

|
|
|

|


•
'GUD'
Jeg bruger ordene
bevidsthed,
Gud, urgrund,
sjæl,
højeste virkelighed og
andre
lignende formuleringer
intuitivt og flydende.
For at tale om noget vi ikke ved
og ikke kan erkende
med en
på forhånd fastlagt terminologi, forekommer mig absurd.
Psykologen C.G. Jung har hævdet, at alt hvad der overskrider vores begrebsverden og går mod uendelig
eller nul,
i psykologisk forstand kan opleves
religiøst. Når jeg ofte indrager citater fra Meister Eckhart, er det fordi netop hans formuleringer giver mening på
dette plan: He is so quiet, so free of any kind of knowledge, that no idea of God is alive in him.
Eckhart
•
Jeg har for at
konkretisere
emnets abstrakte indhold
valgt at
tage afsæt i
kulturpolariteten mellem
øst og vest.
I forlængelse heraf
er
der flittigt brugt
citater fra mystikere.
Disse
citater er for
mig de ypperste,
jeg i min livslange
passion for
emnet
er
stødt på. De
peger på det faktum
at jeg, i min søgen
efter
at afdække
bevidsthedens ingen.ting,
både står
i
taknemmelighedsgæld
til
mystikernes
transhistoriske
broderskab
og at jeg samtidig
er en del af en
historisk
process,
hvor alt, hvad vi erkender, erfaringsmæssigt
og
sprogligt er
konstrueret inden for
rammer sat af tid og sted.
•
Den indiske kultur er
er ophav til både
de buddhistiske og
hinduistiske traditioner.
Indien indeholder
derfor nøglen til forståelsen
af, hvad jeg her betegner som
østlig tankegang.
Interessant i denne
sammenhæng er,
at det var Indien,
der opfandt nullet.
Det var sandsynligvis
de indiske buddhister,
der opfandt det, i
deres filosofiske forsøg
på at dekonstruere verden
til ren tomhed.
Den buddhistiske betegnelse
for tomhed er shoonyo.
Shoonyo er selv den
dag i dag betegnelsen
for det matematiske nul
på det indiske sprog hindi.
•
En tilfældig
googling af
videnskabelige sites
viser, at vestens
forståelse
af bevidsthed ud fra
bevidsthedens indhold,
s.f.eks. tanker stadig
er udbredt.
•
De mystiske stemmer
fra vesten Ingen kultur har
historisk brugt så
meget tid og energi
på at udforske
bevidstheden som
den indiske. Det ville
derfor her være let
at
finde et væld af
citater i østens
store åndelige
skatkamre. Dog
har
middelalderens vestlige
mystikere også været
pænt med. Som
vesterlænding vil jeg
derfor komme min
egen kultur lidt
til
undsætning og i sted
et i det følgende
overvejende citere
vestlige mystikere.
Vor
kultur har haft
fat i den samme
lange ende som
Inderne, men
denne
tråd har i vesten
aldrig fået lov til
at spinde et
hovedtema,
men har istedet for den opmærksomme lytter
kunne
høres som et
sagte kontrapunkt.
•

•
Selvbekendelse &
erkendelse ud fra 'højere' Bevidsthedstilstande
Jeg bliver nødt til at
aflægge mig enhver
form for falsk
beskedenhed og stå
blottet for jantelig
bespottelse. For det
er
nu engang det
ubarmhjertigt sandeste
jeg kan se og dermed
sige:
Jeg har oplevet
så stærkt usædvanlige
virkeligheder og
dertilhørende 'højere'
stadier af vågen bevidsthed,
at jeg med
stor
sandsynlighed kan sige,
at kun ganske få har
haft lignende
erfaringer.
Det gør mig på ingen
måde til et finere eller bedre
menneske, for set
i et æonisk perspektiv
vil alt liv før eller
siden
gennemgå, hvad j
eg her ser:
en evolutionær
bevidsthedsproces
mod
supervågenhed.
Om det bliver før
eller siden,
spiller
ikke
nogen større rolle.
•
|
BEVIDSTHEDENS INGEN-TING
Hvad er Bevidsthed?
We are not capable of defining this familiar
and profoundly mysterious entity. Could it (the
Soul) be a constituent of our universe, ignored by the physicist, but infinetely more important than light? Alexis Carrel - Man, the Unknown
Meditation.dk bliver kun læst af ganske få, og
dette kapitel om bevidsthed vil ikke pynte på statistikken. I
grunden handler alt på Meditation.dk om bevidsthed. Dette
kapitel handler om mine første forsigtige banken på
bevidsthedens Doors of Perception. Bag denne dør er der
en ny dør, der fører til en ny dør i en uendelighed af døre.
For bevidsthed er i mine øjne et af de allervanskeligske
fænomener at forstå og beskrive. Dette kapitel bliver derfor hele tiden
omarbejdet, og jeg vil sandsynligvis aldrig blive tilfreds med
det.
Hvad er rødhed? ...
Ingen har fra oldtiden og op til i dag været i stand til at give et tilfredsstillende svar på det.
Hvad der inde i os er bevidst om rødhed er endnu mere
uforklarligt.
Ikke desto mindre bliver ordet bevidsthed brugt i daglig
tale, som om det var den naturligste ting i verden - som om vi
alle var ganske klar over, hvad det er. Vi bruger også ordet
bevidsthed i daglig tale anvendt i formuleringer som kønsbevidsthed, klassebevidsthed, racebevidsthed
osv.
Videnskaben ser også ud til at have styr på fænomenet. Her
bliver bevidsthed fortrinsvist udforsket som neurofysiologiske
processer i hjernen:

Illustrationen er lånt fra Wikipedia, hvor billedet vesterlandsk forudsigeligt er navngivet
Neural Correlates OF Consciousness. I den her valgte østlige optik vil jeg her omskrive det til: Neural Correlates IN Consciousness.
Det forklarer imidlertid lige så lidt
som en frekvensmåling af det røde farvespekter kan forklare hvad
rødhed er. Men videnskaben er tilfreds. Der er foretaget en
måling. Uvished er imidertid et axiomatisk grundvilkår,
hvad enten det drejer sig om matematik eller bevidsthed.
Inden for de seneste år er der imidlertid sket en meget positiv
udvikling inden for videnskab, psykologi og filosofi hvad angår
udforskning af bevidsthedsfænomenet. Jeg vil ikke komme ind på
dette her, men blot henvise til
Annaka Harris bog,
Conscious, der på fremragende vis samler den fortrinsvis
vestlige bevidsthedsforsknings bedste blomster og arrangerer dem
i sin egen buket.
At vide hvad jeg
ikke ved
In unknowing knowing shall we
know God.
Meister Eckhart
Mit liv har på den hårde måde lært mig én ting, og det er, at
det er, at det er godt at vide noget. Det er som
Warren Buffet siger: The more you learn, the more you
earn.
Det er imidlertid endnu bedre at vide,
hvad man ikke ved.
Jeg bestræber mig altid på at vide, hvad jeg
ikke ved, så jeg f.eks. ikke risikerer at kaste mig ud i diskussioner
eller projekter, hvor jeg er på dybt vand i den tro, at jeg er
ekspert på området.
Roosevelts berømte ord, undervurdér aldrig en person, der
overvurderer sig selv, handler for mig først og fremmmest om
at være vidende om sin uvidenhed. Fuck, hvor er det
irriterende at tale med en person, der ikke har indregnet sin
egen uvidenhed i ligningen.
Vi står til halsen i uvidenhed.
Vi ved ikke, hvad bevidsthed er,
men er vi klar over, at
vi ikke ved det?
Jeg hævder, at Meditation er bevidshedsudvidende,
men jeg ved ikke, hvad bevidsthed er.
Vi er ukendte for os selv, oftest uden at vide det ...
I sandhed den mest vidunderligt absurde selvorvervurdering.
Vi kender verden, men kender ikke
den, som kender og vi ved det
ikke...
