig selv prisværdige kropsbevidsthed,
der ligger ligger bag ønsket om at motionere og spise sundt. Den
er for intet at regne i forhold til den bevidsthed, der pludslig
bliver klar over det øredøvende brøl fra
vore cellers levende bølgebrus. Kroppens kosmiske
baggrundsstråling er
her - altid. Vi bliver imidlertid først
klar over, at vi har en fod, i det øjeblik vi
forstuver den. Når den fungerer, 'gelemmer' vi den. Vi hører
først køleskabets brummen i det øjeblik den holder op.
I forandringen bliver vi bevidste om, at denne brummen var der også før vi var klar
over det.
Meditation er gøre bevidstheden
i stand til at blive
klar over det, som altid er.
Den hellige gral findes i kroppens mørke nat.
Den
opmærksomme søvngænger
Den del af vort livstræ der er gemt under jorden, sover. Vi er
søvngængere der drømmer, at vi er vågne.
En søvngænger har glemt sig selv i perfekt 'gelemmet'
opmærksomhed. De opmærksomme dyriske operativsystemer fungerer
som regel fint uden bevidsthedens indblanding. De har imidlertid
i deres fundamentale ordløshed svært ved at 'forstå', endsige
følge bevidsthedens mere komplekse direktiver. Søvngængeren
taler opmærksomt til mig som kassedamen i Irma, der spørger mig,
om jeg vil have en kvitttering og jeg hver dag husker hende på,
at vi har en aftale om, at hun ikke skal spørge om det,
hvorefter hun med et smil siger: Nåh ja!
Søvngængeren er ikke klar over, at han ikke er vågen. Det samme
gælder i vid udstrækning for os i vor normale vågne
dagsbevidsthed, i hvert fald hvis man sammenligner den normale
vågenhedstilstand med den supervågenhed, det er muligt at
kultivere i Meditation.
Den vigtigste indsigt i Meditation er erkendelsen af, hvor lidt
bevidsthed vi egentlig er i besiddelse af, og hvor lidt vort
verbal-bevidste operativsystem i virkeligheden har forstået af
kroppens indre opmærksomhedsliv. Jeg gentager denne vågenhedenss
Nåh ja-erkendelse dagligt på samme måde som mit lille
ovenstående Irma-ritual.
At vi grundliggende er søvngængere kan du selv verificere i din
egen introspektion. Når du mediterer vågent opmærksomt ind i
kroppen, vil du opdage et kambrisk varieret oceanliv af totalt
ukendte sansninger, der på en gang er
massivt tilstede som luften omkring os, men som
samtidig er underligt svære at få hold på. Som en af mine venner
sagde: Efter at have mediteret i så mange år, må jeg da
efterhånden kende dyrene i min indre zoologiske have, men nej!
Jeg har på grund af min ungdoms liv som rockguitarrist
konstant tinnitus, men hører det sjældent. Opmærksomhedens
sansninger er som et køleskab, der brummer. Vi er hele tiden
opmærksomme på køleskabslyden, men bliver først bevidste om det,
i det øjeblik køleskabet holder op med at larme. Hvis du lige nu
lader din bevidsthed kigge ind i din krop, vil du med det samme
mærke et uspecifikt hav af sansninger. Disse sansninger
var
der på samme måde som køleskabets brummen, også før du blev klar
over det.
Det er for den seriøse mediterende en evigt gentaget forbavsende
opdagelse at opdage, i hvor høj grad vi ikke rigtig er
klar over,
hvor sansende vi i virkeligheden er.
Derfor vender jeg atter og atter tilbage til dette
faktum som mit dyrebareste mantra. For hver gang vi minder os selv om, hvor ubevidste vi er, så
vågner en lille del af os.
Gurdijeff kaldte denne meditation for constant Self remembrance.
Meditation, der ikke
bruges som flugt
fra
jeg'et, men som frigørelse
af
jeg'et står over for et projekt, der først vil fordre hele
livet, for derefter at blive til det. Det kan lyde
uoverskueligt, men husk her på Edisons ord:
I never did a day of work in my life. It was all fun.
Projektet er at vække kroppen af sin tornerosesøvn.
Det, der her først skal vækkes er
bevidstheden selv. Den vågner i sig selv i
superbevidsthed. Uden
supervågenhed kan man glemme alt om at frigøre sit kropsliv. Kun
supervågenhed er i stand til at kultivere den fornødne
intensitet og styrke, der gør os i stand til at blive
klar over
de sovende biologiske livsformer, der som rødder lever i og
livgiver vor krop.
Supervågenhed bringer kroppens baggrund op i den bevidste
forgrund, mens vort måske lidt for betydningsfulde 'jeg' samtidigt
træder et lille, men nødvendigt skridt ned fra tronstolen,
hvor det så til gengæld kan vederkvæge sig lidt i
urgrundens
saliggørende mørke.
Denne frigørelsesrejse
vil blive behandlet i det næste kapitel,
Meditativ spatialisering og pixellering.
|