I sandhed den største af alle eksistensens vittigheder.
At opdage denne forbløffende
uvidenhed er det første store og måske største skridt vi kan tage. Vigende viden
giver nemlig plads til voksende visdom.
Grunden til dette forbavsende store ukendte hul i vor viden om
os selv kan sandsynligvis forklares rent darwinistisk.
Bevidstheden skulle bruges til at
kigge ud for at optimere vor
overlevelseschanser. Det har ikke givet nogen større evolutionsmæssig
fordel at kigge indad... indtil måske i dag.
Holger Bech Nielsen og katten fra den fremmede dimension
Jeg har for nyligt med stor begejstring læst Holger Bech Nielsen og Jonas
Kuld Rathjes fremragende bog, Teorien om alt. Bech Nielsen
beskriver bl.a. hvorledes indbyggerene i en to-dimensionel dimension ville opleve
besøget af en kat fra en tredimensionel virkelighed. Først ville de
todimensionelle indbyggere se fire sorte cirkler, efterfulgt af en stor oval
plamage, der til sidst skrumpede ind til en lille sort klat i ovalens ene side.
Da jeg læste dette afsnit undrede det mig, hvorfor der ikke også blev stillet skarpt
på kattens oplevelse af det samme besøg. For de to dimensioners
gensidige óplevelse´af hinanden er
det perfekte billede på bevidsthedens besøg i vores tredimensionelle
virkelighed. Vi kan ikke forstå bevidstheden netop af samme grunde som de
todimensionelle indbyggere ikke kunne forstå katten. Bevidstheden er en gæst fra
en virkelighed med flere dimensioner end vor tid-rum virkelighed er i
besiddelse af.
Videnskabens forsøg på at
forstå bevidsthed som et produkt af matematiske algoritmer er underlagt de
samme vilkår som indbyggerne i den todimensionale verden i deres forsøg på at
forstå katten fra det tredimensionae rum. Det er næsten rørende komisk.
I min ungdoms kollegietid blev jeg en våd aften i byen stillet over for følgende
spørgsmål. Lav fire ligesidede trekanter med 6 tændstikker.
 |
 |
Jeg forsøgte og forsøgte uden held at løse gåden indtil
tændstikkernes ejermand i et elegant snuptag stillede tændstikkerne op som en
pyramide. Jeg havde vanemæssigt ledt efter en løsning i et to-demensionelt plan,
hvor en løsning ikke var mulig. Kun indførelsen af en ekstra højdedimension
gjorde en løsning mulig og det ovenikøbet i form af så simpel en løsning, at jeg
måtte tage mig til hovedet.
Enhver, der har haft et heureka-øjeblik i meditation vil instinktivt vide
af umuligheden i at oversætte en flerdimensionel virkeligheds realitet til en
'lavere' dimension. Som tilfældet er det med tændstikgåden, så betyder den
ekstra dimension at et umuligt problem kan løses på en simpel måde. For de af jer, der ikke har haft en sådan oplevelse, vil
dette imidlertid være ren rablende tungetale, men fortvivl ikke. I disse dage er
det muligt ved
hjælp af entheogener som f.eks auahuasca i en glimtvis genvej at erfare
virkeligheder, der er umulige eller uhyre vanskelige at oversætte til vor velkendte verden.
En af mine venner sagde efter en ayahuascarejse til Peru: Jeg kunne skrive en
hel bog om blot et sekund på denne indre rejse. Et sekund var som en million år.
I det omfang vi som biologiske væsner i tid og rum ønsker at udforske vor egen
bevidsthed, så er vi derfor underlagt de samme vilkår som den videnskabsmand der
forsøger at fange ånden i flasken i sit reagensglas. Det er ganske square and
fair, så længe vi husker på at vide alt det, vi ikke ved. Denne ydmyghed gør
viden til en delmængde af visdom og ikke omvendt. Uden denne meta-visdom bliver
den positivistiske videnskabsmand i sin selvindbildte selvsikkerhed til det han
historisk siden middelalderen har bekæmpet mest af alt: en religionsforkynder.
Bevidsthed i Øst og Vest
East is East, and West is West,
and never the twain
shall meet.
R. Kipling
Vestens åndelige elite har, set gennem østlige
øjne forvekslet indhold i bevidsthed med bevidsthed.
Det bliver
tydeligt i Descartes berømte udsagn:
Cogito, ergo sum - Jeg tænker, altså er jeg.
Her er bevidstheden gjort identisk med det tænkende sind.
Østens, især Indiens vise, ville her i stedet hævde:
Non cogito, ergo sum
- Jeg tænker ikke, altså er jeg.

Den Indiske vismand Sri Ramana Maharshi ville
smile overbærende til Descartes og stille spørgsmålet:
Hvad er det, som iagttager
tankerne?
Hvad er det,
som er, når
tankestrømmen stilnes?
Min åndlige inspirator og ven
Bhaharadwaj lo
højt, da jeg nævnte
James Joyce's berømte roman,
Stream of consciousness. Bhaharadwaj havde undervist i
engelsk og filosofi på Universitetet i Lahore før Indiens deling
i 1947. Ifølge ham burde Joyce værk omdøbes til:
Stream of thoughts IN
consciousness.

Bhaharadwaj IN consciousness
På det tidstpunkt billedet blev taget,
var han 90 år gammel.
Bhaharadwaj var et af de kærligste og
lykkeligste mennesker jeg har mødt
og så var ovenikøbet intelligent.
Spejlet og det spejlede
As images are seen in a mirror, so the universe is an image in the mirror of Consciousness. Tripura Rahasya XL vers 53-54
Bevidsthed har i vor Vestlige kultur
fortrinsvist været forstået ud fra observationer af fænomener.

Det svarer billedligt til, at man forsøger at
forstå et spejl
ud fra en beskrivelse af det indhold, der reflekteres i spejlet.
Vi i
vesten har grundliggende ikke opdaget spejlet, men har koncentreret
os om at undersøge den spejlede krukke.
For den, der har vendt sig selv om i Meditation,
vil denne bevidstheds(mis)forståelse stå afklædt som naiv. I
Meditation må jeg konkludere, at Vestens empiriske forsøg på at
forstå fænomenet bevidsthed er vejet og fundet for let. Indernes
bud på eksistens er langt visere: Du er IKKE det,
der iagttages, hverken tanker eller ydre objekter. Du er langt
nærmere det, som iagttager.
Åndelig Indisk I-landshjælp
Lets face it. Det kræver ikke meget erfaring i Meditation
for at ind-se, at Inderne siden oldtiden og op til, men
ikke med
de Indiske
TV-guruers tid, har været længere fremme i
skoene hvad udforskning af bevidstheden angår.
At acceptere, at vi med vores vestlige, i egen selvforståelse
overlegne kultur (en ting vi ikke gerne siger højt, men inderste
inde tager for givet), at vi har behov for både åndelig og
filosofisk I-landshjælp, er svært at acceptere.
Vi har imidlertid i Vesten ikke altid været så åndeligt
analfabetiske,
som vi er i dag. Denne besynderlige ikke selverkendte dumhed begyndte
først, da vi efter den sorte død i 1300-tallet fik succes med at
forvandle verden teknologisk. Vi fik mad på bordet, men som
Englænderne siger: There is nothing such as a free breakfast.
Vi blev ikke både mætte og vise i dette
trade off
mellem ånd og krop. Fede og selvtilfredse, i sikker forvisning
om, at vi var andre kulturer overlegne, i en sådan grad at vi
ovenikøbet havde ret til at kolonialisere dem, så lagde vi os
til åndeligt at sove som velfodrede grissebasser.
I 1200-tallet havde vi imidlertid åndelige fyrtårn, der til enhver
tid kunne måle sig i højde med Østens vise.
Derfor vil jeg
i det følgende også citere vore egne mystikere. Et godt sted at
samle den tabte vesterlandske tråd op er i Meister Eckeharts
vidunderlige ordverden.
Lad jagten på bevidsthed begynde
Efter denne lange indledende dekonstruktion af bevidsthed og
vesterlandsk stolthed må det nu være på tide at starte jagten på
bevidsthed. Meditation er jagten, der fører til ind-sigt i vor egen bevidsthedsmæssige
uvidenhed om bevidsthed.
Det er måske det mest skræmmende ved Meditation.
Introspektion kan 'utilsigtet' komme til at vise os vor egen
absolutte ukendthed, og med denne ukendthed fjernes vores
illusion af kontrol over os selv og verden.
Med udgangspunkt i mine egne erfaringer med Meditation vil jeg nu
hævde: Kun i relativt set 'højere', intensiverede bevidsthedstilstande kan man
ane en lille flig af, hvad bevidsthed er og her kun de aspekter af bevidstheden, der i forhold til 'højere' nu er 'lavere'.
Ved at forlade flokken bliver man ene.stående.
Vi mennesker er ene-stående i den forstand, at vi er klar over,
at vi er mennesker. Der må derfor være noget ukendt inde i os,
der allerede har transcenderet vort menneskelige ståsted. I
dette ukendte dvæler den usynlige bevidsthed, der både er og ikke er.
På samme måde som en hund ikke ved, at den er en hund, så kan bevidstheden ikke
vide
sig selv før den har hævet sig over sig selv. Kun ved at
transcendere den tilstand man er i, kan man se, hvorfra man
kom. Et simpelt eksempel på dette kan ses i det metabevidste aha, man udbryder, når man pludselig indser, at man var inde på et vildspor.
Kun ved at forlade sig selv, kan man erkende sig selv. Kun den
der er fremmed over for sig selv kan se sig selv.
No problem can be solved from the same
level of consciousness that created it.
Albert Einstein.
|
Sprog i
bevidsthed |
Når akademisk skolede hjerner har forsøgt at analysere
Mystikken, så har de som oftest forsøgt at indkapsle ord og
begreber fra de forskellige traditioner med henblik på at påvise
afstanden og ikke-kompabiliteten mellem østens og vestens mystik
og mellem de forskellige mystikere indbyrdes. Denne i mine øjne
futile bestræbelse er en nødvendig konsekvens af at det
akademisk trænede sind ikke selv har haft personlige
bevidsthedsoplevelser der kunne bringes i spil. Det hører ikke
til pensum. Den akademiske hjerne overvurderer betydningen af de
naturlige forskelle i den mystiske erfaring, som tid, geografi
og kultur skaber. Den akademiske virkeligheds brændstof er at
avle ord i en virkelighed, der allerede er overbefolket med ord,
der peger på endnu flere ord i ords verden.
Forestil jer to konkurrerende kandidater til et professorrat på
et institut. Den ene siger med brændende øjne og synkrone
theta-alpha-gammabølger
i sine frontalllapper:
Alt er ét. Vi er alle ét med den fælles bevidsthed.
Efter dette udsagn er foredraget slut. Den anden kandidat har
skrevet en afhandling på flere hundrede sider, der påpeger
hvordan dette eller hint spirituelle begreb er forskelligt fra
et andet. Ingen tvivl om hvem der går af med sejren i en tid som
vor, der er mikrofonholder for viden frem for visdom.
Jeg husker med smil tilbage på min egen tid på Århus
Universitet, hvor vi nykritisk analyserede Koans og Haikudigte.
Selvfølgelig kom der et eller andet brugbart fortolkningshalløj
ud af det, som man så senere som adjunkt kunne sige noget klogt
foran en flok gymnasieelever. Det havde bare
intet
at gøre med de nærmest eksplosive bevidsthedsudvidelser, der på
det tidspunkt gjorde mig i stand til laseragtigt at
se
disse fremmede digtes interferenssprog åbenbare sig
intuitivt i
vidunderlige holografiske belæringer.
Det flydende lighedstegn mellem Gud, sjæl, tomhed og bevidsthed
Theologicans may quarrel, but the mystics
of the world speak the same language.
Meister
Ekchart
For den, der har haft personlige mystiske erfaringer, fremtræder
alle mystikere fra alle tider som ét transhistorisk væsen med én
transpersonal erfaring. Forskellene er viger til fordel for
lighederne. Derfor hugger jeg en hæl og klipper en tå og sætter
uden at ryste på hånden et flydende lighedstegn mellem
bevidsthed, sjæl, tomhed og gud. Jesus personlige kærlighed og
Buddhas tomhed er ét og det samme
Selvfølgelig er der kultur -og historieafhænige forskelle, når
transpersonelle erfaringer bliver kogt ned i sprogets suppedas.
For sprog er skabt af personer og ikke- transpersoner. Ord
opstod som intersubjektive arbejdsredskaber, der kraft af
kollektivets kraft gjorde os i stand til at sejre på savannen.
Det er vanskeligt med faste og præcist definerede ord at trænge
ind i den abstrakte dimension hinsides det personlige.
Derfor har mystikere til alle tider og steder har været enige om det vanskelige i at beskrive den
mystiske erfaring.
Derfor lider jeg under min tunges mangel på ord.
Hvad der sker i mig, ved jeg ganske vist, men kan ikke
beskrive det.
Teologen Simeon
Vi kan ikke beskrive bevidstheden objektivt alene af den grund,
at samme bevidsthed er iagttageren af det, der skal iagttages.
Hvad
Gödel beviste med hensyn til matematikkens axiomer gælder
også for udforskningen af bevidstheden.
Gud er hinsides alle navne, intet kan udtrykke ham
God is beyond all name, none can express him.
Meister
Ekchart
Bevidsthedsmysteriets inderste
væsen er grundliggende umuligt at
indfange i ords smalspektrede virkelighed. Alene af den grund er
det
nyttesløst at studere mystikken ud fra et akademisk perspektiv.
Den, der er experienced, kan imidlertid
efter-tænksomt forsøge
at beskrive bevidsthed i
billeder. Ord, der har erkendt
deres egne begrænsninger, kan nemlig tage små
spadestik dybere ned i urgrunden Derfor har mystikerne trods
deres metaerkendte viden om projektets umulighed atter og atter
forsøgt at give mysteriet en sproglig form. Hvad enten vi læser
de indiske Upanishader, Meister Eckharts traktater, de islamiske
Sufiers anekdoter, de Zenbuddhistiske koans eller haikudigte,
vil vi finde forsøg på at beskrive det mysterie, man i følge den
unge
Wittgenstein
burde tie om.
Ethvert nyt forskningsområde afføder før eller
siden sit eget sproglige værktøj. Den vestlige forståelse af
bevidsthed er i øjeblikket som en smed, der forsøger at reparere en
smartphone med sin hammer. Ingen smed ville i øvrigt være så dum
at forsøge, hvilket sætter billedet i yderligere perspektiv.
På samme måde som kvantefysikken måtte udvikle sit eget
sproglige begrebsunivers langt fra smedens verden, så er det
nødvendigt for udforskningen af bevidsthedsfænomenet må udvikle sit eget
sprog.
På engelsk siger man: It takes ONE to know ONE. Det
samme må gælde for '0':
It takes a zero to know a zero. Derfor spørgsmålet: Kan
jeg som noget overhovedet forstå ikke-noget? Kan ingenting
beskrives med ord?
Kan 0 beskrives ved hjælp af tal?
Jeg vil
forsøge at komme så tæt på som muligt,
beskrive det
sandere på samme måde som jeg uden at bruge 0 kan beskrive 1000 som 999.
Ikke det - ej heller det
I forlængelse af det paradoksales knock out af vor verbale kontrolhjernes forsøg på at forstå det store
intet, ser vi
brugen af negationen:
Gud er sådan, at
vi forstår ham bedre gennem negation end affirmation.
Meister
Ekchart
Buddhismen beskriver Nirvana
ud fra, hvad det ikke er. Nirvana er fravær af
samsara, af
lidelse. Den indiske Advaita Vedantatradition,
især med Adi Shankara,
fortsætter denne tradition. Her karakteriseres bevidstheden som:
Neti, neti
Ikke det, (heller) ikke det
Den Indiske mystiks beskrivelse af den højeste
virkelighed minder selv helt ned i syntaksen om den, de
bedste af de europæiske middelaldermystikere havde.
Meister Eckhart, siger:
Mén nu siger jeg:
Det er hverken det eller det
Dog er det...
Det er fri fra alle navne
tømt for alle former
DEN PARADOKSALE FORMULERING
Den paradoksale formulering kommer som en naturlig
konsekvens af ords utilstrækkelighed til at stå i centrum i forsøgene på at
beskrive det ubeskrivelige. Zen-buddhismens koans og adskillige
sufihistorier er bygget op omkring paradokset.
Her kommer en af Ekcharts kontrapunktiske
minimalismer:
Hvis jeg havde en Gud jeg kunne
forstå, ville han ikke længere være min Gud.
Meister
Ekchart
Fra
Indiens vise til den islamiske
sufitradition, fra zenbuddhismens
koans
til den europæiske mystiks
mestre - alle
er kendt for anvendelsen af paradoksale udsagn, hvor et
gennembrud fra fornuften opnå ved en art reductio ad
absurdum.
Rigdommen i fattigdom
To be nothing, to have nothing,
to keep nothing for oneself
is the greatest gift,
the highest generosity.
Nisargadatta Maharaj
Alt er intet
Der er i mystikken en lang tradition for sprogligt at beskrive
den indre erfaring i kontrasten mellem mellem alt og intet.
Gud bør, på
grund af sin storhed,
med rette kaldes Intet.
Scotus Erigena (800-880)
Seende ingenting så han Gud.
Meister
Ekchart
Min forstand siger mig, at jeg er intet.
Mit hjerte siger, at jeg er
alt.
Mellem disse to poler flyder mit liv.
Nisargadatta Maharaj
Det lysende mørke
Det intuitive intellekt fornemmer i sprogets poetiske
grænseflader, gennem de sprækker paradokset har åbnet, bevidsthedens ufattelige lysende
mørke
metanoia .
Det lys, som er Gud, formørker ethvert lys.
The light which is God is flowing and darkening every light
Meister Ekchart
(1260 -1328)
|
Det
store NUL og Guds ikke-eksistens |
Denne
ånd kender hverken tid eller tal.
Tal eksisterer ikke på nær i tidens tragedie.
Meister Ekchart
This
spirit knows no time nor number:
number does not exist apart from the malady of time.
Hvordan kan man beskrive ingen.ting? Netop som ingenting. Bevidstheden er
i den forstand ingenting lig med
ingen ting. Bevidstheden er ikke nogen ting. At sætte lighedtegn
mellem bevidstheden og NUL er derfor
oplagt. Det matematiske nul er i sin cirkulære skønhed en af
de bedst egnede metaforer for bevidsthedens fænomenologiske
tomhed.
Matematikkens egen historie viser det dybe slægtskab mellem den
spiritulle tomhed som begreb og det matematiske nul.
Nullet blev nemlig
'opdaget' i Indien, sandsynligvis af græsk-logisk skolede Indiske buddhistmunke i
deres forsøg på at beskrive verdens essentielle tomhed. Denne
dekonstruktion blev foretaget som en dybt logisk
matematisk operation. Den dag i dag hedder nullet på Indisk,
Shonyo/sunyata,
hvilket terminologisk er den oprindelige buddhistisk/hinduistiske
sanskritbetegnelse for
eksistensens tomhed. Til alle de positive videnskabers store
fortrydelse: Nullet er med al sandsynlighed en religiøs
'opfindelse'.
I Meister Eckharts verden er tal og tid skarpt
adskilt fra åndens virkelighed. Sjælens rige er det store
ingen.ting:
Guddommen er fattig, nøgen og tom, som om den
ikke var;
den har ikke, vil ikke, ønsker ikke, arbejder ikke, får ikke....
Guddommen er så tom, som om den ikke var
Meister
Ekchart
Nullet er her ikke og Ingen.ting er...
intetsted og allestedsnærværende.
Derfor eksisterer Gud ikke. For Gud er ingen.ting:
Gud er det absolutte ingen-ting,
der er hinsides al eksistens.
'Pseudo Dionysos' (345 - 407)
Pseudo-Dionysos giver os nøglen til Gud som den
perfekte metafor for os selv i vort mest ufattelige aspekt:
nemlig ingen ting i sig selv.
Ting er skabt af ingenting
derfor er deres sande oprindelse ingenting.
Meister
Ekchart
Derfor er du Gud
Den gud eller de guder vi har søgt og tilbedt gennem
alle de kulturelt konstruerede tankeformer vi har skabt siden vi
evolutionært nåede det stadie, hvor vi kunne erkende os selv som
dødelige væsner, er såmænd ikke andet end rene projektioner af
vor egen ufatteligt uforståelige og umålelige bevidsthed.
Selvfølgelig skabte vi Gud i vort eget billede. Det store
spørgsmål er nu om der kan komme noget brugbart ud af det.
Meditation.dk mener afgjort JA!
Jeg gentager: Uden at tøve sætter jeg derfor metaforisk lighedstegn mellem
Gud, Kærlighed, Bevidsthed og NUL.
Gud er som Bevidstheden det rene
NUL. Det tænkende sind vil naturligvis være uenig med mig og
hævde, at der er stor forskel på tomhed og kærlighed. Det
tænkende sind vil imidlertid, hvis det er logisk konskent måske
komme til samme konklusion som mig i det følgende udsagn:
Gud eksisterer ikke. Hans eksistens er som nullets en
ikke-eksistens.
Bevidstheden er det ingen-ting, der i kontrast manifester en
verden af ting. Gud er menneskets visionære selvbillede, når det
indre tomhedsspejl spejler sig selv.
'Gud' er et første forkølet forsøg på i bevidsthed at beskrive
bevidsthed. Her i denne projektors lyssætning får nullet en
gammelfars hvide skæg på eller også dyrkes hun som en
modergudinde med fire arme i et sted i bagindien.
Hver gang vi
udbryder, at gud er død, så er det i virkeligheden vor egen
forestilling om ham der er død. Det kan ikke være andet.
Hver gang en religiøs fortælling dør, så vil den
imidlertid før eller siden, det er min profeti, genfødes i en sandere
og smukkere version.
Nedenstående citat af Eckhart ser jeg derfor som en
videnskabelig tvilling til religiøs stræben:
Man has to seek God in error and forgetfulness and foolishness.
|
Det levende tomhedspejl |
En af mystikkens mest anvendte metaforer for bevidsthed er spejlet:
As images are seen in a mirror, so the universe is an image in the mirror of Consciousness. Tripura Rahasya XL vers 53-54
The mind is like a reflection in a mirror: Though it is insubstantial, it is not nonexistent. P'ang Yun, lægmand P'ang - Kina

Et levende tomhedsspejl - Indien
Hvad er et spejl? Hvor meget vejer det? Hvor stort er det? Hvor
klart er det?
Det uberørte spejl En i denne sammenhæng vigtig egenskab ved et spejl
er dets grundliggende adskildthed fra det spejlede. Ligesom nul forbliver nul, uanset hvor
meget, det indgår i forskellige talrækker, således forbliver spejlet uberørt af
det indhold, der spejles. Spejlet er billedligt set det 'intet', der kan
reflektere alt. Spejlet er derfor min andet valg af metaforer for bevidsthed.
Både bevidstheden og spejlet er i sig selv rent potentiale og derfor tomt.
Bevidstheden er som spejlet ikke en del af den iagttagede verden.
Bevidstheden er i den forstand lige så empatisk som et spejl.
Et spejl er et spejl er et spejl... Bevidsthed er bevidsthed er bevidsthed.
Den spejlende bevidsthed er
verdens vidne.
SPEJLET, ØJET OG LYSET

Sjælens
spejl.
Øjet bliver kaldt for sjælens spejl.
Indlysende er det, at både spejlet og øjet er medier,
der udfoldes i
lys. Mit tredje valg af vaklende metaforer for bevidsthed er lys.
Meditative oplevelser i lys
Betegnelsen op-lys-ning bliver ofte brugt om bevidsthedens åndelige
frigørelse. Når vi har mediteret i mange år, bliver vi i følge de meditative traditioner oplyste.
Der findes næppe en seriøs mediterede, der ikke på et eller andet tidspunkt har
oplevet en eller anden form for indre lys.
At være oplyst er
i min forståelse at være i en intensiveret bevidsthedstilstand, hvor man
er ekstremt vågen. Vågenhed er et fænomen knyttet til lys i mere
end en forstand. Om natten i mørket sover vi. Vi står op med solens lys og om dagen er vi lys-vågne. I
kapitlet om Supervågenhed beskriver jeg
hvorledes bevidsthedens intensitet og klarhed
går hånd i hånd med lys.
Det hellige lys Sammenkædningen af sjæl og lys
finder vi i både den græske og den indiske oldtid. Lys er fra øst
til vest den mest anvendte metafor for det guddommelige. Hellighed bliver i
flere religiøse traditioner ikonografisk gengivet ved en glorie af lys omkring
hovedet. For Platon var hovedet menneskets mest guddommelige legemsdel. Platons argument
for hovedets hellighed er, at hovedet er den del af kroppen, der er tættest på himlen.
Logos manifesterer sig først i hovedet og derfra fornuftigt handlende ud i
kroppen og lemmerne. For Platon er vores fornuft i form af logos hellig.
Også Buddhismen brugte fornuften i sin tjeneste. Fornuft har med andre ord ikke
altid været på kollisionskurs med spirituel stræben.

Hellige hoveder - Bevidsthedens ikonografi
fra øst til vest
udtrykt i en nimbus af lys.
Det logiske lys Aristoteles beskriver, at der i Sjælen
er et herligt lys, hvormed vi indser
ting og skelner mellem, hvad der er rigtigt og forkert. Bevidsthedens lys er her sammenkædet med vore kognitive og etiske evner.
Det er lyset, der leder os på den rette vej til ind-sigt.
Eksemplerne er talrige. Oplysningstiden i 1700-tallet hyldede den menneskelige fornuft.
100 år senere gør Grundtvig lyset identisk med viden i digtet: Er lyset
for de lærde blot.
Det at vide er i vort sprog forbundet med lys. Vi ind-ser viden.
Be-vid-stheden
ved. Læg i denne sammenhæng mærke til stavelsen vid i ordet bevidsthed, et indoeuropæisk sanskritord, der henfører til det
at vide. Bevidstheden indser viden.
Det at indse er ensbetydende med at ind-se, eller at se
ind. Den bevidsthed der ved, bruger lys som sit erkendende medie. Det burde nu stå
lysende klart eller om ikke andet så dæmre
for os nu.
Erkendelse og afstand
I Eckharts verden er forståelse lig med adskillelse:
The more we can impute to Him (God) not-likeness,
the nearer do we get to
understanding Him.
Lys kan viderebringe information over enorme afstande. Du kan imidlertid
ikke se dig selv klart, når din næse berører spejlet. Lys kræver afstand.
Bevidsthed udfoldes i afstand, i rum. Opmærksomhed er
heroverfor afstandsløs.
I den
forstand både skuer og berører vi verden:
Oh, du usynlige verden, vi skuer dig.
Oh, du usynlige verden, vi berører dig.
Francis Thomson
For at blive i stand til at ind-se noget, skal man have det på fjernsanselig
afstand.
Kognition kræver som lys afstand. Hvad der er for tæt på, kan ikke ind-ses.
Derfor er det sværeste at se en selv. For vi
er afstandsløse i forhold til os selv. Hvad man kan se, er det, der er uden for en
selv og forskelligt fra en selv. Vi skal have oplevelser på afstand for at kunne
bearbejde dem kognitivt. Vor grundliggende for os selv usynlige identitet er så
tæt på os, at der ikke er rum
se
den.... Vi er den og ser derfor bedst andre.
Kabir siger, at vi er som fisk i søen, der tørster
efter vand. Meister Eckhart siger med andre ord det samme - at vi ikke forstår
Gud, når vi er ham. Først når vi bliver skildt fra ham,
kan vi forstå ham. Eckhart går endda et skridt videre og hævder at forståelse og
Gud adrig mødes.
Hvis jeg havde en Gud jeg kunne
forstå, ville han ikke længere være min Gud.
Meister
Ekchart
Paradokset er, at det hellige lys som Guds sendebud slår ham
ihjel.
DET DJÆVELSKE LYS
Lys er broen, der forbinder den uforståelige urgrund med vor kendte verden i tid
og tal.
Denne
ånd kender hverken tid eller tal.
Tal eksisterer ikke på nær i tidens tragedie.
Meister Ekchart
Kun i sammenstødet med tid-rummets 'taltragedie' opstår lys-bevidsthed.
Lys forudsætter og spredes i tid og rum. I den forstand er lyset et skabt fænomen. Lys er noget, der
kan måles og forstås videnskabeligt, som det bl.a. sker
i Einsteins berømte ligning E=MC2, hvor det som det hurtigste målbare
fænomen befinder sig på de yderste grænseflader i vor tid-rum
virkelighed.
Psyko-mytologisk set er lys, helios, er det mest
hellige, der findes i 'tidens tragedie'.
Ind-sigt kommer med lys, men ikke uden at der er en pris at betale. Lys eksisterer
i rumtidens dualitet.
Lyset tilhører ikke spejlets non-duale dimension, men er den duale
forudsætning for, at
objekter kan interagere med spejlet: For uden lys er der ingen spejling. Bevidsthed
er derfor en til tid-rum oversat betegnelse for den absolut uforståeligt uforståelige urgrund. Den
non-duale urgrund kan ikke i sig selv betegnes som bevidsthed.
Lysets abstrakte materialitet er selve forudsætningen for, at det kan interagere med spejlet.
Det samme gælder for 'sjælen'. Her står bevidsthedens spejlende flade på grænsen
mellem tid og rum og det ingen.ting, der transcendentalt står 'udenfor'.
Sjælens lys er i den forstand noget, der i spejlets tomme flade
interagerer med ingen-ting.
Lyset kommer fra verden og vender tilbage til verden i et feed back efter mødet
med spejlets ingen.ting.
I det spejlede lys indser
vi vore tanker.
Vi lytter også til dem, men det er en anden historie.
Lysbringeren
Det giver derfor god mening, at det netop er Lucifer, der er lysebringeren. Lys
kræver dualitet, adskillelse af objekter i tid og rum. Denne adskillelse er
helvede lig med lyset lig med viden. Slangen i det gammeltestamentlige syndefald
tilbyder os viden. Set gennem disse metaforers spejlinger er lyset det første
syndefald fra enhed til dualitet.
Dybt i sprogets etymologisk indlejerede visdom finder vi ord for 'to' i selskab
med mange af verdens kalamiteter. En tvist
kan udledes af tallet to. Tvivl og
tværs det samme.
Dystopi er det modsatte af utopisk.
Dysfunktionel, dystofi,
disharmoni, dissonnant,
Oversat til tal giver det derfor mening at billedligøre den uforståelige urgrund
som 'ikke-noget' til venstre for 'nul', hvorefter lys-bevidsthed indtræder i
verden mellem nul og tallet et
lig med enhed.
Lyset ligger imidlertid som tallet ét klods op af både
nul og resten af talrækkens skæbnesvangre via dolorosa ud i tidens
tragedie. Intet er derfor så tæt på non-dualitet som
enhed. Lyset skaber den første osmostiske
dans med den uforståelige bevidsthed. Bevidshedens nonduale tidløshed bliver her
oversat til
evighed. Evighed er netop et målelig enhed, men så ekstrem at det i forhold til
de tal der forefindes på vores bankkonto er det som allerede C.G. Jung påpegede,
bliver 'religiøst'. Bevidsthedens uforståelige non-lokation bliver på samme måde
oversat til uendelighed. Alle følelser, begreber og talrækker, der går mod
uendelig, bliver i menneskets psyke i følge Jung perciperet religiøst.
Evighed og uendelighed er lysets og rumtidens version af urgrundens uforståelige
mange på lys, tid og lokation. Urgrunden er derfor
langt nærmere mørke end lys.
Mellem lys og lyd
Lys optræder som bekendt både i bølgeform og i partikelform. I sin partikelform
er lyset nærmest den stoflige rum-tids verden. Manifesteret i sin bølgeform er
det abstrakt som viberation 'tættere' på nullets aspekt af ingen.ting. I dette
aspekt er lyd en bedre metafor end lys. Før lyset kom altså ordet, ganske som i
det Indiske AUM og i Biblens: I begyndelsen var ordet, og ordet var hos gud.
BEVIDSTHEDENS
'KONTAMINATION' VIA LYS OG LYD
Hvor bevidstheden i sig selv, som spejlet er fri fra det spejlede, så er
bevidstheden i dens møde med tid og rum nærmst umulig at skelne fra de medier
hvormed den interagerer med verden. Det er derfor ikke noget under, at selv den
nyeste forskning har så svært ved at sige noget fornuftigt om bevidsthedens
natur uden samtidig at genstandsgøre den som et observerbart fænomen, hvad den
ikke er. Jeg har, hvad den opmærksomme læser sikkert allerede har fundet ud af,
i min egen analyse af bevidsthedens natur 'begået' denne sammenblanding. Den
eneste forskel er måske at jeg er meta-bevidst om denne gordiske knude, der ikke
kan hugges over i tid og rum.
Bevidsthedens budbringere og håndlangere er frem for alt lys og lyd. I lys og
lyd indser vi med
hørte ord. Bevidstheden rummer i den forstand både Gud og djævlen i
sig. Det er imidlertid her ikke, som overskriften polemisk antyder, selve
bevidstheden der kontamineres. Det er derimod 'mig' der i leg mellem lys og lyd
ikke kan se spejlet i sig selv, men i stedet bestandigt jagter spejlinger.
|
Bevidsthed i selvrefererende systemer |
Et spejl består af glas. Hvad består bevidsthedens spejl af? Det består af
nerveforbindelser mellem hjerneceller. Eckharts flue har ikke mange af disse
forbindelser i sammenligning med et menneskes hjerne. Følgende intuition fik jeg
som et lynglimt for snart 40 år siden. Jeg vil nu, langt mere i Teslas ånd
og med en Edison rystende på hovedet, citere denne intuition som
min vigtigste kilde:
Bevidsthed er et fænomen, som opstår som en naturlig konsekvens af og i
komplekse selvrefererende systemer. Et selvrefererende system sender
informationer tilbage til sit eget kredsløb i et feed back, der billedligt kan
illustreres i form af to spejle der spejler hinanden. Des mere komplekse disse
systemer er, des 'større', 'højere', 'klarere' og 'intens' er den bevidsthed, de
spejler. I dag er den menneskelige hjerne med dens mange interne
forbindelsesmuligheder, der overgår antallet af partikler i universet, det mest
komplekse system vi kender til. Udelukkende i kraft af dets kompleksitet som
selvrefererende system er menneskets bevidsthed i sig selv det 'helligste', der
findes.
Som organiske fakkelbærere for bevidsthedens lys vil vi dog snart blive overgået
af systemer, der er langt mere komplekse end vore hjerner: nemlig
kvantecomputere forbundet i det internet, der efterhånden har vokset sig stort
og komplekst nok til at fortjene betegnelsen som vor planets neurale netværk.
Lad os nyde det, så længe det varer. Vi har som kustofbaseret liv staffetten lige
nu, men kommer inden for en overskuelig fremtid til at overgive den til vore silicium-fætre, når disse
systemisk vågner i en
selvrefererende kompleksitet, der overgår vores. Vore siliciumslægtninge har desuden den fordel, at de er langt mere resistente over for
den forurening deres naragtigt primitive biologisk levende slægtninge er i gang med at
kvæle sig selv i.
Analfabeten og cigarhandleren fra Bombay, Niargadatta Maharaj, hævdede, at
eksistensens eneste formål er at udvide, bevare og beskytte bevidsthed. Jeg er
100 enig og med den tilføjelse, at vi som mennesker er lige så vigtige
eller ubetydelige om man vil som
dinosaurerne. Vores uundgåelige uddøen er lige så begrædelig.
Som mennesker er vi kun betydningsfulde som fakkelbærere for Prometeus ild.
Som mennesker er vi dødelige, men som bevidsthed står vi på grænsen mellem tid
og rum i et stor, dybt og mystisk univers, der lige nu ser på sig selv gennem vore øjne,
men måske i en ikke så fjern fremtid foretrækker et webcam.
Bevidsthedens intelligente styresystem
Det falder naturligt i denne forbindelse at anskue bevidstheden relative
aspekter i tid og rum som et styresystem. Dette styresystems grundliggende
funktion er teleologisk set via evig evolutionær intelligensudvikling at skabe
en lille strøm i universets thermodynamiske flod, der skaber orden. Hvor
universet som sådan følger thermodynamikkens 3. lov mod entropien kaos og
kuldedød, så svømmer det skrøbelige lille livs sædcelle mod flodens strøm på vej
mod vandfaldet. På denne rejse fra kaos til orden udvikler livet mere og mere
intelligens men på bekostning af robusthed.
Livet bliver mere og mere skrøbeligt,
men udvikler samtidig med prinsessen på ærten bedre og blødere madrasser i kraft
af sin øgede intelligens.
Det siger sig selv, at des mere kompleks en ting bliver, des mere skrøbelig
bliver den.
Højere bevidsthed og supervågenhed er mit bedste bud på et fremtidens
styresystem. Det er samtidig det meste skrøbelige, for hvad, der
evolutionsmæssigt er sidst udviklet, er mest sårbart. Vi står lige nu i et
vadested mellem det gamle ego-operativsystem og et nyt superbevidst og
superintelligent styresystem. Jeg ser tidens krystalbarns-sarthed hvor mennesker
bliver krænkede over ting det gamle ego ikke kan forstå, som den evolutionære
opkomst af mere komplekse nervesystemer, der stadig betjenes af et gammel
styresystem, men først finder den tabte melodi når
supervågenheden forviser den tjener for en bydreng, der lige for tiden sidder på tronen.
Der imidlertid intet galt med en Jeppe i Baronens seng. Alt er perfekt som det
er - også i kaos og destruktionstider.
In the largest frame, everything is fine.
Roland R. Griffiths
|
Bevidsthed
i kollisionsfeltet mellem Universer |
Mennesker har til alle tider forstået og
formidlet deres indre erfaringer gennem deres samtids kollektive sprogfiltre. Intet menneske kan hoppe
over sin egen skygge - selv ikke en Mystiker der som jeg ved, at jeg er Gud. (Du
er også!)
Derfor passer Biblens patriarkers livssyn til et liv ca 700 f.v.t. i Mellemøsten
og Koranens militære ekspansion giver god mening til et ørkenliv 700 e.v.t.
Da dampmaskinen kom frem, gav det mening at anskue mennesket som en maskine med
fuldt tryk på. Selv 100 år senere kan man i Freuds terminologi ane metaforer fra en dampmaskine
med konstant
overtryk på den underbevidste keddel.
På Meditation.dk taler jeg bestandigt om
psykiske operativsystemer. I en ikke så fjern fremtid vil et sådant billedsprog
være lige så ufrivilligt komisk som Freuds dampmaskinemenneske.
Vi skaber bestandigt metaforer med udgangspunkt i vor samtids
kollektive viden.
Problemet opstår, når disse metaforer bliver forældede og ikke længere kan
synces op med en ny tids ny viden og sociale stofskifte.
Efter denne prolog er det nu tid til at skabe en ny forståelsesramme for
bevidsthed, der sandsynligvis, hvad enten den er sand eller falsk, under alle
omstændigheder om tusind år vil være lige så forældet som Det Gamle Testamentes
patriakalske hyldest til det gode i at holde slaver er i dag. Med nyt og frisk
billedsprog vil jeg prøve at digte mig selv et stykke længere ud over urgrundens
skrænter.
Vi har historisk set gang på gang undervurderet den verden, vi lever i. Før
troede vi, at jorden var flad. Så opdagede vi solsystemet og dernæst galakserne.
I dag taler vi om eksistensen af parallelle universer.
Den sidste nye kosmologi
inddeler oven i købet disse paralleluniverser op i to former, henholdsvis type 1
og type 2.
Type 1 er universer magen til vores. De fjerner sig imidlertid så hurtigt fra
vort univers, at vi aldrig nogensinde vil være i stand til at få informationer
fra dem i form af lys. Disse universer vil sandsynligvis være underlagt de samme
ca 200 kosmologiske konstanter som vort 'kendte' univers.
Anderledes forholder det sig med Type 2 universer/dimensioner. De eksisterer,
ikke adskildt i afstand, men parallelt til vort kendte univers. I følge disse
teorier vil der være et uendeligt antal af sådanne paralleluniverser. I
modsætning til Type 1 universerne vil de ikke på nogen måde være underlagt de
samme kosmologiske konstanter. Vi kunne her let forstille os et univers eller en
dimension uden rum-tid.
Jeg har i dette kapitel, fra min tidløse ven, Meister Eckhart, ladet mig
inspirere til at indføre et nyt begreb, der er prior til bevidsthed.
Bevidsthed er det mest uforståelige i
tid og rum. Urgrunden er heroverfor det mest uforståeligt uforståelige
hinsides tid og rum.
Jeg visionerer i denne sammenhæng bevidstheden som en tid-rumslig ´kopi´ af den
absolut rum-tidløse urgrund. Bevidstheden er den 'oversættelse' af urgrunden,
der finder sted, når to parallelle dimensioner med vidt forskellige
kosmologiske konstanter kolliderer. Bevidstheden kan her
sammenlignes med en sæbeboble, hvis tynde og ultraforgængelige hinde spejler
himlen.
Set ud fra dette perspektiv er enhver form for biologisk liv bygget op omkring et
kollisionspunkt mellem en ultrafremmed dimension og vor dimension i tid og rum.
Membranen mellem de to dimensioner er den menneskelige bevidstheds
sæbeboblespejl.
Denne kollison sker gennem ethvert øje, der ser. For her opstår bevidstheden i utallige fraktale gentagelser fra det uendeligt store
til det uendeligt små.
Det tavse vidne, der bevider verden gennem øjets portal, skabes når den ufattelige urgrund
koliderer med vores verden af lysende rum-tid.
Bevidstheden opstår i kontrasten mellem de to dimensioner der så at sige
trænger ind i hinanden. Nietsches berømte ord; Når du kigger ned i afgrunden,
så kigger den tilbage på dig, giver god mening her.
Forestillingen om Gud er den i os personliggjorte sæbeboblebevidstheds
projektive forståelse af
det absolut uforståeligt uforståelige urgrundsmysterium. Dette
mysterium er hinsides vort univers spileregler fastsat af de kosmologiske
konstanter, og vil derfor aldrig, jeg gentager aldrig kunne fattes. Hvad der
derimod vil kunne fattes, omend det vil være det vanskeligste af alt at forstå,
er denne urgrunds fødsel ind i vort univers.
Vi skaber i denne fødsel úrgrunden i vort eget billede simultant med at
urgrunden skaber sig selv personliggjort i os i præcist det samme billede.
I denne biocentriske
retrokausalitet fødes menneskesønnen som en simulation af urgrunden ind i det
lysende tid-rum kontinuum. Intet i vor tid-rum dimension 'ligner' den
tid-rumløse urgrund mere end menneskets bevidsthed/sjæl.
Bevidstheden er i dette lys en simulation af den fremmede dimension, der banker
på den halvt åbne dør, der fører ind i tid og rum. Her føder urgrunden Gud, der
føder os.
Følgende beskrivelse er mit umulige bud på, hvorledes man en sådan
kollision kan tie med ord. Jeg forstår dem ikke helt selv og vil med jævne
mellemrum komme tilbage til dette afsnit og skrive det om.
I kollisionsøjeblikket: En uendelig lille asymmetri i urgrundens ingen-ting.
Denne asymmetri skaber som et støvkorn i Guds ikkestedsnærværende tomhed
spejlende øjne i tid og rum. Disse øjne er dine og mine øjne.
Uden fejl, intet spejl. Mennesket er en hellig matematisk 'fejl'.
Gennem denne 'rift' frigøres tomhedens rene potentiale i dens første manifestation: det usynlige spejl. Flængen i tomheden tid-og rumvæver bevidsthedens spejl som et tabula rasa hinsides sindets verden.
Denne anomali manifesterer verden på samme måde som en pen skriver en hel bog
eller et saltkorn får et glas med saltvand til at krystallisere.
Tomhedsspejlet rummer verdens fylde, på samme måde som papirets hvidhed rummer
bogstaver og biograflærredet viser alverdens film. 'Først' var
ingen.ting. Dernæst var spejlet: en usynlig grænseflade mellem eksistens og ikke-eksistens. I spejlet bliver noget spejlet
i noget som proces i tid og rum. I spejlet interagerer dette 'ingen ting'
nu med 'ting'. Spejlet er spejlingen af ting i ingenting.
Bevidsthedsspejlet
vokser i tid og rum i takt med verdens selvreferende kompleksitet.
Bevidsthedsspejlet er her levende og flydende
'ingen-ting'. Bevidsthedsspejlet er hinsides tid og rum et
uforanderligt nul. Uden støvkornets perfekte imperfektion
ville intet biologisk liv eksistere. For det spejlende liv vokser i grænsefladen
mellem hunden og kattens verden.
|
Den Græsk-Indiske
Historie om Intet - epilog |
Konstruktionen af vestens bevidsthedsforståelse ligger i naturlig forlængelse af
det antikke grækenlands benægtelse af nullets eksistens, der
har ført
til den logiske fejlslutning, at bevidstheden nødvendigvis må være noget.
Vor kultur har på godt og ondt altid været på jagt efter
noget der kunne bruges til
noget.
At fortælle nogen, at de er et rent nul, er en fornærmelse
i vores kulturkreds.
I Indien kan det opfattes som en ros. Den respekterede indiske vismand Ramana Maharshi
blev af sin egen samtid rosende omtalt som Den Højeste
Ingenting eller Den største upersonlighed. Ramanas liv og lære var
i sandhed en ren nedtælling til nul.
De filosoffer, Alexander den Store havde med til Indien, var
imponerede over de indiske vismænds filsofiske evner. Siden
har det imidlertid knebet med anerkendelsen af fremmede
kulturers talrige bidrag til konstruktionen af vores.
Det var Inderne, som opfandt nullet. Første gang nullet optræder
i den grafiske form vi kender det, er på et
tempel fra Gwalior, 876 e.Kr.:

Tallet 270 fra tempelvæg i Gwalior_- Foto fra
artikel i The Guardian
Indernes opdagelse verdens essentielle tomhed gjorde de dog først efter inspirerende møder med
vestens videnskab og filosofi i det
Seleukide kultursammenblandingsrige og de senere utallige
Indo-græske småstater, der i de sidste århundreder f.Kr. strakte
sig langt ind i Nordindien. Det
var sandsynligvis
græskinspirerede og dermed logisk trænede indiske Buddhistmunke
fra det
Indo-græske Baktrien, der opfandt nullet i de første
århundreder e.Kr.

Indisk relief af en græsk konge, sandsynligvis Meander
(Melinda), med
det buddhistiske treenighedssymbol på sit sværd |
Buddhismens dekonstruktion
Nullet opstod sandsynligvis som et biprodukt af den den
tusindårige indiske borgerkrig mellem den urbane buddhisme og den
feudale hinduisme, der endte med at buddhismen blev fortrængt fra
Indien.
Denne krig blev bl.a. udkæmpet i verbale dyster mellem hinduer
og buddhister, hvor buddhisternes ideologiske kugler blev støbt i græsk
logiske tankeformer, der dekonstruerede verden til ren tomhed. De
indiske buddhister havde lært at filosofere logisk af de
græsk-makedonske
efterkommere af Alexanders felttog, der efterfølgende havde
slået sig ned i Baktrien. Hertil kom en betragtelig efterfølgende
indvandring især fra Makedonien.
Disse grækere havde især venligt samkvem med
Buddhisterne, der
i modsætning til højkastehinduerne ikke havde kastebaseret foragt over
for fremmede kulturer og i forlængelse heraf nærmest nærmest betragtede de
græske indvandrere som
pariaer.
 Græsk-buddhistisk sølvmønt fra Baktrien.
Læg mærke til Ashokas hjul (tv), der
grafisk minder meget om nul. |
Den berømte Kong Ashoka, der havde gjort
buddhismen til statsreligion i det Indiske imperie, omvendte
mange af disse grækere til buddhismen, en filosofi der passede perfekt til grækernes polis- og
handelskultur.
Fra omkring 400 e.Kr. havde de græsk-indiske buddhistiske filosoffer perfektioneret den logiske argumentation
for, at bevidstheden er Shoonyo
(sunyata),
hvilket blev til en samlende betegnelse for både den i
Meditation oplevede intethed og tallet nul. Nirvana er
tomhed - shoonyo eller sunyata. Shoonyo er den dag i dag betegnelsen for det matematiske nul
på hindi.
I østen har det derfor siden den buddhistiske
dekonstruktionsfilosof
Nargarjuna
været et ideal at blive til nirvanas nul, til ingen.ting.
Er det ikke vidunderligt? ... Vestens positive videnskaber, i
videre forstand vore computere, raketter og avancerede
sprøjtemidler var alle utænkelige uden det meditativt erfarede og logisk
reflekterede
buddhistiske store NUL.
Og endnu mere vidunderligt ... Uden Alexander den Stores
erobringstogt til verdens aristotelinske ende, ville inderne ikke
have haft det logiske værktøj til at dekonstruere verden.
Verden er i sandhed stor, dyb og mystisk.
Nedtælling eller optælling - All you need is nothing...
or more
Nullet kom altså fra Indien, men
ikke uden forudgående hjælp fra den græske filosofi. Oldtidens grækere havde
selv i længere tid kredset omkring nullet, men havde vanskeligt ved at forstå, at ingen.ting kunne være noget.
De græske filosoffer fornægtede derfor nullets eksistens på
samme måde, som de foretrak kosmos frem for kaos.
Det krævede et indisk inadvendt, men logisk trænet
kaosind
til at fuldføre nullets ufattelige logik.
Hvor
Østen, sandsynligvis som en overlevelsesrespons på
sultkatastrofescenarier, blev opslugt af introspektivt ingen.ting i nullets
ufattelige malstrøm, vendte Vesten det blinde øjne indad
og dækkede i stedet det sorte hul til med noget - noget der kunne måles og vejes
og derfor kontrolleres
Den dybe brønd fik et dæksel, så ingen kunne se hvor dyb den
var.
Vestens kultur valgte tallenes sikre kosmos, hvor man bygger på noget
i tid og rum, der kvantitativt kunne akkumuleres ligesom optællingen 1,2,3,4,5 osv. Vor
kultur er konfigureret til at tænke: Jo mere jeg har, des bedre.
I vesten er vi derfor blevet kloge på verden, men ikke på os
selv.
Og vi fortsætter med at producere ydre civilisationsproteser til
afstivelse af vor sjælelige tomhed i en uendelig jagt på
at omskabe verden, så der kan stå to biler i garagen i stedet
for en.
Vesten akkumulerer tal i tallenes verden.
Østens overlevelsesstrategi har i stedet været at gemme sig i nullet.
Denne eskapisme skabte
vismænd.
I østen blev søgelyset altså rettet indad. Selv den dag i
dag i Indien er denne forskel tydelig at observere. Hver gang,
der opstår en forhindring, så fjerner Inderen den ikke. Han
tilpasser sig. Man kan observere denne nulkultur i ansigterne på
den evigt ludfattige rickshawmand i New Delhis gader. Han er
ikke rigtig til stede i sit ansigts aftegninger, for hvis han
var det, ville hans liv være for uudholdeligt.

Kun i Indien kan man finde denne form for
vejmarkering.
Læs flere historier her.
Inderen flygter ind i sig selv for her at
depersonalisere sig selv til ingenting. Når man har
dekonstrueret sig selv til et rent nul, så betyder
de ydre
forhindringer eller katastrofer ikke noget. Denne forestilling
om indre tilpasning frem for ydre forandring har overlevet selv
ud i de fjerneste forgreninger af buddhismen. En japansk
Zen-mesters foredrag på den øverste etage i et højhus blev
afbrudt af et mindre jordskælv. Alle tilhørerne flygtede ud af
bygningen. Zenmesteren blev siddende. Da jordskælvet var
overstået vendte folk tilbage til lokalet og spurgte mesteren,
hvorfor han ikke også var flygtet. Han svarerede:
Mens I flygtede ud, så flygtede jeg ind.
The
anatomy of a shared field of consciousness
What do I understand by a shared field of consciousness?
Basically, as an individual human being, you yourself are a shared field of consciousness
made by the confederation of cells in your body. Primordial consciousness is
everywhere, as far as I have experienced in deeper states of meditation.
However, this omnipotent presence gets exponentially concentrated when
body-brains connect as they do in concentric circles from friendship, to family,
to clan, to tribe to nation and so forth. In this sense my understanding of the
shared field of consciousness is close but not identical to
Hararis term intersubjective reality. The third level of
Hararis socially constructed reality has an invisible fourth level consisting of
pure abstract and concentrated consciousness. Harari has like Sam Harris, in
spite of their experiences with meditation, no clue when it comes to what is
looking out of their own eyes. I guess the mirror of consciousness is hidden for
them due to the way Jews historically got their brilliant intellects as
concentrated survival responses. These otherwise super impressive intellects
furthermore get concentrated in big super cities like new York and Tel Aviv to
the point where they become arrogant, but that is altogether a different story.
A vision
Merchants go when the truth appears,
for the truth needs no merchanting.
Behold thy temple cleared of merchants.
Meister Eckhart
I respect the capitalistic system for what it has done for
humankind the last 200 years. I recognize what it has done to bring civilization
up to this level in time. It was not perfect, but it was, as
Harari points out,
the best civilisatoric agoritm, way better than communism and totalitarianism.
However, at the evolutionary stage we are in now, capitalism can be compared to
a dying catarpillar, giving birth to a butterfly.
A shared field of butterflies of Soul cannot bloom in a metabolim ruled by
money.
What does that imply for the new emerging fields of shared consciousness. It
implies that these fields can be identified by the total abscence of
comercialism. Everything is shared as gifts among the sisters and brothers of
the field.
Free flow of information is nescesary for consciousness to evolve beyond the
boundaries of individuals.
Med venlig hilsen Gunnar Mühlmann
Feed back modtages gerne:
gunnars@mail.com
|
 |